Annons

Vilken var er första digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon Coolpix 700; 2001.
Snygg, välbyggd och bra filer. Vad har egentligen hänt sedan dess?
 

Bilagor

  • nikon_cp700.gif
    nikon_cp700.gif
    4.6 KB · Visningar: 485
Canon D30.
Fick den "billigt" för endast 24.000:- eftersom D60 var i antågande. Köpte till det billigaste minnet som fanns. Ett urlångsamt Microdrive, 1GB för 4.000:-
 
HP Photosmart M407, fick den 2005 för att jag gjorde ett jobb åt SAAB technologies.

Köpte sedan en Konica Minolta Z2 av en kompis hösten 2006.

Och i våras blev det en D40

-Mikael
 
Min första var Sony Mavica med diskettminne! Min andra var en Kodac 265 Zoom! Sedan blev det Nikon 990 Coolpix, Nikon 4500 Coolpix, Nikon D100 och idag Nikon D200. Parallellt med Sony Mavican var det Nikon FM2n vars objektiv ännu används på D200 ibland.
 
Canon Powershot S50, trevlig kamera det där, stabil liten o helt ok bildkvalitet, desvärre blev inte bilderna så bra för det.. :)
 
Min första digitalare var en Canon Powershot Pro 70. Köpte den från mitt dåvarande jobb för 250:- Tror det var -03 någon gång.. Efter det har jag avverkat D30, D60, 1D, 20D, och nu en 30D och en 5D :)
 

Bilagor

  • canon_powershot_pro70_200.jpg
    canon_powershot_pro70_200.jpg
    9.3 KB · Visningar: 408
En Agfa ePhoto 307. Tog riktigt bra bilder med dåtidens mått mätt. Då som nu, fick man smyga kartongerna förbi hustrun och sedan försöka komma med en vettig förklaring varför det serverades nudlar så ofta.

//Martin
 
Olympus CAMEDIA C-450 Zoom, en sorglig liten historia som kamera betraktad, men med den i hand väcktes fotointresset. :)
 
En Canon Ixus 300, inköpt våren 2001 på Cyberphoto om jag minns rätt. Kändes som en bra kamera då, men oj vad bortskämd man blivit sedan dess... ;-)
 
En helt egen Sony Mavica FD-71.. detta var 1998
Dock köpte familjen en Canon S10 lite tidigare..

Sonyn lagrade på disketter och tog bilder i 640x480 (sämre än mobiltelefoner... :|)

Sen tågade det på med ett gäng Olympus Z1-zoom och z340, sen ixus v2, ixus 200 och ixus 500, sen en Powershot S3 och nu har jag min ädla Nikon D80 :)

Tekniken har verkligen förändrats!
 
Canon Powershot A75. Tror jag betalade runt 2300:- år 2003, köpte den på Pixmania. En kamera som aldrig strulat och som alltid levererat trevliga bilder. Jättebra närgräns om man vill fota blommor och kryp och så blir filmerna förvånansvärt bra i datorn med bra ljud. Festkamera!

Nuförtiden har föräldrarna fått ta över den gamla trotjänaren och jag kör istället med en 30D då jag nyligen sålde min D70s och övergick helt till Canon :)
 
Oh va sjutton hette den. Canon Powershot..-nånting??? Tror den kostade runt 5.000, eller var det mera kanske. Ligger i nån flyttlåda. Mycket enkel sak med i princip inga inställningsmöjligheter. Köptes 1997 då vi startade webshop. Prata om utmaning att ta produktbilder. Ingen hög kvalitet, men när jag ser de gamla bilderna är jag förvånat över att vi fick till såpass trots allt.

Kvaliten måste ha varit något sämre än en enkel mobilkamera. Men det var häftigt att ha den. Kände ingen som hade digitalkamera då. (När kom de första?)
 
Canon Powershot A100, 1,2 megapixlar, fast optik. Året var 2002.

Tyckte om den mycket, men den blev krossad i en krock mellan två stridsvagnar... :(
 

Bilagor

  • e447337.gif
    e447337.gif
    5.4 KB · Visningar: 331
Senast ändrad:
Inledde den digitala eran runt 2001 med en Canon Powershot S45. Det var kanske stora anledningen till varför det fortsatt att bli Canon. En suverän pocketkamera med manuella inställningar som jag ångrar lite att jag sålde. Sedan har det blivit 300D och nu 30D.

powershot-s45-i1.jpg
 
Canon A80. Köpte en lupp (12x) från Clas Ohlson för 50kr som passade precis - supermakro...riktigt skoj. Nu har jag Canon 30D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.