Annons

Vilket är ditt bästa Photoshoptips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis skaffat PhotoShop CS2 eftersom dom infört studentpriser på det. Jag är nu på jakt efter att snabbt komma igång med programmet och tänkte därför att vi här kan tipsa varandra om det som vi tycker är bäst/roligast/mest användbart i PS (även RAW-hanteringen).

Det som jag använt en del är att göra en bild svartvit utom en viss detalj som tex denna bild. Detta gör jag genom att lägga en svartvit version av bilden uppepå den i färg och därefter sudda där jag vill ha färg.

Hoppas att fler kan/vill lägga in tips.

Greven
 
Att som du säger "snabbt komma igång" med Photoshop vette hålan om man klarar... är ett tämligen avancerat program som tar ett tag att lära sig... Ett tips är att besöka www.webdesignskolan.com som har flera bra tips och exempel. Sedan kan du köpa skiva av dom, garanterat värt alla pengar.. har för mig att det var runt en hundra kronor när jag köpte.

Sedan är det bara o lusläsa alla trådar här i forumet då det har skrivits metervis med olika Photoshop frågor.
 
Ctrl-Z, alltså "Undo" är nog den funktion som är flitigast använd hos mig.

Testa och göra om, testa och göra om...
 
Sant,
det taragiska är när man kommer på sig själv att försöka göra det i verkliga livt också. Då känner man sig lite nördig. ctrl+s för att spara använder jag också rätt flitigt eftersom det händer att Windows lägger ner ;)
 
Gillar nästan alla funktioner men här är favoriterna som används flitigast
1. kurvor (för färg och kontrast)
2. färgbalans (för färgton)
3. banor, dvs ritstiftet (för friläggningar)
4. lassot kombinerat med Alt
5. justeringslager (bra till de flesta bilder, men framför allt när redigerar bilden olika i delar)
6. blandningslägena i lagerpaletten (här kan man ha riktigt roligt!)

Snabbkommandon rekommenderar jag att man lär sig. Speciellt de till "handen" och förstora/förminska men även andra spar många onödiga turer mellan verktyg och funktioner.

edit: måste ju tillägga den superba funktionen i CS att man äntligen själv kan koppla snabbkommandon på funktioner som det tidigare inte fanns på!
 
Det där med lägga två bilder på varandra är lite onödigt. öppna samma bild två gånger istället, sen går du in på den du tänker använda-> gå på image-> mode-> grayscale. Sen går du till den andra bilden och markerar vad du ska ha (ev. med hjälp av "lassot") sen kopierar du den. Innan du klistrar in den i den nu gråa bilden går du in och ställer tillbaka färgen, så att det kopierade föremålet inte ändras till grått. och sen kan du få den på plats enkelt med hjälp av pilarna (eller mussen, om du har en stadig hand) efter att du har klistat in den. Det är enligt mig det proffisionella sättet att göra det.

Ett annat tips är att använda kloningsmekanismen, där du väljer ut en punkt där du vill klona ifrån och sen trycker du bara där du vill att de ska komma. t.ex. att ta bort oönskade prickar eller dylikt. sen efteråt kan man använda "plåstret" så man får en jämn yta, och då ser man inte lika bra att man har varit framme och klonat.

Och så som Göran säger: ctrl + Z är ett mycket tidssparande sätt att jobba med.

Sagt av min datakundskapslärare: Photoshop är så svårt att det finns nog bara ett fåtal i världen som kan alla funktioner.


Lycka till med lärandet.
Mvh Valter
 
Något jag tyckte är användbart är att lägga till ett thresholdlager för att kunna hitta mörkaste och ljusaste pixlarna i bilden innan man använder sig av levels.

Med caps lock nertryckt får man en exaktare markör och genom att hålla nere shift kan man sätta dit en markering med color sampler tool utan att ta bort dialogrutan för threshold.

Håller man nere kommando+space kan man zooma in utan att ta bort dialogrutan och håller man nere alt+kommando+space kan man zooma ut. Det gör det lättare att hitta pixlarna.

Jag antar att man på PC använder ctrl istället för kommando.

mvh

Johnnie
 
Jag tror nästan att det smidigaste (om man får vara lite dryg här) är att
1. Duplicera lagret man önskar jobba med
2. Ändra om den till svartvit
3. Lägga på en lagermask istället för att sudda

På detta vis kan du gå tillbaka och ändra och du kan alltid "sudda tillbaka" delar som du tagit bort. Det kan man inte om man gjort för många korrigeringar annars.

I övrigt tycker jag att snabbmasken "Q" är oslagbar. Den har nästan tagit död på allt vad lasso heter för min del...
 
Om man sitter med photoshop på en mac finns det en väldigt anvädbar knapptryckning som jag saknar på pc, alternativt inte vet hur man gör tipsa mig gärna isåfall.

Jag tror det är F10 som är den hemliga knappen :) nån av dom tangenterna iaf. Som automatiskt sprider ut de bilder du har öppna i photoshop över skärmen i samma storlek. Mycket användbart för att kunna bedömma en serie bilder tex. På min pc maskin får man istället zooma ut bilden och dra ner fönstrets storlek manuellt vilket är ganska jobbigt om det är 10 bilder man har uppe.

Nån som förstår vad jag menar?
 
Det "Magiska Tricket" (finns i andra trådar också). Förhöjer kontrast och skärpa i detaljer utan att bilden blir för hård.

Tricket är oskarp mask USM (unsharp mask) med värdena: 20-50-0
 
Magnetlassot var min favorit en gång i tiden men numera använder jag nästan uteslutande ritstiftet till markeringar eftersom jag gillar precisionen i det verktyget.

Ritstiftet kan verka svårt i början men man inser snart att det är rätt enkelt att använda och helt outstanding i precision.

Sedan lönar det sig att lära sig tangentbordskommandon (finns säkert 3-400 sådana i Ps) för smidigt arbete.

T ex alt+backsteg= fyll med förgrundsfärg.
shift+backsteg= fyll med bakgrundsfärg

Eller håll ner mellanslag så ändras aktivt verktyg till "handen" så du kan flytta runt bilden medan du jobbar med den.

Osv osv

mvh
 
starnut skrev:
Om man sitter med photoshop på en mac finns det en väldigt anvädbar knapptryckning som jag saknar på pc, alternativt inte vet hur man gör tipsa mig gärna isåfall.

Jag tror det är F10 som är den hemliga knappen :) nån av dom tangenterna iaf. Som automatiskt sprider ut de bilder du har öppna i photoshop över skärmen i samma storlek. Mycket användbart för att kunna bedömma en serie bilder tex. På min pc maskin får man istället zooma ut bilden och dra ner fönstrets storlek manuellt vilket är ganska jobbigt om det är 10 bilder man har uppe.

Nån som förstår vad jag menar?

Precis som Johnnie sa, är det exposé du menar. Ska påpekas att detta inte bara fungerar i Photoshop, utan i alla macprogram.
 
okej då, då kör vi,,

dubbelklicka på förstoringsglaset i vertygslådan och aktiv bild öppnas i 100% visningsläg.

håll ner alt samtidigt som förstoringsglaset är aktivt så zoomar den antingen in eller ut beroende på vilken inställnig glaset har uppe under menyraden...
 
om du vill räta upp en sned horisont så ta fram linjalen i verktygslådan och dra ut ett streck efter horisonten och gå sedan till

Image- Rotate Canvas- Arbitrary

och tryck OK så rätar bilden upp sig.Bara att beskära sedan.

osv osv
 
dunberg skrev:
Något jag tyckte är användbart är att lägga till ett thresholdlager för att kunna hitta mörkaste och ljusaste pixlarna i bilden innan man använder sig av levels....
Enklare är att gå direkt till nivåer och dra i reglagen med alt-knappen nedtryckt. Då ser du när det ljusaste fräter ut och mörkaste sotar igen.
 

Bilagor

  • b.gif
    b.gif
    10.8 KB · Visningar: 1,472
starnut skrev:
...Som automatiskt sprider ut de bilder du har öppna i photoshop över skärmen i samma storlek. Mycket användbart för att kunna bedömma en serie bilder tex. På min pc maskin får man istället zooma ut bilden och dra ner fönstrets storlek manuellt vilket är ganska jobbigt om det är 10 bilder man har uppe...
Inte riktigt lika smidigt, men det går på ett par sekunder, är att gå in under fönster>ordna>sida vid sida för att sprida ut alla bilder över arbetsytan.

Behöver du zooma ned dem i storlek använder du fönster>ordna>matcha zoomning efter att ha zoomat ned en av bilderna till lagom storlek.

Zooma med Ctrl + minus...
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,467
Senast ändrad:
Efter att du zoomat in en av bilderna till lagom storlek kan du skapa ett eget funktionsmakro för hela proceduren och använda F10 för det
 

Bilagor

  • c.png
    c.png
    19.3 KB · Visningar: 1,433
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.