Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken zoom ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

IronFalk

Medlem
Har läst rätt mycket om de olika zoomarna men kommer inte fram till vilken jag ska köpa.. vill ju helst ha ett objektiv 15-600 med bra ljusstyrka och behändigt format som ger kalasbilder. Har en 50D och vill gärna kunna bära med kameran över axeln.

EF-S 55-250 (vill nog har lite mer största förstoring)
EF 70-300 (4-5.6) IS USM ok pris/prestanda men kanske för dåligt ljus?
EF 70-200 (2.8) L IS USM lite dyr, stor och klumpig men bra ljus..
EF 70-200 (4) L IS USM kanske nått och kika på men mer zoom?
EF 70-300 (4-5.6) L IS USM, är denna 3ggr så bra som den som inte har L. Bra storlek.

Vet att det inte finns nått bra svar på frågan men börjar tröttna på mina egna funderingar..

/Magnus

Dina funderingar talar ju själv, men........

....till vettig pris är EF 70-300 (4-5.6) IS USM ett riktig bra val.
Den är mycket bra upp till drygt 200 mm, blir över detta lite soft; men absolut användbar.

Alla L'orna är sj.f. bättre, men du väljer ju dom bort pg.a. pris och räckvidd......

/ Emil

Har läst rätt mycket om de olika zoomarna men kommer inte fram till vilken jag ska köpa.. vill ju helst ha ett objektiv 15-600 med bra ljusstyrka och behändigt format som ger kalasbilder. Har en 50D och vill gärna kunna bära med kameran över axeln.

EF-S 55-250 (vill nog har lite mer största förstoring)
EF 70-300 (4-5.6) IS USM ok pris/prestanda men kanske för dåligt ljus?
EF 70-200 (2.8) L IS USM lite dyr, stor och klumpig men bra ljus..
EF 70-200 (4) L IS USM kanske nått och kika på men mer zoom?
EF 70-300 (4-5.6) L IS USM, är denna 3ggr så bra som den som inte har L. Bra storlek.

Vet att det inte finns nått bra svar på frågan men börjar tröttna på mina egna funderingar..

/Magnus

Jag tycker personligen det bara finns två vettiga alternativ. Endera den fantastiskt prisvärda 55-250, eller så slår du på stort och väljer den bästa du kan hitta. Den bästa av ovanstående är 70-200/4 L IS om du inte har råd med (och orkar bära på) 70-200/2.8 L IS II.

Alla mellanting kommer (i min åsikt) ändå bara att vara förlustaffärer på vägen till någon 70-200 eftersom du redan nu funderar på dem. ;)

+1

Jag kan bara hålla med, 55-250 ger väldigt mycket bildkvalitet för pengarna! Men 70-200/4 IS USM nämns också ofta som bland de bästa zoomarna man överhuvudtaget kan köpa, trots att det långt ifrån är Canons mest exklusiva zoom.

Själv har jag både en 55-250 (för att den var billig) och en 70-200/2,8 USM (för USM och den stora maxbländaren), men jag kan nog inte riktigt säga att den senare är värd nästan 5 gånger så många pengar vad gäller bara själva bildkvaliteten, och den är definitivt långtifrån lika smidig att ha med sig på en resa eller så.

Har du pengarna är kanske 70-200/4 IS USM det bästa valet, men vill du spara lite så är 55-250 ett riktigt bra objektiv!

Min valda kombination...

... har inte lämnat mig missnöjd ännu:

EF 70-200 4L USM + EF 1,4x mkII extender ger 280mm på FF alt ca 450mm på croppad sensor. Den är dessutom billig, skall inte behöva kosta över 6loppor beggad, samt riktig L-optik och tappar inte ljuset till sämre än 5,6.

Ingen IS iofs, men mycket kompetent. 70-200an är ansedd som en mycket skarp optik även jfrt med fasta brännvidder.

EF 70-200 4L USM + EF 1,4x mkII extender ger 280mm på FF alt ca 450mm på croppad sensor. Den är dessutom billig, skall inte behöva kosta över 6loppor beggad, samt riktig L-optik och tappar inte ljuset till sämre än 5,6.

Ingen IS iofs, men mycket kompetent. 70-200an är ansedd som en mycket skarp optik även jfrt med fasta brännvidder.

Håller med Stefan. Canon EF 70.200 F4L USM som i helgen ligger på 4990:- hos cyberphoto.se är ett fantastiskt objektiv för en överkomlig peng. Får inte ett bättre zoom objektiv i den prisklassen.

Edit: för tydlighets skull.
Med 6000:- beggat menade jag glugg (4000 från Rajala) och extender (2000 från privat annonsör här). Det var vad jag själv gav fraktat hem, klart och i utmärkt kondition där gluggen också hade garanti. 280mm alt 450mm för 6000:- och skärpa, kontrast, färg och bokeh i ypperlig klass. Svårslaget...

Håller med Stefan. Canon EF 70.200 F4L USM som i helgen ligger på 4990:- hos cyberphoto.se är ett fantastiskt objektiv för en överkomlig peng. Får inte ett bättre zoom objektiv i den prisklassen.
Det är ett bra pris, men vad som är "bättre" är förstås subjektivt. Även om man bortser från att 55-250 IS är billigare så har det andra objektiva (!) fördelar: större brännviddsomfång, mindre och lättare, IS. För vissa användare betyder detta förmodligen att 55-250 är en bättre zoom än 70-200/4.

Tack för era synpunkter, vet fortfarande inte vad jag ska göra. Är sugen på bra ljusstyrka men då kostar det och det blir lite tungt.. men det kanske är värt det. Var i idrottshallen häromdagen....

/Magnus

Tack för era synpunkter, vet fortfarande inte vad jag ska göra. Är sugen på bra ljusstyrka men då kostar det och det blir lite tungt.. men det kanske är värt det. Var i idrottshallen häromdagen....

/Magnus

Men slå till på en 70-200/2.8 då, det finns många att välja på från 4K (beg Sigma/Tamron) till 17K (ny EF L II IS). Utbudet på begmarknaden är stort och nytt till bra pris hittar du hos cameranu.nl/en

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar