Annons

Vilken systemkamera ska vi välja? (10-20'000:-)

Produkter
(logga in för att koppla)
35-135 känner jag inte till men en kompis till mig har 100-300-objektivet. Jag har den "mindre" varianten, dvs 70-210 (de fanns samtidigt) som jag i många år kört på en EOS 100. Nu har jag en 30D och det blir knivskarpa bilder med det objektivet. Skulle tro att 100-300 är ganska likvärdig skärpemässigt... Tänk bara på att eftersom sensorn i en 30D är mindre än en småbildsruta måste du multiplicera brännvidden med 1,6 för att få rätt brännvidd på en 30D. Så 100-300 blir alltså 160-480 och 35-135 blir 56-216 (fast med bibehållen ljusstyrka!). Därför råden att komplettera med en vidvinkelzoom...

Skillnaden i megapixel mellan Canon och Nikon har jag svårt att tänka mig att ni ser skillnad på, då spelar optik mm större roll. Känn på båda kamerorna, bedöm hur värdefullt det är att kunna behålla Canon-objektiven och ta det därifrån...

/P

(edit: många svar blir det... :) )

Canon EOS 30D:
http://www.dpreview.com/reviews/samples/rescharts/canon_eos30d.JPG

Nikon D200:
http://www.dpreview.com/reviews/samples/rescharts/nikon_d200.JPG

Där ser du vad jag menar. D200 har högre upplösning, men bilden är suddigare pga det kraftigare anti-aliasing-filtret.

Alla dagens systemkameror levererar så bra att du förmodligen kommer att bli nöjd vilken du än väljer.

När det gäller systemkameror så är det mest optiken det hänger på, så lägg krutet på att köpa dyrt glas.

Om jag var du så skulle jag ha köpt 30D och Tamron 17-50/2.8.

Det går på ca. 17000.

Tamron 17-50/2.8 är lika skarpt som Canon 17-40/4, men inte lika välbyggt. Kostar dock hälften av vad Canon-objektivet kostar.

peber skrev:
Tänk bara på att eftersom sensorn i en 30D är mindre än en småbildsruta måste du multiplicera brännvidden med 1,6 för att få rätt brännvidd på en 30D.
Nej det måste han inte, däremot om han vill veta hur bildvinkeln blir jämfört med EOS 10:an så kan man göra så.

Man tackar så otroligt för svaren! Vilket grymt bemötande på det här forumet, man får hjälp DIREKT och dessutom bra hjälp :)

Tack för alla som har skrivit i tråden, ni har övertygat mig.

Jag ska prata igenom med pappa, men jag tror att det blir en Canon EOS 30D och så köper vi ett Canon EF 17-40/4 L objektiv.

Borde funka rätt så bra :).

Får åka ner till kameradoktorn och så får vi komma fram till någon avbetalningsplan.

Tack, åter igen! MVH. Alex

peber skrev:
Jaja, okej då... Det var ju de ja mena! :)

/P
Jo jag förstår det ;)

Jag är lite emot att säga till nybörjare att dom MÅSTE hålla på att räkna om det, även om dom aldrig hållt i en 35mm-kamera, för det brukar lätt bli så att dom missuppfattar det till att brännvidden blir t.ex. 150mm istället för 100mm på en 1.5x crop, och då blir det t.ex. fel om man ska räkna på DOF mm.

Alexlindgren skrev:
Jag ska prata igenom med pappa, men jag tror att det blir en Canon EOS 30D och så köper vi ett Canon EF 17-40/4 L objektiv.

Borde funka rätt så bra :).

Skulle tro det ;-) Kan nästan garantera att ni blir nöjda :)

mvh / Matti

Anddje skrev:
Jo jag förstår det ;)

Jag är lite emot att säga till nybörjare att dom MÅSTE hålla på att räkna om det, även om dom aldrig hållt i en 35mm-kamera, för det brukar lätt bli så att dom missuppfattar det till att brännvidden blir t.ex. 150mm istället för 100mm på en 1.5x crop, och då blir det t.ex. fel om man ska räkna på DOF mm.

Öh, "dumstrut på"... DOF??

/P

Hm, justja, glömde fråga en sak.

Kan man få kamerahuset till EOS 10:an såld? Eller är det bara spara som en relik?

Alexlindgren skrev:

Kan man få kamerahuset till EOS 10:an såld? Eller är det bara spara som en relik?
Om du lyckas sälja den (vilket troligen blir ganska svårt) så kommer du inte få många kronor för den, så det är lika bra att behålla ifall man vill köra lite film någon gång.

Alexlindgren skrev:

Spara den du, man får så lite för ett sådant hus ändå & rätt vad det är så kanske du vill testa analogt...

//Larsa

Tjena,

Jag läste diskussionen och sprang på något som kanske kan vara av intresse.

http://www.pixmania.com/se/se/228726/art/canon/eos-30d-ef-s-17-85-is-usm.html

Pixmania kör lite blandade prisnedsättningar, de är inte alltid roliga att köpa av men de har 2 års garanti på sakerna istället för om man köper dem från Tyskland...

I vilket fall. Jag överväger systemkameraköp och har mest spanat in Sonys A100. Jag går nämligen från KM A1, generationen innan er A2...hehe.

Men på sistone har jag kikat in 30D och nu hittat erbjudandet på pixmania. Ett 18-85 IS objektiv med USM är inte fy skam, gillade ni er minolta A200 så är det ett plus med IS ju. Jaja, ett L objektiv är ju inte heller fy skam kan man lugnt säga.

Lan skrev:
Tjena,

Jag läste diskussionen och sprang på något som kanske kan vara av intresse.

http://www.pixmania.com/se/se/228726/art/canon/eos-30d-ef-s-17-85-is-usm.html

Men på sistone har jag kikat in 30D och nu hittat erbjudandet på pixmania. Ett 18-85 IS objektiv med USM är inte fy skam, gillade ni er minolta A200 så är det ett plus med IS ju. Jaja, ett L objektiv är ju inte heller fy skam kan man lugnt säga.

För att börja med annonserar de 17-85 objektiv. För det andra finns nog inget objektiv som har detta brännviddsomfång. Jag är ingen canonist men rätta mig om jag har fel. Det finns 17-40/4L och 24-85/3,5-4,5 som inte är ett L-objektiv. Undrar vilket de menar.

*edit Aha, efter lite efterforskning hittade jag ett EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM, som alltså inte är ett L objektiv. Konstigt att det saknas på Canons hemsida.

Senast ändrad:
Pappa gillar inte beställningar över internet. Han betalar hellre mer och får prata mer en köpare istället.

Men tack för tipset, verkade jäkligt bra faktiskt :)

I nästa nummer av Kamera&Bild kommer en artikel om Pentax nya semiprokamera K10D. Den kommer att ligga nära Nikon D200 i pris och har inbyggd bildstabilisering. Det spekuleras om att kameran släpps i september så det är inget för den som har bråttom.

Timour: Attans, skrev jag fel med en tangent? Tänka sig...17-85.

Vad det gäller L-objektiv så pratar jag om det som nämns i andra poster tidigare i denna tråden.

Alexander: Ville bara påpeka för er att även om det L-objektiv som rekommenderats tidigare i tråden är väldigt bra så kommer ni att märka avsaknaden av IS när ni går ifrån A2. Därför är det inte fel att titta på detta (EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM) objektiv också, nu vet jag inte hur gammal din far är men många äldre får ju lite ostabilare händer. Min käre mor har ett sådant problem och IS funkar väldigt bra för henne.

Finns ju inte heller något fel på att gå till affären, klämma och prata med säljaren men att sedan beställa exakt den varan över nätet?

Ni blir säkert nöjda vad ni än väljer, lycka till! :)

Recension EF-S 17-85/4-5,6 IS:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1785_456_is/index.htm

Recension EF 17-40/4L:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1740_4/index.htm

Bägge har väl sina för- och nackdelar. 17-40.an passar på EOS 10:an oxå, det gör icke 17-85:an.

Pixmania har jag beställt från en gång (Canon Digital Ixus II), jag gör aldrig om det. Leveransen tog ca 1 månad och alla manualer var på franska, fanns inte ens engelska :-( Skall man handla över nätet finns alldeles ypperliga svenska firmor där priserna inte är så värst mycket högre, tex www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se. Dessa är suveränt bra att ha att göra med och vid eventuella reklamationer eller byten är de få hundralapparna dyrare pris GULD värda !!!

"Bara mina två ören"

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar