Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken systemkamera ska vi välja? (10-20'000:-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej! Jo jag och min pappa funderar på att uppgradera oss i kameraväg. Just nu har vi en Konica Minolta A200. Men eftersom att detta inte är en systemkamera och vi saknar valmöjligheten utav objektiv så vill vi köpa en systemkamera.

Men vi är helt nya på den här marknaden efter att digitala systemkameror introducerades. De märkena pappa kommer ihåg som "bra" var Canon, Nikon och Pentax.

Vi siktar på ett kamerahus på ett pris mellan 10-20'000 kronor, men det är ingen nackdel och objektiv ingår.

Pappa uttryckte sig på det sättet "Det måste vara riktiga grejer."

Ingen utav oss är proffs, men pappa har varit fotograf en gång i tiden, och jag själv är väldigt intresserad utav foto.

Vi har en gammal systemkamera utav märket Canon, som heter EOS 10, till den har vi två stycken objektiv, pappa har fått höra att canon har bytt fäste på sina kamerahus, så att vi inte kan använda dessa objektiv om vi köper en ny Canonkamera. Stämmer detta?

MVH. Alex

Alexlindgren skrev:
Vi har en gammal systemkamera utav märket Canon, som heter EOS 10, till den har vi två stycken objektiv, pappa har fått höra att canon har bytt fäste på sina kamerahus, så att vi inte kan använda dessa objektiv om vi köper en ny Canonkamera. Stämmer detta?

MVH. Alex

Canon har mycket riktigt bytt fattning, men det var innan Eos-serien kom, så era gamla objektiv passar även på en digital Canon. Sedan är det inte säkert att brännvidderna är lämpliga för digitalt bruk, men det är en annan sak ...

En Eos 30D ligger ju i "rätt" prisklass för er, så jag rekommenderar att ni besöker en butik och klämmer lite på en sån (eller för all del en Nikon eller Pentax också).

Alla digitala systemkameror på marknaden kan leverera bra bilder, förutsatt att fotografen gör rätt, så det är mest en fråga om tycke och smak ;)

Om dom inte är proffs, vad sägs om en 350D med 17-55 an??? landar väl på 17000 ungefär. Ger ju antagligen bättre kombination än D200 + 18-70 an eller 30D med 17-85 an??? Men det är klart att det är alltid bra att ha ngt att växa med och det senste o bästa är en upplevelse i sig =)

Jag hade fortsatt med Canon och då en D30 och köpt till ett lite mera vidvinklat objektiv. De gamla objektiven är säkerligen inte så vidvinklade så att de passar till 30D.
Men som Anders skrev både Nikon och Pentax gör bra kameror. Gå ner till fotoaffären och kläm lite på de olika kamerorna.
Sven-Åke

Okej, kul o höra att objektiven passar då :)

Men vad menar ni med att brännviden inte passar för det digitala?

Så ni rekommenderar alltså att jag själv åker ner o kollar lite. Är kameradoktorn en affär att rekommendera?

Alexlindgren skrev:
Vilket märke är det? :)

Kameradoktorn är bra ja! Nikon D200, det är deras senaste kamera. Den är nog deras mest prisvärda kamera (om man behöver upplösningen dvs) och ergonomiskt är den väldigt lik deras dyraste kamera D2Xs. Men det finns massor av bra kameror och bara för att max är 20 000 kr så måste man ju inte lägga sig så nära man kan.

Nikon D50, 5500 kr
Canon 350D, 6300 kr
Nikons D70s, 8000 kr
Canon 30D, 13000 kr

Högre i pris än det tycker jag inte är motiverat att gå och tänk så mycket pengar ni kan lägga på det som verkligen spelar någon roll för kvaliteten, objektiven, sen!

Jag håller med staffan, lägg inte pengarna på ett kamerahus då det blir omodernt om ett par år. Det är bättre att satsa på bra optik som ni kan ha även när ni uppgraderar huset. Gå ner till butiken och se vilken kamera ni gillar bäst, om det är canon så är det ju en fördel då ni redan har lite optik.

//fredrik

Hm, det verkar bra. Dom som jag tycker värda att titta upp blir då:

Canon:
EOS 30D Kamerahus – 12.950 :-

Nikon:
D200 Kamerahus – 16:495 :-

Sedan som du säger spelar ju objektiven en väldigt stor roll på hur bra bilden blir. Jag ska prata med pappa så kan vi åka ner imorgon och titta på dom båda kamerorna, o klämma lite. Hehe.

Men sedan, vilket objektiv ska man ha som "grundobjektiv" till de båda kamerorna? Sedan kan man komplettera med makro-,teleobjektiv, osv. Och vad går ett sådant på?

Jag vet att det finns mellan så olika priser, men ett som ni tycker är prisvärt?

Om du redan har en EOS 10, så skulle jag tippa på att objektiven ni har är ett 28/35-80 samt ett 80-200. Det var en rätt vanlig kombination till EOS 10. Då blir det bra med en Canon 30D och ett vidvinkelzoom. Era gamla objektiv fungerar utmärkt om de är Canon orginal. Är det Sigma så kan det vara problem med elektroniken.

Men snabbt förklarat så blir dina gamla objektiv lite "längre" Dvs om du har ett 35-80 så blir det ett 56-128mm på en 30D pga mindre sensor än filmrutan. (Lite mer komplicerad förklaring är att man får en snävare bildvinkel, eftersom bilden beskärs pga att sensorn är mindre än filmen i er EOS 10). Man gångar helt enkelt brännvidden med 1.6x för att få fram vilken brännvidd som objektivet motsvarar på er EOS 10 (igen, inte egentligen brännvidd utan bildvinkel).

EOS 30D med EF 17-55/2.8 IS är riktiga grejor. Då har du dessutom (förmodligen) ett gratis teleobjektiv på köpet.

En annan anledning att välja Canon, är att din pappa kommer att känna sig hemma ;)

För de pengarna, antingen Nikon D200, den har allt. Eller, som i erat fall med Canon optik. EOS 30D.

Försök att få klämma på båda. Vilken ni än väljer så blir det rätt.

A100 + CZ 16-80mm kanske, men det objektivet släpps i september, men Sony A100 (gjord av Minolta) släpps mot slutet av Juli, kostar ca 8000-10000, beror lite på var man köper den och om man köper den med kitojektivet 18-70mm eller inte.

Sen släpps Pentax K100D och K110D snart med väl, vet inte när, och en mer avancerad Pentax (K10D?) är på G med.

30D + optik är det mest prisvärda i ditt fall. Köp en vidvinkelzoom, typ Canon 17-55/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 till att börja med. Sen kan man alltid köpa till mer sen ju...

Man tackar för alla svar!

Men en fråga bara, jag vet att man inte ska stirra sig blind på megapixel, men dom 2 megepixlarna som är skillnaden mellan Canonen och Nikon:en, kommer jag att märka dom?

Objektiven jag har till EOS:en är:

35-135 och ett tele på: 100-300, kommer jag kunna använda dom?

Och ja, det är Canon orginalobjektiv

För jag tänkte på att om jag köper canonen så kan jag ju lägga mer pengar på ett objektiv precis som en föregående talare sade ;)

Alexlindgren skrev:

Men en fråga bara, jag vet att man inte ska stirra sig blind på megapixel, men dom 2 megepixlarna som är skillnaden mellan Canonen och Nikon:en, kommer jag att märka dom?

35-135 och ett tele på: 100-300, kommer jag kunna använda dom?

För jag tänkte på att om jag köper canonen så kan jag ju lägga mer pengar på ett objektiv precis som en föregående talare sade ;)

D200 har ett kraftigare anti-aliasing-filter framför sensorn, så bilderna från en 30D och en D200 blir i stort sett identiska. Jag tror inte att det finns någon som kan se skillnaden på en 20x30cm kopia ens med lupp.
Mer om det här: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page26.asp

Dom objektiven du nämde kommer du att kunna använda.

Alexlindgren skrev:

Nej! Däremot har Canon-huset fördelen av mindre brus på höga ISO-tal.

35-135 och ett tele på: 100-300, kommer jag kunna använda dom? Och ja, det är Canon orginalobjektiv

Japp, men som sagt tidigare blir bildutsnittet på en EOS 30D motsvarande 56-216mm för 35-135:an och 160-480 för 100-300:an, dvs ni kommer kanske ha behov av att komplettera med en vidvinkelglugg. Objektiven du har är också mycket bra gluggar (om än kanske något ljussvaga) med USM-motor för autofokusen och är ganska bra byggda (mycket bättre än dagens kitobjektiv). Har haft bägge dessa en gång i tiden :)

Jajjamän, om ni satsar på tex Canon EF 17-40/4L som är en utmärkt glugg i Canons "proffsserie" (L-objektiv) hamnar ni precis under 20.000kr och har en fin uppsättning objektiv. Om sen ni blir lite nostalgiska och vill köra en filmrulle genom EOS 10:an passar denna glugg också utmärkt på det huset :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar