Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

El-Maco

Aktiv medlem
Är sugen på ett raktecknande vidvinkelobjektiv till min Canon 60D. Vill fota landskap, stadsmiljöer och interiörer. Har läst ganska mycket om de som finns och även sökt här på forumet, men vill gärna ha mer input och erfarenheter.

Tokina 11-16 f2,8
Verkar vara kanske den skarpaste i klassen, och ljusstarkaste. Något kort omfång och ganska dyr dock.

Tokina 12-24 f4
Verkar ganska vettig och med bra omfång. Men inte lika lovordat som 11-16. Ganska billigt om man köper från Holland.

Sigma 8-16 f4.5-5.6
Verkar vara riktigt skarp och klart vidast i sitt omfång. Lite ljussvag, inte bland sigmas EX-gluggar om det spelar nån roll.

Sigma 10-20 f3,5
Fått hyggliga omdömen, lär dock inte vara så skarp som 8-16 eller 11-16, skapligt ljusstark.

Sigma 10-20 f4,5-5,6
Billigast i sällskapet, blandade omdömen, ångrar man sig om man köper denna?

Canon 10-22 f3,5-4,5
Fina omdömen, ganska dyr dock. Känns inte jätteaktuell pga pris. Möjligen beggad isf.

Sigma 12-24 f4,5-5,6
Tecknar ut fullformat så den går ju behålla ifall jag uppgraderar i framtiden. Men spontant känns den på tok för dyr.

Ös på med kommentarer, åsikter, synpunkter och erfarenheter!
 
Sigma 10-20/3.5-5.6 har jag haft. Supernöjd. Tror den är skarpare i tester än den med fast bländare.
Nu har jag 8-16 och är ännu nöjdare. Enda jag saknar är ljustyrkan vid nattfotografering av stjärnor.

Sigmas EX märkning gäller från förra året enbart de med fast bländare. Ett strategiskt val precis som Canon enbart L-märker objektiv med EF-fattning.




---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933902,14.310081

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Min rekommendaion:

Är sugen på ett raktecknande vidvinkelobjektiv till min Canon 60D. Vill fota landskap, stadsmiljöer och interiörer. Har läst ganska mycket om de som finns och även sökt här på forumet, men vill gärna ha mer input och erfarenheter.

Canon 10-22 f3,5-4,5
Fina omdömen, ganska dyr dock. Känns inte jätteaktuell pga pris. Möjligen beggad isf.

!

Mot bakgrund av egen erfarenhet - tveklöst Canons EF-S 10-22...Har den själv sen 2007, och är 100%-igt nöjd!! Vet du om att du kan söka under Produkttesterna härpå FS, och få fram specifikt alla bilder tagna och inlagda här på FS med just det objektivet ?

mvh
/B
 
Mot bakgrund av egen erfarenhet - tveklöst Canons EF-S 10-22...Har den själv sen 2007, och är 100%-igt nöjd!! Vet du om att du kan söka under Produkttesterna härpå FS, och få fram specifikt alla bilder tagna och inlagda här på FS med just det objektivet ?

mvh
/B

Jo jag har sett det. Finns fina bilder tagna med allihopa, därav min rådvillhet ;)
 
Jag har Sigma 10-20/4-5,6 EX HSM och är mycket nöjd med det. Skärpan duger bra för t ex arkitekturfoto. EF-S 10-22 är kanske ännu lite skarpare men betydligt dyrare. Sigmaobjektivet är gediget byggt och trevligt att jobba med.
 
Jag kör med Tokina 11-16 2,8 på min 50D och kan inte annat än rekomendera detta skarpa och raktecknande objektiv, tyvärr har det ju det kortaste omfånget i dom du listar men oftast använder jag det på 11mm iaf......sen kan man ju köra det som jag gör på min 5D också utan motljusskydd men bara på 16mm om man inte vill ha med objektivet i bild men men det är ju inte gjort för FF men det funkar där med.
 
Svårt det här. Spontant är jag mest sugen på Tokina 11-16 och Sigma 8-16. Dessa tycks vara skarpast och tokinan är dessutom ljusstark. Men Canon 10-22 är ändå originaloptik och det känns tryggt på något sätt. Även Tokina 12-24 och Sigma 10-20/4,5-5,6 är med i racet som bubblare/budgetalternativ.

Om man tänker price/performance då?

Canon 10-22: 6790:- på Japanphoto / 679 euro från holland
Tokina 11-16: 6490:- på Cyberphoto / 599 euro från holland
Tokina 12-24: 5990:- på Cyberphoto / 499 euro från holland
Sigma 8-16: 5390:- på Rajala
Sigma 10-20/4,5-5,6: 3999:- på Rajala

Tokinorna känns hyfsat prisvärda om man köper från holland medan sigmorna ligger ganska bra till hos Rajala. Tror iofs de har kampanj just nu, så kan hända de stiger i pris snart. Canon känns allmänt dyr...

Bästa vore ju om man kunde prova dem, men vi saknar en redig fotobutik här i stan tyvärr.
 
Frågan är hur mycket nytta du har av den bättre ljusstyrkan på en extrem vidvinkel.

Enligt mig är Sigmas 8-16 riktigt bra till crop, blev själv väldigt förvånad över hur bra den faktiskt presterar mot andra vidvinkelzoomar i samma klass. Trots att den är mest extrem (och ja, de två extra millimetrarna har större betydelse än man tror) presterar den otroligt bra. Mitt råd faller på denna, sålänge man inte är i väldigt stort behov av ljusstyrka.
 
Sigma 10-20/3.5-5.6 har jag haft. Supernöjd. Tror den är skarpare i tester än den med fast bländare.

Det låter konstigt, möjligen om de jämför båda objektiven på full öppning istället för på samma bländare (vilket väl är något orättvist?). EX-varianten tycks ha ett övertag på samtliga brännvidder vid ekvivalenta bländaröppningar enligt thedigitalpicture t.ex. Framförallt utåt kanterna. http://thedigitalpicture.com/Review...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2
 
Det låter konstigt, möjligen om de jämför båda objektiven på full öppning istället för på samma bländare (vilket väl är något orättvist?). EX-varianten tycks ha ett övertag på samtliga brännvidder vid ekvivalenta bländaröppningar enligt thedigitalpicture t.ex. Framförallt utåt kanterna. http://thedigitalpicture.com/Review...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Jag jämför dom mot samma bländarvärden och då ser man att den med fast bländare har sämre skärpa. Du kan ju inte jämföra dom mot olika bländare mot varandra då den ena inte har möjlighet till det. Dessutom för vidvinkel är det sällan (utom vid nattfoto) man har så låga bländartal.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933893,14.309834

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Har en Sigma 10-20 och den har varit två gånger i garantiservice, bilderna är fortfarande suddiga vänster sidan. Och eftersom den var köpt begagnad ville inte originalsäljaren ta den tillbaka (garantireparationer var dock ingen problem). Liten kul detalj är att precis när jag hade problem råkade jag möta i tåget en kille som hade exakt likadana erfarenhet, dvs. Sigmas kvalitetskontrol kan inte vara så bra. Det kan vara bra lens, jag tror att det existerar många fina exemplar där ute. Men om du köper en sådan, köp absolut inte begagnad utan att testa ordentligt!!!!

Om jag köpte nu skulle jag faktiskt antingen köpa Canon eller Tokina.
 
Sigma 8-16mm är inte EX men trots detta är den byggd på ett gediget sätt. Är själv mkt nöjd med mitt exemplar, förutom att den ibland vill fokusera mot oändligheten (har för mig att det för Canon finns bot mot detta, vilket verkar saknas för Nikon - som jag använder...).

Tokina 11-16mm är ett trevligt alternativ, men hur skarp är den egentligen vid större bländare? Om jag inte är helt "ute o simmar" kan Tokina upplevas lite mjuk vid större bländare, Sigma 8-16mm är kanske skarpare vid samma bländarinställning. Men en fördel med Tokina är att denna ampassats för filter användning, vilket inte Sigma 8-16mm är. Eftersom jag använder HDR i de fall jag önskar avbilda motiv med stort dynamikomfång funkar 8-16mm bra för mig.
 
Mm, det här med Sigmas undermåliga kvalitetskontroll har man ju hört talas om. Bland annat det som gör att jag dras åt Tokina, som verkar ha betydligt jämnare kvalité. Dock är jag ganska sugen på den vidare vinkeln hos Sigma 8-16. Fast på den passar inte filter... Skulle faktiskt vara kul om det gick montera polfilter.

Vet inte hur högt jag ska värdera ljusstyrka på såna här objektiv. Kan tänka mig att vid eventuell nattfotografering kan 2,8 vara trevligare än 4,5-5,6. Ganska stor skillnad där, 2 hela f-stop på 16 mm. Skärpeljupsmässigt kanske man inte ser så stor skillnad pga den vida vinkeln? Eller kommer man märka skillnad i bokeh? (blir det nån bokeh alls??)
 
Har du möjlighet att testa objektivet i butik innan du köper hade jag inte dragit mig för Sigma.. Då får du själv testa så att du får ett bra ex ju!
 
??

Om du tycker jag velar för mycket så har du fullständigt rätt. Är sådan som person, alltid varit, kommer förhoppningsvis inte alltid att vara, men är det dessvärre nu..

Min iphone so skickade meddelande. Gick i te radera.
Köp via elgiganten, då kan du testa och sen ångra dig. De har väl kvar den slogan antar jag. Vet dock ej om de har just dom objektiven.
Sigma 8-16 är ruskigt bra i alla tester i alla punkter utom just ljusstyrkan och att man inte kan sätta försättslinser på den. Har du inte läst recensionerna?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.