Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket bildbehandlingsprogram ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte prova Paint Shop Pro 9. Kostar ca 5-600 kr och går att ladda hem från www.corel.com. Nästan lika kapabelt som Photoshop till en tiondel av priset om man jämför dom engelska versionerna somm finns på nätet. Det finns dessutom en prövapå-utgåva, gratis, som räcker i 30 dagar...
 
Ibanez Magnus skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv, tänk vad bra om alla tänkte så.


/Magnus


Men nu tänker inte alla så... Och så länge folk köper bildbehandlingsprogram för 10.000 kr eller mer så kommer dom ju självklart inte att sänka priserna. Märker dom att dom tappar kunder så förstår dom förhoppningsvis att dom satt ett för högt pris och sänker det förmodligen. Skulle aldig betala mer än 500kr för PS CS
 
RickardForsberg skrev:
Men nu tänker inte alla så... Och så länge folk köper bildbehandlingsprogram för 10.000 kr eller mer så kommer dom ju självklart inte att sänka priserna. Märker dom att dom tappar kunder så förstår dom förhoppningsvis att dom satt ett för högt pris och sänker det förmodligen. Skulle aldig betala mer än 500kr för PS CS

Ursäkta att jag säger det, men dina argument är ju helt puckade.
Om alla slutar köpa bilar så kostar en Volvo snabbt bara 10.000:-.
Är det okay att tanka ner musik för att skivor är för dyra? Tanka ner film för att bio biljetter är för dyra? Ta mat i affären för att du tycker att det är för dyrt?

Gör ett eget PS CS och se vad det kostar att ta fram, och gör det utan att titta på alla lösningar dom redan gjort.
Du får givetvis tycka att PS är för dyrt (du får tycka alla saker jag nämnt är för dyrt), men då har du i samma ögonblick avsagt dig rätten att använda det.

Jag tycker, med tanke på vad PS kan, så är det långt ifrån dyrt, även om 10.000 är mycket pengar. Nu finns det tyvärr ingen motsvarighet till vad PS kan i den analoga världen, men om vi flyttar över det till musik så finns det många bra exempel. Här är ett.
Det finns ett musik inspelnings program som heter Cubase, det kostar runt 4000-5000:-, skulle du har allt det som programmet kan, utan för datorn, skulle det kosta minst en halv miljon. Men ändå tycker folk att Cubase är dyrt och att det rättfärdigar att tanka ner en bov kopia.

Skulle bara en enda människa köpa PS för 10.000:-, så skulle Adobe få ganska dåligt betalt för sitt program. Men om många köper deras produkt, varför skall dom inte tjäna pengar på det? Precis på samma sätt som du tjänar pengar om tusentals köper en av dina bilder.
Eller skall alla ta dina bilder bara för att dom tycker att det är dyrt att köpa dom?
Du har ju bara en digital kamera som kostnad, så tar du 5000 bilder med den så får bilderna ju ett faktiskt värde på max 1 kr eller 2.

Kunskap kostar, gillar man inte det så får man fixa kunskapen själv eller leva utan.

/Magnus
 
Vill bara tillägga.

Jag tycker att det är upp till var och ens egen moral att ta beslut ifall dom vill gå över gränsen eller ej (även om inget funkar om det vore så).
Det är rättfärdigandet med "det är för dyrt", "vad skall dom tjäna mer pengar för?", "jag hade inte lyssnat/använt/sett det annars, så dom får ju faktiskt bara en extra användare (ett extra fan om det är musik)", osv osv som är irriterande.
Hade folk åtminstone bara stått för det dom gör och varit medvetna om vad dom gör, hade jag varit tyst. Alla gör saker man inte får.

/Magnus
 
Ja man kan alltid

Fundera kring det här med att tanka program olagligt eller ej.Jag för min del tror att tex adobe. vi tar det som ett exempel tjänar på att folk tankar det.Finns ju ingen vettig människa som tex sitter hemma framför datan o leker med bilder han tagit med digitalkameran, som köper photoshop för 8-10 tusen.Däremot om man använder det proffisionellt dvs tjänar pengar o använder det som ett verktyg då ska man absolut köpa en licens.Jag tror ju att många som idag använder photoshop proffisionellt, grafiker, webbdesigner, mm pixarfolk en gång började sitt photoshopande med en piratkopia men sen när dom blev kungar på photoshop så köper man ju naturligtvis det .Så min slutsats är att hade inte photoshop gått att få tag på piratvägen så hade dom inte ens varit en 10 del så stora som dom är idag.Tack för ordet
 
Re: Ja man kan alltid

vargen24 skrev:
Fundera kring det här med att tanka program olagligt eller ej.Jag för min del tror att tex adobe. vi tar det som ett exempel tjänar på att folk tankar det.Finns ju ingen vettig människa som tex sitter hemma framför datan o leker med bilder han tagit med digitalkameran, som köper photoshop för 8-10 tusen.Däremot om man använder det proffisionellt dvs tjänar pengar o använder det som ett verktyg då ska man absolut köpa en licens.Jag tror ju att många som idag använder photoshop proffisionellt, grafiker, webbdesigner, mm pixarfolk en gång började sitt photoshopande med en piratkopia men sen när dom blev kungar på photoshop så köper man ju naturligtvis det .Så min slutsats är att hade inte photoshop gått att få tag på piratvägen så hade dom inte ens varit en 10 del så stora som dom är idag.Tack för ordet

Så kan det säkert vara.

Men det tar inte bort "brottet" med olaglig nerladdning.

/Magnus
 
Såg att någon nämnt XnView http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enhome.html som även i Freeware version är ett riktigt bra program. Använder det visseligen mest för att ta "skärmdumpar" på ett bättre sätt än vad Windows erbjuder, men det är även bra för t.ex. konverteringar.

Tycker även att det är intresant med dubbelmoralen hos oss här på forumet.
Det verkar vara OK att köra en knäckt version av CS men om det är någon som snor en bild så blir det ett jäkla hallå. Ursäkta att jag avvek från tråden men den hade redan spårat ur.

/Jocke
 
joakimsundkvist skrev:


Tycker även att det är intresant med dubbelmoralen hos oss här på forumet.
Det verkar vara OK att köra en knäckt version av CS men om det är någon som snor en bild så blir det ett jäkla hallå. Ursäkta att jag avvek från tråden men den hade redan spårat ur.

/Jocke

Du har ju helt rätt.

/Magnus
 
För er som tycker att PS är för dyrt så kan det bara finnas ett sätt att visa detta.
Välj ett annat program, gärna ett som är Shareware eller Open Sorce
Om man väljer att tanka hem en piratkopia så Adobe vunnit en viktig seger även om de inte tjänar några pengar. Vinsten ligger i att de får ett erkännande, ett erkännande som programernarna till The Gimp förmodligen skulle behöva bättre. Vinsten ligger även i att de tar viktiga marknads andelar, om alla använder PS så blir det en standad, alla kommer att välja PS pga att det är det enda som man känner till.

Om alla som piratkopierat PS väljer att avinstallera och välja The gimp så skulle det innebära att programerna i projektet kan lägga ned mer resurser(resurser behöver inte betalas av licensavgifter) på att göra programet bättre, Adobe skulle inse att de inte längre är markandsledande och måste omstruktrurera sina produkter så att det återigen blir attraktivt. Därmen skulle båda programen bli bättre.
Som det blir idag så kan Adobe fortsätta i sina gamal spår, de sörje nog inte så mycket över piratkopieringen eftersom de vet att majoriteten iallfall inte kommer att betala fullt pris för en licens.
 
Ibanez Magnus skrev:

Är det okay att tanka ner musik för att skivor är för dyra? Tanka ner film för att bio biljetter är för dyra? Ta mat i affären för att du tycker att det är för dyrt?

/Magnus

Ja det anser iallafall jag ,bortsett från själva "mat i affären" varianten.

Ge mig en enda anledning till att att exempelvis en stor filmstjärna förtjänar att ha en lön på kanske 100 miljoner kr för att göra en film som kanske tar max ett år att spela in.

Eller en musiker som har miljonvillor på fem-sex olika ställen i världen.

Då kanske du tycker att det inte är så konstigt eftersom dom har miljontals människor som gillar det dom gör, men då undrar jag varför exempelvis en bilmontör på Volvo inte tjänar lika mycket det finns ju trots allt flera miljoner människor som gillar det dom gör också ?

Nej, jag tycker nog att hela "lönecirkusen" har spårat ur med idrottstjärnor,artister o.s.v som är girigare än aldrig förr.
 
Fredrik H skrev:
Ja det anser iallafall jag ,bortsett från själva "mat i affären" varianten.

Ge mig en enda anledning till att att exempelvis en stor filmstjärna förtjänar att ha en lön på kanske 100 miljoner kr för att göra en film som kanske tar max ett år att spela in.


Ett enda enkelt svar:
Därför att det är väldigt få besitter just denna talang. Och det är just denna unika egenskap som motiverar lönen.

För att dra din liknelsen med bilmotören, om han inte vill jobba pga för dpålig lön så är det bara att plocka in en ny från gatan. För att montera bildörrar kan faktiskt de flesta i polulationen (inget ont om montörer).
 
Det här börjar ju bli lika korkat som de flesta andra diskussioner om piratkopiering.

En affär innebär en överenskommelse om ett pris mellan köpare och säljare. Vad du än vill ha så finns det alternativ i olika prisklasser: Ferrari eller Fiat, Dom Perignon eller Opera, Photoshop eller Gimp.

Man har inte rätt att ta ett alternativ och betala för ett annat. Är det så svårt att förstå?

Antonio da Cruz ger bort Photofiltre gratis. Det är jättehyggligt, men det innebär inte att man måste få Photoshop till samma pris.
 
Nome Nescio skrev:
Ett enda enkelt svar:
Därför att det är väldigt få besitter just denna talang. Och det är just denna unika egenskap som motiverar lönen.

För att dra din liknelsen med bilmotören, om han inte vill jobba pga för dpålig lön så är det bara att plocka in en ny från gatan. För att montera bildörrar kan faktiskt de flesta i polulationen (inget ont om montörer).

Och då anser du det motiverat att man ska kunna tjäna löjligt enorma summor bara för att man har en viss talang.

Nej du ,så länge det finns folk som godkänner sådana avtal och så länge det finns folk tar emot dom så kommer jag att fortsätta att spara mina pengar så gott jag kan.

När antagligen 90% av t.ex sveriges befolkning har en inkomst som understiger 500.000 kr så kommer jag aldrig acceptera löner i klass med Zlatans eller Foppas.
 
Jag undrar om den som startade den här tråden (minns vi namnet?) fick svar på sin fråga: Vilket bildbehandlingsprogram ska jag använda?
Hon fick säkert en uppfattning om hur många "Henrik Ponténs" finns här, istället.
/Fred
 
Jodå, hon har fått några utmärkta tips. Ett par "ge-mig-allt-gratis"-slynglar har hunnit få en utskällning också.

Jag står gärna till fortsatt tjänst med båda uppgifterna.
 
BengtJohnsson skrev:
Jodå, hon har fått några utmärkta tips. Ett par "ge-mig-allt-gratis"-slynglar har hunnit få en utskällning också.

Jag står gärna till fortsatt tjänst med båda uppgifterna.

Synd att du känner dig så gammal att du kan kalla mig som är 33 för slyngel, det borde ju innebära att du blir en gu**e för mig i så fall men den friheten tänker jag inte ta mig.

För det andra så vill jag inte ha allt gratis bara en del saker som jag tycker är onödigt dyra.

För att återgå till tråden så kan du skippa PS för det är nog både för DYRT och för avancerat att använda i början.

Nej ,nu ska jag ta och kolla en film och den går inte på TV om någon undrar. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.