Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken teknik för att använda IS
- Trådstartare mindwipe
- Start datum
induce
Aktiv medlem
Vad jag förstått av det jag läst så fungerar IS:en så att det är aktiva gyron som är på ständigt sålänge du har IS-systemet påslaget på objektivet. Jag skulle antagligen inte knäppa bilderna annorlunda än vad jag gör med vilket objektiv som helst. Försöka andas lugnt, stå rätt, trycka ner knappen halvvägs, och sen när jag känner att jag skakar så lite som möjligt, långsamt trycka ned knappen. IS-systemet motverkar ju skakningar men ju mindre de är desto bättre, skulle jag säga.
Men egentligen spekulerar jag bara utifrån vad jag läst, då jag inte testat något IS-objektiv på min 300D. Ville ändå dela med mig av min syn på det, om jag har fel så lär väl någon rätta mig
Men egentligen spekulerar jag bara utifrån vad jag läst, då jag inte testat något IS-objektiv på min 300D. Ville ändå dela med mig av min syn på det, om jag har fel så lär väl någon rätta mig
fhe
Aktiv medlem
Möjligt att jag har fel men såvitt jag vet så är IS:en aktiv så länge från det att du fokuserar (halvknapp) tills du slutat skjuta. Den är absolut inte aktiv så länge IS är påslaget på systemet, det skulle dra ur batterierna hur fort som helst.mindwipe skrev:
eller ska man trycka ner till första läget och vänta någon sekund innan man tar bilden så IS hinner ställa in sig ?
Jag tänker inte så mycket på det när jag fotar så antagligen fungerar det bra att bara trycka (det viktiga är ju att IS:en är aktiv undertiden som slutaren är öppen).
Stingray
Aktiv medlem
jnz skrev:
"When the shutter button is pressed down halfway, it takes about 0.5 second for the image stabilizer to provide a stable image" - "Make sure the image in the viewfinder is stable, then press the shutter all the way down to take pictures."
Vilket man ser tydligt i sökaren också.
mindwipe
Aktiv medlem
I vilken manual hittar man att det är ungefär 0,5 sekunder, i mina manualer till 28-135 och 100-400 står det "ungefär 1 sekund"... Det var därför jag frågade för jag får för mig att det blir suddigt om jag inte väntar, och väntar jag känns det som om det blir suddigt för att jag har väntat... ?? Det är nog oftast tur att jag får till skärpan, upplever att fler bilder är suddiga än skarpa. Det kanske beror på kamerans autofokus som jag har läst om har varit ett problem. Nu vet jag inte hur stort problemet är på 300D... Någon som vet ?
När jag använder kit-linsen upplever jag att fler bilder blir skarpa än med IS objektiven ?
Jag använder regeln slutartid samma eller större som brännvidden och räknar med 1,6x för brännviddsförlängning.
När jag fotar med IS vet jag att jag har ca två steg tillgodo och tar hänsyn till det.
När jag använder kit-linsen upplever jag att fler bilder blir skarpa än med IS objektiven ?
Jag använder regeln slutartid samma eller större som brännvidden och räknar med 1,6x för brännviddsförlängning.
När jag fotar med IS vet jag att jag har ca två steg tillgodo och tar hänsyn till det.