Annons

Vilken var er första digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tog något hundratal bilder med vad som närmast liknade en webkamera inbyggd i ett engångskameraskal. 2002 (640x480 pxl)
Usel bildkvalitet, 0,8 mb minne.
2 siffrors lcd för att visa återstående minne.
 
Jag skaffade en Nikon Coolpix 4300 sommaren 2003 när jag gjorde slutspurten av lumpen på AMF4. Min erfarenhet av kameror var väl då ett par rullar i en gammal enkel mätsökare, Chinon tror jag att det var.

Nikonen var skitbra, lite brusig bara. Jag klickade iväg 8-9000 bilder innan jag gav den till morsan när jag skaffade en KMD5D.

Jag saknar inte brusnivån men jag saknar en liten behändig kompaktare, men det dröjer nog minst ett år till.
 
Minolta Dimage E201, 2MP år 2000. Inte helt värdelös, men jag slängde inte direkt min Canon AE-1 som jag bara hade en 50mm till. Däremot köpte jag fler objektiv till AE-1'an efter digitalkamerans intåg. Frustrationen var ibland ganska stor med Minoltan. Långsam, långsam, käkade minneskort och så var det omöjligt att få den där korta skärpan som 50'an klarade så lätt. EOS 300D till räddning i december 03. Då hamnade man i zoom och 1,6x-träsket ett tag.
 
Hade en liten kompakt först. En panasonic dmc lc-30 på 3mp 3xzoom och leicaoptik. Gav riktigt riktigt skarpa bilder. Den dog på ett muséum-marmorgolv när jag försvarade mig mot en kompis pung-snärt medelst handske. Optiken alldeles sned men med lite försiktigt våld fungerade den igen, förutom zoomen. Tror alla drev och prylar gick sönder.

Bytte in på försäkring till den nyare modellen lc-70. Den var verkligen kass så det blev strax efter en FujiFilm s5000. Mycket bra för att vara kompakt. Bildkvaliteten var inget bra. Redan på iso200 brusade det otroligt mycket. Det var kanske nån gång man kunde använda en fullstor bild. Men den hade raw-stöd,, spotmätning, 37-370mm zoomomfång. Den var rejäl med bra batteritid osv. Var mycket nöjd. Under rätta förutsättningar kunde man få riktigt kort skärpedjup.

Den hängde med länge, och är fortfarande med som reserv =)
 
Mitt första icke-analoga fotojobb gjorde jag inte med en digitalkamera utan med en stillvideokamera. En Canon Ion. Sämre bildkvalitet än en mobilkamera.

Min första digitala tjänstekamera var en Canon Eos D60.

Min första egna digitalkamera var en Canon Eos 1D mark II.
 
Jag höll fast vid film ganska så länge men i december 2004 så använde jag mig av en Nikon D70 i tjänsten och kort därefter köpte jag min första egna digitala fotoapparat en Canon EOS 300D som komplement till min analoga utrustning. Nu har jag en digital fullformatare och har lagt mina analoga fotoapparater på hyllan.
 
Till jobbet:
Logitech Fotoman med 0,09 megapixel och 256 gråskalor. 1992 tror jag det var. Helt oanvändbar "kamera".

Kodak DC20 med 0,18 megapixel och enbart internminne som rymde 8 bilder! 1996 och 4500:- + moms. Tyvärr var den nästan helt oanvändbar pga usel bildkvalitet.

1997 med Olympus Camedia C-800L och 0,8 megapixel började det gå att använda kameran för dokumentation. En Sony Mavica med disketter gjorde det smidigare att föra över bilderna.

Privat:
Med Fujifilm Finepix 6900 dog negfilmen år 2002 och med Nikon D70 var det hejdå till dia.
 
Kodak DC210

Första kameran var en Kodak DC210 zoom MegaPixel.
Mycket häftig kamera som fortfarande fungerar....
Men är ställd i montern bland alla mina gamla rariteter!
MegaPixel, ja det är visst några få, knappt de syns.
 

Bilagor

  • kodak dc210.jpg
    kodak dc210.jpg
    54.9 KB · Visningar: 248
Fuji 1400Z

Denna hade 1 Mp (1280 x 960) och 3x zoom. Använd tunna "Smartmedia" kort för lagring. Det bästa med Fujin var färgåtergivningen som var superb. Utskriftsstorlekar upp till 13x18 (cirka) blev helt OK. Men utvecklingen sprang ifrån den.
 
Pentax K10D, hemkommen i helgen. Med batterigrepp.

Första digitalkameran i familjen är en ixus 400, som är otroligt lätt att ta med sig men som gör en massa brus, vitstick och annat elände.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.