ANNONS
Annons

Vilken vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, man kan väl enligt lag skicka tillbaka grejer man handlat via nätet om man inte är nöjd.. Så visst går det att prova hemma, men det är smidigare att testa 5 olika ex på en timme än att skicka alla fram och tillbaka i en vecka.
 
Jo, man kan väl enligt lag skicka tillbaka grejer man handlat via nätet om man inte är nöjd.. Så visst går det att prova hemma, men det är smidigare att testa 5 olika ex på en timme än att skicka alla fram och tillbaka i en vecka.
Nja, innan du skickar tillbaka varan har du rätt att undersöka den, men inte att använda den.

Skulle det vara något fel på varan (t ex ett objektiv som inte är skarpt) har du dessutom reklamationsrätt i tre år.
 
Nja, innan du skickar tillbaka varan har du rätt att undersöka den, men inte att använda den.

Skulle det vara något fel på varan (t ex ett objektiv som inte är skarpt) har du dessutom reklamationsrätt i tre år.

Elgiganten körde kampanj, vet ej den fortf gäller. Man fick använda grejerna 1 månad och var mN inte nöjd kunde man skicka tillbaka dom


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933893,14.309834

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Tokina 11-16. Utan tvekan! Finns inget bättre objektiv för pengarna i den klassen.

Visst, omfånget kan kännas lite kort, men å andra sidan är det just vidvinkel som är intressant med ett sånt objektiv. Brännvidderna på 20mm och uppåt täcker man rimligen in med andra gluggar.
 
Nja, innan du skickar tillbaka varan har du rätt att undersöka den, men inte att använda den.

Skulle det vara något fel på varan (t ex ett objektiv som inte är skarpt) har du dessutom reklamationsrätt i tre år.

Jo det är sant, frågan är hur man "undersöker" om optiken fungerar som den ska utan att montera den på en kamera. Jag tror inte det ska vara några problem att byta ut ett felfokuserande objektiv mot ett annat exemplar om man handlar av en seriös säljare. Dock kan man fråga innan man lägger ut åtskilliga tusenlappar.
 
Min iphone so skickade meddelande. Gick i te radera.
Köp via elgiganten, då kan du testa och sen ångra dig. De har väl kvar den slogan antar jag. Vet dock ej om de har just dom objektiven.
Sigma 8-16 är ruskigt bra i alla tester i alla punkter utom just ljusstyrkan och att man inte kan sätta försättslinser på den. Har du inte läst recensionerna?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Ok, då förstår jag:p

Kollat på elgiganten, i butiken finns mest kit och ef50 1,8 samt 55-250. Nån sigma eller tamron superzoom och 70-300. Och på hemsidan har de endast canon 10-22 och sigma 10-20 4,5-5,6 av de aktuella... Ganska smalt utbud för att vara en elektronikgigant kan tyckas.

Läst jättemycket recensioner, nästan så jag börjar se i kors... Rent specifikationsmässigt är jag med i leken, men vill gärna ha utlåtanden av folk som använt objektiven i praktiken.

Tack alla som kommenterat förresten:)
 
Du kanske bor i en större stad? Här i skellefteå brukar optikutbudet vara ganska smalt i de flesta elektronikbutiker. Expert är lite bättre än elgiganten, men tror aldrig jag sett en vidvinkelzoom på hyllan där heller.
 
Jo det var i Helsingborg. Det jag menade var att det borde ju finnas att ta hem eller beställa via internet..

Vet inte hur mycket det varierar mellan deras olika varuhus, men personalen jag pratade med var väldigt trevlig och hjälpsam och betonade att om det fanns intresse kunde de beställa hem annat än det som fanns i butiken också.

Kan såklart vara svårare på mindre orter där efterfrågan på "special varor" inte är densamma.
 
Svårt det här. Spontant är jag mest sugen på Tokina 11-16 och Sigma 8-16. Dessa tycks vara skarpast och tokinan är dessutom ljusstark. Men Canon 10-22 är ändå originaloptik och det känns tryggt på något sätt. Även Tokina 12-24 och Sigma 10-20/4,5-5,6 är med i racet som bubblare/budgetalternativ.

Om man tänker price/performance då?

Canon 10-22: 6790:- på Japanphoto / 679 euro från holland
Tokina 11-16: 6490:- på Cyberphoto / 599 euro från holland
Tokina 12-24: 5990:- på Cyberphoto / 499 euro från holland
Sigma 8-16: 5390:- på Rajala
Sigma 10-20/4,5-5,6: 3999:- på Rajala

Tokinorna känns hyfsat prisvärda om man köper från holland medan sigmorna ligger ganska bra till hos Rajala. Tror iofs de har kampanj just nu, så kan hända de stiger i pris snart. Canon känns allmänt dyr...

Bästa vore ju om man kunde prova dem, men vi saknar en redig fotobutik här i stan tyvärr.

Det är ku inte så stor skillnad mellan Canon och dom andra så om det är Canon du känner för så köp den.j
 
Jag kör med Tokina 11-16 2,8 på min 50D och kan inte annat än rekomendera detta skarpa och raktecknande objektiv, tyvärr har det ju det kortaste omfånget i dom du listar men oftast använder jag det på 11mm iaf......sen kan man ju köra det som jag gör på min 5D också utan motljusskydd men bara på 16mm om man inte vill ha med objektivet i bild men men det är ju inte gjort för FF men det funkar där med.

Kan också bekräfta att den funkar som ett "fast" 16mm/2,8 på fullformat. Testade på min gamla analoga kamera. :)
 
Kan också bekräfta att den funkar som ett "fast" 16mm/2,8 på fullformat. Testade på min gamla analoga kamera. :)

Det är ju faktiskt inte alls dumt, 16 mm på FF bör ju vara tillräckligt vidvinkligt för de flesta behov. Ännu ett plus för Tokinan alltså :)

Kan väl säga att det i princip står och väger mellan Tokina 11-16 och Sigma 8-16 nu. Med reservation för om nån annan dyker upp till förmånligt pris på begagnatmarknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.