Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken var er första digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
AGFA ePhoto 307

Började min digitala utveckling i början av 1998 med en AGFA ePhoto 307.

"The Agfa ePhoto 307 is a digital camera. It produces very nice pictures at a resonable resolution 640x480".

Bara genomsiktssökare, ingen skärm, du fick vänta tills du kom hem och kunde ladda över dina 36 bilder till datorn och då hade du 0,3MP att leka med. Pris 3.000 SEK !!!

Oktober 2000 var det dags att utveckla digitalfotandet. Det blev en Sony DSC-S70. Förutom en hög upplösning på 3,3M pixel fanns nu möjlighet till okomprimerade bilder. Bildresultatet talar för sig själv, mycket bra, S70 har ett mycket skarpt Carl Zeiss Vario-Sonnar. En lyckad kombination och helt klart en lyckad kamera.

Tröttnade på att vänta 3-5 sek mellan bilderna. Augusti 2002 såldes Sonyn och in trädde en Nikon Coolpix 995 som har fått hänga med överallt. Kameran kompletterad med extra batteri och UV-filter, objektivskydd.

Februari 2006 köpte jag en Konica Minolta 7D som såldes augusti 2006 för att köpa en Sony A100. Efter nästan ett år såldes A100 och in på scenen trädde en KM D7D igen, denna gång med vertikalgrepp.

Nu kan jag fotografera igen, även om Sonyn producerade skarpare bilder så är det en helt annan känsla att skapa bilder med 7D.
 
Senast ändrad:
Efter många och långa försök att bygga ett automatiskt kamerasystem på jobbet utifrån ett 640x480 chip från Kodak så blev det en Kodak DC3400 som första egna digitalaren. Året var 2000.

Resten är en hemsk konsumtionstrip som bara verkar fortsätta.
 
Min första digitalkamera vilket var min första kamera överhuvudtaget köpte jag våren 2001, En Canon A70. Hittatde orginalkartongen nyligen där prislappen stod kvar: 4495kr på expert. Jag har kvar den än och använder den som komplement till min Nikon D70.

Sambon har iof sedan längre tillbaka en gammal digitalkamera som ligger och skräpar på vinden. En Olympus av något slag med 0,8Mpix! Den är lika stor som dom större superzoomkamerorna som finns idag. Tror det stod 10x optisk zoom på den här också. Bildöverföringen sker med vanlig seriell kabel och någon obskyr programvara.


Någon som är intresserad att köpa =)
Smart Media kort på 4MB ingår...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.