Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket "allround"-objektiv för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är inte för att kaninen är ljus som af har problem.
För att sätta fokus måste kameran ha motiv med kontraster. Alltså gränser/kanter/kontrastskillnader.
Försök att fokusera på en slät yta. Det går inte. Fokus kommer i det läget att jaga fram o tillbaka utan att stanna. Jag gissar att det är det som du råkar ut för när du plåtar kaninen.
Ögat är normalt svart på en kanin o just där får du då en tydlig gräns i motivet, mellan svart och vitt.
Fördelen med det i just detta fallet är att det är också precis på ögonen som du vill ha skärpan.

Normalt sett när man plåtar kontrastfattiga motiv är att antingen så sätter man fokus med af ngt annat som är lika långt bort som huvudmotivet. Med avtryckaren kvar i halvt nedtryckt läge så komponerar man om till huvudmotivet o trycker av.
Eller om det går att välja att flytta om fokuspunkten till bredvid motivet o sikta på ngt som är bredvid motivet men på samma avstånd.
Eller så får man göra som förr. Använda manuell fokus. Det kan vara jättesvårt.

Oj ja det blir svårt att hinna komponera då han gärna skuttar mot mig utan kommando så att säga så jag skulle inte hinna mer än att försika sikta mot ögonen :(
 
Värt att tänka på är också att autofokusen bör stå på AF-C när man fotar rörliga objektiv. Men det kanske redan är fixat?

AF-C hmm nu hänger jag inte med riktigt jag har en knapp med AF-E och AF-L fast jag fattar inte hur dem funkar än :/ annars är både kamera och obektiv inställda på autofokus.
 
AF-C hmm nu hänger jag inte med riktigt jag har en knapp med AF-E och AF-L fast jag fattar inte hur dem funkar än :/ annars är både kamera och obektiv inställda på autofokus.

Var det en D7000 du hade? I så fall håll in AF-knappen (den sitter på framsidan av kameran under objektivet) och vrid på den bakre kommandoratten tills det står AF-C i displayen.
 
AF-C hmm nu hänger jag inte med riktigt jag har en knapp med AF-E och AF-L fast jag fattar inte hur dem funkar än :/ annars är både kamera och obektiv inställda på autofokus.

AF-C betyder "AutoFocus, Continous", dvs kontinuerlig autofokus. Det betyder att kameran ändrar fokus hela tiden som avtryckaren är nedtryckt halvvägs.

Den "normala" autofokusmetoden brukar heta AF-S ("AutoFocus, Single") och innebär att kameran fokuserar en gång när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Sen behålls det fokuseringsavståndet så länge man håller avtryckaren nertryckt halvvägs.

Läs igenom instruktionsboken! Din kamera är en avancerad maskin som det tar ganska mycket tid att lära sig utnyttja fullt. Läs igenom en gång utan att haka upp dig på sånt som verkar obegripligt. Öva sen med kameran och gör anteckningar på det som du inte riktigt förstår hur man ska göra. Gå sen tillbaka till instruktionsboken och läs igenom den en gång till med anteckningarna till hands för att reda ut obegripligheterna.
 
Var det en D7000 du hade? I så fall håll in AF-knappen (den sitter på framsidan av kameran under objektivet) och vrid på den bakre kommandoratten tills det står AF-C i displayen.

När det väl är gjort är det dags att välja AF område. Nu har jag ingen D7000 själv, men gissningsvis gör du det genom att hålla inne samma knapp på framsidan men istället vrida på främre ratten.
De flesta bättre Nikonmodeller har här ett läge som heter 3D. Förmodligen även D7000, som gör att fokuspunkten låser på stället man fokuserat på och försöker följa med allteftersom motivet rör sig.
Kanske skulle det kunna vara till hjälp, om nu kamerans processor är tillräckligt snabb för att följningen ska hänga med förstås, men kan vara värt att prova.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.