Jag har en definitiv favorit som jag försöker använda till det mesta och det är EF 135 f/2 L USM
Detta objektiv har en underbar bokeh om inte den bästa. Det är skarpt redan vid f/2 och väger mkt lite. Enda nackdelarna är väl att det inte är vädertätat och att det inte är lika bra i motljus som mer moderna objektiv.
Brännvidden är ju ngt lång men trots detta försöker jag använda det till det mesta.
Verkligheten stoppar än ju inte vid ett objektiv dock och jag har kompletterat användandet av mitt 135 med ett EF 35 f/1.4 L USM som också har fantastisk bokeh men är lite mjukt vid 1.4 dock helt användbart, bländar man ner lite så är det knivskarpt.
Sigmas nya 35:a är annars både billigare och bättre.
http://www.photozone.de/nikon_ff/792-sigma3514dgfx
Sigma har valt lite andra vägar än Canon i sin design och har ett riktigt fint objektiv med undantag av bokehn som är mer nervös och inte så stillsam. Den lider med av lök mönster i urfocus ljuspunkter.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1167718/5
Om man tycker bokehn är ok på Sigman så slår den Canons EF 35 f/1.4 i allt annat, fokusen är bråkdelen långsammare i tester men det spelar ingen större praktiskt roll som jag har förstått det.
Men återigen EF 135:an måste vara Canons finaste objektiv som inte är ett svindyrt fast tele som må vara bättre men inte så allround.
De finns de som påstår att 70-200 2.8 II (ja jag vet att detta inte är fast) har samma bokeh som EF 135, men enligt vad jag sett på nätet så har 135:an mkt finare front boken där, 70-200 var mer skarp vid inställningar som gav samma bakrunds boken.
Sedan ligger väl EF 100 2.8 L IS USM macro objektivet nära, men det har inte så fint bokeh vid längre avstånd utan verkar vara mer optimerat för macro boken. Det är dock en mkt fint objektiv och är man intresserad av macro så kanske det är bättre alternativ än EF 135 som dock kan kompleteras med macro linsen 500D som ger ett ganska bra resultat, dock ingen IS i detta fallet.
EF 85 f/1.2 L USM skall ju vara fin men förlorar ju snabbt mot EF 85 f/1.8 när man bländar ned, 1.8 har dessutom snabbare autofokus, men vid 1.2 så ser den ju magisk ut, personligen föredrar jag EF 135:ans vy jämfört mot EF 85 men nog skulle jag vilja ha båda.
EF 50 f/1.2 är ju också en trevlig sak, men den har inte så vackert boken, lite nervöst så jag fastnade för EF 35 / EF 135 kombinationen med fördel till EF 135