Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket CF-minneskort till Canon 5D MKII?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja!

Jag ska inom kort köpa mig en Canon 5D MK II, och kommer främst att fota men även filma med den!

Jag undrar alltså vilket CF minneskort jag bör ha för att kunna utnyttja hastigheten osv.

Är Trenscend bra? Vilken hastighet ska kortet ha?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265374

Tack för er input

5D MkII kan inte skriva mycket fortare än 30-40MB/s, så du behöver inga extrema kort (Såvida du inte har extremt snabba kortläsare och vill kunna LÄSA korten snabbare.

Grymt, tack!

Något kort du kan rekommendera? Hur är Trenscend?

Jag kör enbart med SanDisk.

Varför? Jag tycker de är snyggast. (Ja, jag är allvarlig, det finns inga 'dåliga' tillverkare av minneskort i dagens läge, iallfall inte av 'de större'.). Så, jag kan inte svara på hur Trascend är.

Jag kör enbart med SanDisk.

Varför? Jag tycker de är snyggast. (Ja, jag är allvarlig, det finns inga 'dåliga' tillverkare av minneskort i dagens läge, iallfall inte av 'de större'.). Så, jag kan inte svara på hur Trascend är.

Okej tack!
Hoppas någon annan har någon erfarenhet av Trenscend, de är mycket billigare, så det vore skönt om de funkade bra också.

Jag köpte en 5D2 i vintras, och ett Transcend 32GB billigt.. På senare tid har bilderna ibland inte velat komma ut ur kameran. "Ingen bild" står det på skärmen trots att det finns åtskilliga GB i formateringsinformationen.

Jag VET inte om det är kortets fel men beställde ett Kingston 16GB idag för att pröva med. (Inte för att det är snyggare...) Det var bara lite dyrare än Transcends dubbelt så stora kort men kanske man får vad man betalar för?

Jag har sen tidigare ett 16GB Transcend som jag haft i min 40D och inte haft problem med. Får se hur det slutar.

(Jag prövade ett återställningsprogram och en del bilder gick att se lite av. Bilden kapad på hälft, "horisont" bestående av grå nollinformation. Inte värt att lägga ner jobb på.)

Jag hoppas det är kortet som spökar. Visst, det är kul att gå omkring och knäppa men man vill ju gärna se vad man gjort sen.

Som svar på TS:s fråga så skulle jag kanske köpa ett dyrare kort.

Och det gör ingenting om nån har input beträffande mitt fenomen.

//Johan

//Johan

Pröva att formattera kortet i kameran med jämna mellanrum. (Jag gör det varje gång man tömt korten).

Detta är förvisso viktigare på SD än CF (Eftersom SD har den där förhatliga dolda indexfilen)

Jag köpte en 5D2 i vintras, och ett Transcend 32GB billigt.. På senare tid har bilderna ibland inte velat komma ut ur kameran. "Ingen bild" står det på skärmen trots att det finns åtskilliga GB i formateringsinformationen.

Jag VET inte om det är kortets fel men beställde ett Kingston 16GB idag för att pröva med. (Inte för att det är snyggare...) Det var bara lite dyrare än Transcends dubbelt så stora kort men kanske man får vad man betalar för?

Jag har sen tidigare ett 16GB Transcend som jag haft i min 40D och inte haft problem med. Får se hur det slutar.

(Jag prövade ett återställningsprogram och en del bilder gick att se lite av. Bilden kapad på hälft, "horisont" bestående av grå nollinformation. Inte värt att lägga ner jobb på.)

Jag hoppas det är kortet som spökar. Visst, det är kul att gå omkring och knäppa men man vill ju gärna se vad man gjort sen.

Som svar på TS:s fråga så skulle jag kanske köpa ett dyrare kort.

//Johan

Alright, tackar för din input. Det gör att jag faktiskt nu funderar på att köpa mig SanDisk eller Kingston trots allt...... fan att det ska kosta så mkt mer bara! Men det är ju värt det om man vill behålla bilderna.

Pröva att formattera kortet i kameran med jämna mellanrum. (Jag gör det varje gång man tömt korten).

Detta är förvisso viktigare på SD än CF (Eftersom SD har den där förhatliga dolda indexfilen)

Jag formaterar varje gång jag tömt kameran på bilder. I kameran. (Utom igår, se nedan.) Använder DPP och sladd från kameran. Jag tycker det är enklare än med kortläsare. Igår formaterade jag i kortläsaren, jag läste på ett forum att det kunde vara bra att köra en "low level format". Vet inte om det är bättre men jag prövar allt och hoppas.

Men tack för input.

Javisst.. Det är ändå delvis för bilderna man köper prylar.;-)

//Johan

Jag formaterar varje gång jag tömt kameran på bilder. I kameran. (Utom igår, se nedan.) Använder DPP och sladd från kameran. Jag tycker det är enklare än med kortläsare. Igår formaterade jag i kortläsaren, jag läste på ett forum att det kunde vara bra att köra en "low level format". Vet inte om det är bättre men jag prövar allt och hoppas.

Men tack för input.

Javisst.. Det är ändå delvis för bilderna man köper prylar.;-)

//Johan

Det går inte att göra en "low level format" på någon typ av lagringsmedia som inte innehåller en stegmotor ;) (Läs: allt som tillverkats efter början på nittiotalet).

De som skriver "low level format" i en dialogruta för ett minneskort borde pungslås.. för det är omöjligt.

Okej, NÅNTING gör de säkert med kortet (Gissningsvis en sparse-write av NULL), men någon lågnivåformattering är det icke. :)

Fast lägger man runt 20" på en kamera kan det nog vara värt att lägga 500:- extra på ett Sandisc (vet inte hur stort du tänkt, men Webhallen hade bara 1 Trans, 32GB, 555:- jmf med Sandisc 2st 16GB, 555:-/st).

Själv kör jag bara Sandisc och har inte ångrat den extra kostnaden. Men visst, ska man utnyttja 5D:s fulla potential så behövs dyra objektiv, och då vill man väl dra in på kostnaden någonstans.

Det går inte att göra en "low level format" på någon typ av lagringsmedia som inte innehåller en stegmotor ;) (Läs: allt som tillverkats efter början på nittiotalet).

De som skriver "low level format" i en dialogruta för ett minneskort borde pungslås.. för det är omöjligt.

Okej, NÅNTING gör de säkert med kortet (Gissningsvis en sparse-write av NULL), men någon lågnivåformattering är det icke. :)

Hmpf.

Så inget annat än "vanlig" formatering finns, och då bäst i kameran. Om jag fattar det rätt.

Beträffande att snåla på korten så är ju 50 € sparade på kort = 50 € man kan lägga på nåt annat eller ett kort till. Att det kunde vara en hund i garderoben var inte oväntat. Men man lär så länge man har elever sa min lärarkompis.

//Johan

Hmpf.

Så inget annat än "vanlig" formatering finns, och då bäst i kameran. Om jag fattar det rätt.

Beträffande att snåla på korten så är ju 50 € sparade på kort = 50 € man kan lägga på nåt annat eller ett kort till. Att det kunde vara en hund i garderoben var inte oväntat. Men man lär så länge man har elever sa min lärarkompis.

//Johan

Man kan ju skriva över ett kort på olika sätt, men det är inte någon "låg ivåformattering".

Okej tack!
Hoppas någon annan har någon erfarenhet av Trenscend, de är mycket billigare, så det vore skönt om de funkade bra också.

Jag har provat Transcend med min 7D. Hade mycket problem med kortet, svårt att läsa filerna från det, både via kameran och separat kortläsare.
Efter några struliga veckor gick jag över till Sandisc. Har inte haft ett enda problem sedan dess! Så för mig finns det inget alternativ, Sandisc blir det i fortsättningen!

Jag har Trenscend både till Canon 20D (CF) och Panasonic LX2 (SD) inga problem alls. Har även haft många SanDisk, inga problem där heller. Jag har även Trenscend (Micro SD) till smartmobilen och det fungerar klockrent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar