peber
Aktiv medlem
35-135 känner jag inte till men en kompis till mig har 100-300-objektivet. Jag har den "mindre" varianten, dvs 70-210 (de fanns samtidigt) som jag i många år kört på en EOS 100. Nu har jag en 30D och det blir knivskarpa bilder med det objektivet. Skulle tro att 100-300 är ganska likvärdig skärpemässigt... Tänk bara på att eftersom sensorn i en 30D är mindre än en småbildsruta måste du multiplicera brännvidden med 1,6 för att få rätt brännvidd på en 30D. Så 100-300 blir alltså 160-480 och 35-135 blir 56-216 (fast med bibehållen ljusstyrka!). Därför råden att komplettera med en vidvinkelzoom...
Skillnaden i megapixel mellan Canon och Nikon har jag svårt att tänka mig att ni ser skillnad på, då spelar optik mm större roll. Känn på båda kamerorna, bedöm hur värdefullt det är att kunna behålla Canon-objektiven och ta det därifrån...
/P
(edit: många svar blir det... )
Skillnaden i megapixel mellan Canon och Nikon har jag svårt att tänka mig att ni ser skillnad på, då spelar optik mm större roll. Känn på båda kamerorna, bedöm hur värdefullt det är att kunna behålla Canon-objektiven och ta det därifrån...
/P
(edit: många svar blir det... )