El-Maco
Aktiv medlem
Är sugen på ett raktecknande vidvinkelobjektiv till min Canon 60D. Vill fota landskap, stadsmiljöer och interiörer. Har läst ganska mycket om de som finns och även sökt här på forumet, men vill gärna ha mer input och erfarenheter.
Tokina 11-16 f2,8
Verkar vara kanske den skarpaste i klassen, och ljusstarkaste. Något kort omfång och ganska dyr dock.
Tokina 12-24 f4
Verkar ganska vettig och med bra omfång. Men inte lika lovordat som 11-16. Ganska billigt om man köper från Holland.
Sigma 8-16 f4.5-5.6
Verkar vara riktigt skarp och klart vidast i sitt omfång. Lite ljussvag, inte bland sigmas EX-gluggar om det spelar nån roll.
Sigma 10-20 f3,5
Fått hyggliga omdömen, lär dock inte vara så skarp som 8-16 eller 11-16, skapligt ljusstark.
Sigma 10-20 f4,5-5,6
Billigast i sällskapet, blandade omdömen, ångrar man sig om man köper denna?
Canon 10-22 f3,5-4,5
Fina omdömen, ganska dyr dock. Känns inte jätteaktuell pga pris. Möjligen beggad isf.
Sigma 12-24 f4,5-5,6
Tecknar ut fullformat så den går ju behålla ifall jag uppgraderar i framtiden. Men spontant känns den på tok för dyr.
Ös på med kommentarer, åsikter, synpunkter och erfarenheter!
Tokina 11-16 f2,8
Verkar vara kanske den skarpaste i klassen, och ljusstarkaste. Något kort omfång och ganska dyr dock.
Tokina 12-24 f4
Verkar ganska vettig och med bra omfång. Men inte lika lovordat som 11-16. Ganska billigt om man köper från Holland.
Sigma 8-16 f4.5-5.6
Verkar vara riktigt skarp och klart vidast i sitt omfång. Lite ljussvag, inte bland sigmas EX-gluggar om det spelar nån roll.
Sigma 10-20 f3,5
Fått hyggliga omdömen, lär dock inte vara så skarp som 8-16 eller 11-16, skapligt ljusstark.
Sigma 10-20 f4,5-5,6
Billigast i sällskapet, blandade omdömen, ångrar man sig om man köper denna?
Canon 10-22 f3,5-4,5
Fina omdömen, ganska dyr dock. Känns inte jätteaktuell pga pris. Möjligen beggad isf.
Sigma 12-24 f4,5-5,6
Tecknar ut fullformat så den går ju behålla ifall jag uppgraderar i framtiden. Men spontant känns den på tok för dyr.
Ös på med kommentarer, åsikter, synpunkter och erfarenheter!