ANNONS
Annons

Vilket bildvisningsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilket bildvisningsprogram?

• Fotostation

Röster: 32 5.8%
  • Thumbsplus

Röster: 14 2.5%
  • IMatch

Röster: 4 0.7%
  • ACDSee

Röster: 338 61.1%
  • Annat, se nedan

Röster: 135 24.4%
  • Inga bilder i datorn

Röster: 30 5.4%

• Totala väljare
    553
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Olle Andersson undrar lite över vilka program ni använder som "ljusbord" för att titta på bilderna i datorn.

Titta på bilder i datorn? Jag är nog omodern som inte gör det. Datorn är ett verktyg på vägen och då är det Photoshop som gäller men det är ju inte tittande jag sysslar med då.

Men jag vill ändå inte kryssa i "Inga bilder i datorn" eftersom hårddisken är full av dem. Så det får bli "Annat, se nedan".

Men å tredje sidan så tittar jag ju en del på bilder på fotosidan och i övrigt på nätet. Då är det webbläsaren som är mitt bildtittarprogram, så det får fortfarande bli "Annat, se nedan".

Photoshop.

Fast, nu har jag skaffat XP och skall titta på hur väl det interna bildvisningsprogrammet fungerar.

De bilder som hamnar i min dator är redan utvalda från negativ och inskannade, därför handlar det om att kvalitetsgranska bilder och det gör jag bäst med Pshp.

Ok, svaret är fortfarande detsamma; Photoshop. Man skannar ju helst inte i onödan så allt som digitaliseras har redan passerat det riktiga ljusbordet.

Förmodligen skulle jag ha behov av nåt av de där smidigare programmen om jag körde digitalkamera. Då blir ju datorn ljusbordet.

hm..jag använder de program som följer med kamerorna. Camedia master för olympusen och Dimage viewer för Minoltan.

i övrigt använder jag Picture Publisher.

Även jag använder PhotoShop. Har tidigare kört med ACDSee men senast jag blåste burken nöjde jag mig med ett bildprogram - det som kan "allt".

Laddar in bilderna från kameran till Apple iPhoto. Kollar på dem där och exporterar bilderna jag vill använda för behandling i Photoshop.

Slår ett slag för Photoshop

Jag rekommenderar varmt Photoshops Filebrowser! I senaste Photoshop 7 så är filebrowsern kraftigt förbättrad och jag som tidigare använt ACDsee ser ingen anledning att fortsätta med det. Man kan dessutom göra en massa sköna photoshop batch kommandon.

Läs mer:
http://www.adobe.se/products/photoshop/newfeatures.html

Viva Adobe!

Jag använder ACDSee fast jag sysslar med trycksaker och ACDSee kan inte visa bilder på CMYK i rätta färger, därför använder Photoshop istället för sådana bilder.

Fotostation, men börjar använda Capture och N.View mer eftersom jag plåtar mycket i RAW. Dessutom har Fotostation problem att visa bilder i P-Shop-format.

Extensis Portfolio använder jag. Det har en gedigen sök funktion du kan "tagga" bilderna nästan hur du vill. För enklare överblick använder jag som sagts tidigare PS 7 och den inbyggda överblicken som finns där.

tycker nog att förhandsvisningsprogrammet och miniatyrer i fönstren funkar jättebra i windows xp. ibland använder jag även nikonview som kom med kameran.

förr använde jag acdsee...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar