Annons

Vilken typ av bild passar bäst att skriva ut på Canvas?

Produkter
(logga in för att koppla)

ColaLime

Medlem
Vilken typ av bild passar bäst att skriva ut på Canvas? Det här är förstås en subjektiv fråga men jag tänkte ändå lyssna med er vad ni har för erfarenheter av detta.

Spontant så känns det vettigt att satsa på färgstarka kanske nästan lite abstrakta bilder. Nästan lite "serietidningsstuk" på dem men det finns säkert annat som blir bra eller passar bättre.

Några åsikter om detta?

Anledningen till min fråga är att Extrafilm har en kampanj med 50% rabatt på canvas utskrifter och jag är nyfiken på att testa det.

/Jonas
 
Alla bra bilder som man vill ha i större format passar på canvas, oavsett färg eller motiv. Fördelen med canvas är att de kommer färdiga på träram att hänga på vägg. Ytan är tålig och bilden kan betraktas från stora vinklar, ett foto bakom glas ger tråkiga reflexer. Tycker jag.
 
Tja - jag har lämnat in brudbilder och brudparen har varit nöjda. Känns alltid lite oroligt hur hudtonen kommer att bli......
 
Jag har aldrig skrivit ut på canvas (ännu) men jag tror att man ska undvika bilder med alltför små detaljer. Jag antar att de kan "försvinna" p.g.a. av canvasmaterialets struktur.
 
Jag har aldrig skrivit ut på canvas (ännu) men jag tror att man ska undvika bilder med alltför små detaljer. Jag antar att de kan "försvinna" p.g.a. av canvasmaterialets struktur.

Ja, det är lite det som är min tanke också. Därav min kommentar att det kanske passar bäst med lite "serietidningsstuk" på bilden. Är det någon sov vet med sig att det är så? Dvs att små detaljer kan "försvinna" pga canvasmaterialets struktur.
 
Jag har aldrig skrivit ut på canvas (ännu) men jag tror att man ska undvika bilder med alltför små detaljer. Jag antar att de kan "försvinna" p.g.a. av canvasmaterialets struktur.

Jag upplever inte det så, även om det finns en lätt struktur syns alla detaljer otroligt bra.

Ladda hem färgprofil för Canvas och installera i ditt bildbehandlingsprogram för att få färgerna så rättvisande som möjligt. http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/icc-profiler/laddahem. Beställ sedan din favoritbild i 20x30cm på träram för 255kr och se resultatet med egna ögon.
 
Senast ändrad:
Jag har inte varit nöjd med svart vitt på canvas. Svart har blivit gråare och det har varit knepigt med hur kontrasten blivit. Beror väl på inställningar, men knepigt att veta. Även färgbilder har behövts skruvas upp en aning för att inte bli för bleka
 
Jag har inte varit nöjd med svart vitt på canvas. Svart har blivit gråare och det har varit knepigt med hur kontrasten blivit. Beror väl på inställningar, men knepigt att veta. Även färgbilder har behövts skruvas upp en aning för att inte bli för bleka

Har du laddat hem och använt färgprofil för canvas?
 
Min erfarenhet är begränsad (en canvas) men där försvann detaljerna i det riktigt mörka jämfört med skärmtittande eller samma bild på papper utskriven av samma labb (Crimson).
 
funkar det för extrafilm som killen ville beställa från?

Vet inte. Hittar inga färgprofiler på Extrafilms hemsida. Man kan alltid ringa Extrafilm och fråga efter färgprofiler. Ett annat alternativ kan vara att ringa till Crimson resp. Extrafilm och fråga vilken utrustning de använder, är det samma kan man fula och använda Crimsons färgprofil om man hellre vill beställa dukarna från Extrafilm. Eller så beställer man från Crimson så vet man vad man får.
 
utrustning dom använder? till canvas är det bläckstråleskrivare man kör med. I dom flesta fall epson storformatssktivare.
 
Ha koll

Vet inte. Hittar inga färgprofiler på Extrafilms hemsida. Man kan alltid ringa Extrafilm och fråga efter färgprofiler. Ett annat alternativ kan vara att ringa till Crimson resp. Extrafilm och fråga vilken utrustning de använder, är det samma kan man fula och använda Crimsons färgprofil om man hellre vill beställa dukarna från Extrafilm. Eller så beställer man från Crimson så vet man vad man får.

Bara man vet att färgprofilerna från Crimson bara är till för att softproofa (en slags förhandsgranskning av utskriften) bilderna. De bilder man laddar upp skickar man lämpligast i t.ex. Adobe-RGB (om man fotat jpg i Adobe-rgbläge eller fotat i Raw). Man ska inte konvertera sina bilder till crimsons profil. (I så fall är det något som bara gäller canvas och som är omöjligt att hitta på deras hemsida).
 
Man kan ju alltid interpolera upp bilderna med små intervaller itaget för att för ut större bildyta + att du kan kolla så att kvalitén håller i datorn.

interpolerar du upp den till den storlek du vill framkalla så kommer du ju att se resultatet som du bör få ut vid framkallning.
 
Jag har aldrig skrivit ut på canvas (ännu) men jag tror att man ska undvika bilder med alltför små detaljer. Jag antar att de kan "försvinna" p.g.a. av canvasmaterialets struktur.

Jag tycker det snarare går utmärkt att ha detaljerade bilder :)
Bl.a. denna bilden har jag i 60x90cm alldeles brevid mig,
http://pelleabelson.com/bilder/Travel/NewYork08/album/slides/NewYork08_25.html
Den tål att betraktas på nära håll.. Detaljerna grötar inte ihop sig.. Klockan som är till vänster i bild, och som visar tiden (tio över sju) syns mycket tydligt, och man kan se att det står folk på utsiktsdäcket i Empire State building.
 
Canvas är ett tacksamt material att göra stora förstoringar av. Strukturen på canvasen för att det sällan lönar sig att skriva ut i högre upplösning än 150-180dpi. Detta är dock fullt tillräckligt för att små detaljer ska synas precis som Pelle skrev. Så med en välexponerad, brusfri bild på 10MP går det att göra riktigt stora bilder.

/Mathias
www.proformat.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.