Annons

Vilket allt i allo objektiv bör man köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)
vill du ha ett riktigt allround så...

...avvakta ngn månad och köp Canon 18-200 med IS. Har själv ett Sigma som e helt ok. Annars e Sigma 18-55/2,8 EX riktigt vasst!
Mvh/Stefan
 
varför gör du ej det?

Efter som dom flesta som säljer är oärliga om det är några fel eller skavanker och det får man ta då.. Hellre lägger jag ut extra då och köper nytt.

Blir nog fler och dyrare objektiv när man känner sig redo för det, än så länge är man nybörjare med fotografering :)
 
Senast ändrad:
Tycker att du ska sluta tänka i allt i allo-objektiv, för några sådana finns det inte. Jag föreslår att du utvecklar ditt fotograferande, alltså tar en massa bilder, och så provar du olika objektiv. Behåller dem som du trivs med och säljer dem som du inte har något behov av.
Följer du med på någon utflykt med andra FS-medlemmar är det ju inte uteslutet att du får låna något objektiv för att testa. Där brukar de flesta medlemmar vara ganska generösa, har i alla falla jag en känsla av.

Men jag tolkar också frågan som att kassan inte är sprängfylld och att du vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Begagnatköp kan ju förstås göra att du kommer över optik som stått i över 7 000 kronor i nypris. Köper du däremot nytt får jag kanske föreslå Tamrons 28-75/2,8 för cirka 3 300 på Scandinavian Photo. Då får du en brännvidd som täcker motsvarande 45-120 millimeter. Lär fungera väldigt bra till porträtt, och är förmodligen inte helt oanvändbart till landskapsfoto.
 
Efter som dom flesta som säljer är oärliga om det är några fel eller skavanker och det får man ta då.. Hellre lägger jag ut extra då och köper nytt.

Blir nog fler och dyrare objektiv när man känner sig redo för det, än så länge är man nybörjare med fotografering :)
Jag har köpt ett stort antal objektiv begagnat och aldrig blivit besviken.

Med ett undantag (men då med försäkran att den knappt var använd och bara inomhus), så har jag själv kontrollerat objektiven innan köp, med eget kamerahus.

Undantaget visade sig vara precis så fin som säljaren lovade, kunde inte skiljas från ny, det var en Canon 17-40/4L, med originalkartong och allt.

Jag för min del har inga problem att köpa begagnat, bara man ser till att kolla upp prylarna så är risken väldigt liten.

Jag har alla gånger sparat 30 000-35 000:- på att köpa begagnat, då man även kan sälja dem för inköpspriset, om man är rädd om dem.
 
Jag har köpt ett stort antal objektiv begagnat och aldrig blivit besviken.

Med ett undantag (men då med försäkran att den knappt var använd och bara inomhus), så har jag själv kontrollerat objektiven innan köp, med eget kamerahus.

Jag för min del har inga problem att köpa begagnat, bara man ser till att kolla upp prylarna så är risken väldigt liten.

Jag har alla gånger sparat 30 000-35 000:- på att köpa begagnat, då man även kan sälja dem för inköpspriset, om man är rädd om dem.

Kanske man ska våga sig på det men lär aldrig köpa begagnat om jag inte själv får se och prova grejorna först.
 
verkar som om alla tjatar om olika vidvinkelzoomar, det första jag tycker att du ska köpa är en fast, ljusstark normal (50mm) eller en fast ljusstark vidvinkel (35mm är att rekomendera) satsa på f1,8 eller f1,4, med något av dessa har du allt du behöver, dessutom får du mycket fina gluggar för pengarna:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.