Annons

Vilken typ av penna för signering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle02

Aktiv medlem
Vet inte om forumet är rätt, och jag har sökt men inte funnit...
Min fråga är - vilken typ av penna ska man använda för att signera på bilderna?
Jag har tidigare använt en tunn Overhead-penna. Den skriver bra på fotopappret och är ljusbeständig, vattenfast och permanent. Men kan den skada/fräta på bilden så att signaturen efter ett tag skadar bilden?
Vad rekomenderas???

Blyerts brukar funka. Jag har använt samma som jag tecknar med, mjukt stift tycker jag funkar bäst.

Men jag har en följdfråga jag slänger in här.
Finns det någon med tips om en vit penna att signera med? De jag behöver det till är i princip kolsvarta där signaturen ska stå (om jag alls sätter den på framsidan) och till det funkar inte blyerts så vad kan jag använda i stället?

Penna

Hej!

Jag använder en sorts lackpenna som heter
"Hybrid Gel Grip" den vita som jag brukar använda heter K118-LW. Tillverkas av PENTEL CO LTD och finns i de flesta färger, kostar ca: 15 kr.
Saluförs av bla. Matton. Den fungerar även bra på porösa underlag.

Max Anjou

Ursäkta jag öppnar upp en apgammal tråd här.

Då jag själv hållt på mycket med måleri och på så vis fått lite andra materialkunskaper än man får genom fotografin kan jag bara tillägga att blyerts ska man absolut inte använda någonstans. Med åren kryper blyertsen genom de flesta material och förstör.

Man ska faktiskt inte ens använda blyerts underst på en målning av samma anledning. I det fallet använder man kol som man fixerar.

Satsa på pennor som inte innehåller några lösningsmedel (tror OH-gör det). Gör som Jesper, det är mitt förslag, med en fin mårdhårspensel.

Ok jag fortsätter på den här apgamla tråden 8)

Jag ligger i precis samma tankar. Jag ska signera en av mina bilder.

ok.. inte blyerts, det vet jag nu.

Det verkade som Retusch-pennor är ok. Vad är det och hur vet jag att det är en sån jag håller i när jag ska köpa den?

Mårdhårspensel-grejjen får du gärna förklara närmre?

Retusch-färger köper du hos en välsorterad fotohandlare, det finns både för färg och svartvit. Kodak tillverkar de i färg om jag minns rätt och de passar alldeles utmärkt på färgplastpapper. Huruvida den svartvita retuschen fungerar på färgpapper vet jag inte. Spot-On heter den svartvita och kan nog köpas från Photax.

Retuschfärgerna är flytande och behöver alltså penslas på, mårdhårspenseln är en ytterst fin pensel som du köper i en måleributik.

Hoppas det var svar tillräckligt.

Lennie skrev:
Retusch-färger köper du hos en välsorterad fotohandlare, det finns både för färg och svartvit. Kodak tillverkar de i färg om jag minns rätt och de passar alldeles utmärkt på färgplastpapper. Huruvida den svartvita retuschen fungerar på färgpapper vet jag inte. Spot-On heter den svartvita och kan nog köpas från Photax.

Retuschfärgerna är flytande och behöver alltså penslas på, mårdhårspenseln är en ytterst fin pensel som du köper i en måleributik.

Hoppas det var svar tillräckligt.

Japp.. tackar och bockar 8)

Nyfikna frågor.

Lennie. Jag har iof börjat signera med retuschfärger för det lät smart, men jag är ändå nyfiken på det där med blyerts. Det gäller väl inte alla material egentligen eller gör det det? Blyerts är väl egentligen bara grafit uppblandat med lera? Naturprodukt?
Jag har gamla fotografier jag nyligen ramade av Sven Hörnell, (tidiga.) Alla är signerade eller numrerade med blyerts på baksidan, ingen åverkan har skett.
Har även en underbar blyertsteckning som är signerad år 1884 som fortfarande är i bra skick efter de 121 åren som gått. Baksidan av papperet är åldrad men blyertsen är bara där den ska.

Skissar på linne och bomull gör jag med med kol, borde man alltid det på papper med alltså och har äldre verk med blyerts klarat sig endast p.g.a förvarigen tro?

Lennie skrev:
Ursäkta jag öppnar upp en apgammal tråd här.

Då jag själv hållt på mycket med måleri och på så vis fått lite andra materialkunskaper än man får genom fotografin kan jag bara tillägga att blyerts ska man absolut inte använda någonstans. Med åren kryper blyertsen genom de flesta material och förstör.

Man ska faktiskt inte ens använda blyerts underst på en målning av samma anledning. I det fallet använder man kol som man fixerar.

Satsa på pennor som inte innehåller några lösningsmedel (tror OH-gör det). Gör som Jesper, det är mitt förslag, med en fin mårdhårspensel.

------------------------------------------

Pratar vi fotopapper eller akvarellpapper?

Jag signerar mina akvarellutskrifter (pigmentbläck) med blyerts under bilden på det vita.

Kommer det bli problem med det? Har aldrig hört detta tidigare.

mvh/Stefan

Jag skulle nog slopat frågetecken på vissa ställen i förra inlägget förresten.
Blyerts = Grafit uppblandat med lera. Iaf enligt mina gamla skolböcker.

Stefan. Konstnärer har använt blyerts till att signera verk med sedan långt tillbaka. Jag har sett många gamla akvarellmålningar och etsningar som signerats med blyerts. Det jag tror händer är att signaturerna bleknar med tiden och alltså kan bli otydliga, dock tror jag inte på andra skador av det.

Men jag är nyfiken på Lennies inlägg, för han har helt rätt i att blyerts inte alltid är bra. Det är därför jag är nyfiken på va de "de flesta material" syftar till mer exakt.
Jag tror (men vet inte 100%) att man nog kan räkna bort en stor mängd papper från riskerna. Att det snarare är färger (i målningar) än underlag som blyerts gör skada på och att vi fotografer därför inte behöver oroa oss för annat än möjligen bleknande signaturer när vi signerar baksidor eller i kanter med blyerts.
(T.ex oljemålning tar nog stryk i färgskiktet av genomkrypning så småningom, men att blyertsen skulle krypa genom duken i såna tror jag inte heller.)

Retuschfärger med mårdhårspensel är ett toppentips oavsett.

Hej Lotta.

Erfarenheten jag har av blyerts är att det kryper genom utanpåliggande färg oavsett om man målar över med akryl eller olja. Det finns visserligen en chans att det inte gör det om man fixerar först.

Av denna anledning har jag inte använt blyerts utanpå en bild heller (plus att det inte fastnar på plastpapper :) )

Det stämmer att många konstnärer använder blyerts till att signera sina exempelvis akvarellmålningar. Det finns förstås även s/v fotografer som gjort detta, men oftast ligger väl den signaturen utanför själva bilden, alltså på den vita ramen vilket inte är några bekymmer. Kol funkar förstås inte att signera med (man vil ju inte spruta fixativ på den färdiga bilden).

Stefan: Du kan nog vara lugn. En tanke; kan det inte vara nice att signera med akvarellfärg i ditt fall?

Andra tips än retuschfärger har jag inte, mer än att jag lärt mig att det finns utmärkta retuschpennor i alla kulörer. Var man köper dem vet jag inte.

Signera baksidan av ett fotografiskt verk med blyerts torde inte vara något större problem.

Då är vi överens Lennie:)
I att det är färgen som är orsaken och inte underlaget.
/Lotta som också målar och haft materiallära:)

PS. Photax har retuschfärger. DS.

EDIT: Att signera printar och plastpapper med blyerts är svårt t.o.m på baksidan men fiberpapper går bra.

Vanlig permanent tuschpenna är alltså inte bra?
Tycker det låter svårt att få det snyggt genom att måla signaturen med retuchfärg...

ANNONS