Annons

vilken systemdigitalkamera e bra å inte så dyr?

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?
...
mvh Anna


Vad har svågern för kameramärke?
Köpa samma märke så kan du låna objektiv och blixtar av honom för att testa och till speciella tillfällen, en svåger som är fotograf kan väl inte säga nej. ;-)
 
Fördelar med bildstabilisering i objektivet är bl.a. att
Både sensor och sökare ser samma stabiliserade bild
AF och exponering fungerar bättre
Optimering kan göras för aktuella brännvidder.

Bara för att en teknik (som t.ex. stabilisering i sensor) är nyare (modernare??) är den inte med automatik bättre!

Nej stabilisering finns inte i alla objektiv så klart. Jag har ett EF 50/1,8 utan stabilisering och det funkar alldeles utmärkt. Är det inte konstigt, säg.

Stabilisering har sitt värde i många situationer, men den optiska kvaliten är viktigare.

Den här diskussionen behöver vi inte fördjupa oss i, den är utagerad i ett flertal trådar och slutar alltid med att, för bildkvaliteten, går det på ett ut om stabiliseringen sitter i objektivet eller huset. Visst är det trivsamt med en stabiliserad bild i sökaren, inte tu tal om det.

Till skillnad från ditt normalobjektiv (50 mm) så är mitt stabiliserat. Precis som mitt vidvinkelzoom och alla andra objektiv oavsett årsmodell och pris. Det finns de som hävdar att man inte behöver stabilisering i ett så kort objektiv som 50 mm, men det är nog bara solskensfotografer. Gå in i en kyrka eller ett ridhus någon dag ;-)

Att den optiska kvaliteten är viktig håller jag förstås med om. Samtidigt kan jag inte hitta ett enda tillfälle där stabilisering gör något sämre. Och skulle det finnas ett sådant tillfälle så tror jag att jag har sett en funktion för att stänga av stabiliseringen någonstans.
 
Trissa inte bildstabilisering i denna tråden. Ska man fota hundar inomhus som någon i tråden önskade så ger det inget i alla fall. För att få dem skarpa krävs det tider ner mot 1/200 sek, med eller utan stabilisering. Jag har stabilisering i mitt teleobkjektiv och enda användningsområdet jag ser är när det är helt stillastående motiv i svagt ljus. Jag fotar i princip aldrig sådant utan fotar mestadels rörliga saker och då har man ingen nytta av stabiliseringen... eller jo förresten, om man fotar på riktigt långa brännvidder på frihand är det riktigt trevligt att få sökarbilden stabiliserad efetrsom det blir betydligt enkare att komponera bilden, men då krävs så klart något av proffsmärkena Canon eller Nikon som har stabiliseringen i objektiven ;)
 
hej trådstartaren här
tack för alla svar
jag undrar bara om ni kan förklara alla förkortningar lite mer jag vet inte vad AF, FF, EF , IS osv är för någonting.
Live view? och alla dessa begrepp.
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt
sen får ni gärna berätta lite mer om olika objektiv och även blixtar.
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
vad behöver man ha förutom kameran t.ex
vad behöver man för extra blixt plus objektiv om man ska ta
*porträtt bilder inomhus
*bilder på katter som rör sig
*makrobilder utomhus ( närbilder)
*bilder där d är skarpt på en person och resten suddigt.

mvh å tack
 
Jag kan ju börja med några förkortningar så kan säkert andra fylla på efter mig.

AF = Autofokus

FF = Fullformat 24x36mm storlek på sensorn. Vanligast i proffskameror. I de flesta instegskameror har de mindre sensor som då kallas Crop.

EF = Canons objektivfattning, passar på alla modernare Canonkameror.

EF-S = Canons objektiv som endast passar på Cropkameror som 1000D, 500D, 50D, 7D (men ej 5D och 1D serien)

IS = Canons benämning på bildstabilisering som tar bort skakningar till en viss grad. Det tar inte bort rörelseoskärpa på ett motiv som rör sig snabbt.
 
Jag kan ju börja med några förkortningar så kan säkert andra fylla på efter mig.

AF = Autofokus

FF = Fullformat 24x36mm storlek på sensorn. Vanligast i proffskameror. I de flesta instegskameror har de mindre sensor som då kallas Crop.

EF = Canons objektivfattning, passar på alla modernare Canonkameror.

EF-S = Canons objektiv som endast passar på Cropkameror som 1000D, 500D, 50D, 7D (men ej 5D och 1D serien)

IS = Canons benämning på bildstabilisering som tar bort skakningar till en viss grad. Det tar inte bort rörelseoskärpa på ett motiv som rör sig snabbt.

Hej tack för förklaringarna några fler frågor bara
är verkligen nybörjare på alla begrepp
vad är sensorn?

Vad är instegskamera?

om jag köper en canon 1000 D vad är den kompatibel med för objektiv?
 
Hej tack för förklaringarna några fler frågor bara
är verkligen nybörjare på alla begrepp
vad är sensorn?

Vad är instegskamera?

om jag köper en canon 1000 D vad är den kompatibel med för objektiv?

Sensorn är den del i kameran som bilden blir till i kan man säga. Sedan lagras bilden på ditt minneskort.

Instegskamera var ett dumt uttryck av mig, jag borde sagt nybörjarkamera eller enklare modell av kamera. Som Canon 1000D t.ex. Det innebär inte att det är en dålig kamera.

Med en Canon 1000D kan du använda både Canons EF och EF-S objektiv
plus en massa objektiv från fristående tillverkare som t.ex. Sigma.
 
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt

På Fotoguiden.se finns en fotoskola som består av ett antal enkla artiklar och som går igenom de grundläggande koncepten för digital fotografering.

Kolla här http://www.fotoguiden.se/fotoskolan.html

om du bläddrar ner lite så hittar du bla "Fotoskolan, Del 3" som handlar om exakt det du nämner, bländare, slutartid och ISO. I Del 4, 5 och 6 behandlas detaljerna för respektive parameter och man får tex lära sej hur man utnyttjar just bländaren för att få suddiga bakgrunder (kort skärpedjup). Bra tips kan vara att läsa igenom detta när du har kameran till hands och kan testa själv medan du läser.


//Björn
 
Systemkamera

Hej

Jag är också nybörjare, bokstavligt talat. Jag har aldrig någonsin haft en systemkamera.
Jag har läst, frågat, jämfört och så bestämde jag mig.
Det blev en Canon EOS 1000D.
Jag är riktigt nöjd och de som säger till dig att den kameran är "skäp", vet inte vad de talar om.
Men tyvärr tillkom det saker som jag inte hade tänkt på, som kostade en hel del pengar.
Kortläsare, objektiv, linsskydd, kameraväska och försäkring.

Lycka till



hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt

måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(

min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?

jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?

mvh Anna
 
Hej

Jag är också nybörjare, bokstavligt talat. Jag har aldrig någonsin haft en systemkamera.
Jag har läst, frågat, jämfört och så bestämde jag mig.
Det blev en Canon EOS 1000D.
Jag är riktigt nöjd och de som säger till dig att den kameran är "skäp", vet inte vad de talar om.
Men tyvärr tillkom det saker som jag inte hade tänkt på, som kostade en hel del pengar.
Kortläsare, objektiv, linsskydd, kameraväska och försäkring.

Lycka till

Detta tänker inte många på, att det tillkommer kostnader. Försäkring skulle jag inte bry mig om. Men börja med ett kamerahus och något objektiv, och räkna med att köpa fler objektiv när intresset stabiliserats, men du behöver inte köpa fler objektiv på en gång. Det är en livslång process. Titta på begagnatmarknaden, det finns flera ex av äldre men tekniskt bra kameror (typ Canon EOS 30D) för ditt ändamål hos försäljare, och där kan man alltid komma tillbaka om kameran inte fungerar som den ska.
 
hej trådstartaren här
tack för alla svar
jag undrar bara om ni kan förklara alla förkortningar lite mer jag vet inte vad AF, FF, EF , IS osv är för någonting.
Live view? och alla dessa begrepp.
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt
sen får ni gärna berätta lite mer om olika objektiv och även blixtar.
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
vad behöver man ha förutom kameran t.ex
vad behöver man för extra blixt plus objektiv om man ska ta
*porträtt bilder inomhus
*bilder på katter som rör sig
*makrobilder utomhus ( närbilder)
*bilder där d är skarpt på en person och resten suddigt.

mvh å tack

Hur var det nu med din killes svåger, finns han i närheten? Om han gör det, skulle jag muta honom med en fika och låta honom förklara en del för dig.

Din lista över frågor är skrämmande lång; är du alldeles säker att en systemkamera är rätt verktyg för dig som fotograf?

No offence.

Per.
 
Nybörjare

Det gör ingenting att din lista är lång. Snarare tvärt om, det visar bara att du "vill" lära dig, att du faktiskt är intresserad.
När du köper en systemkamera följer det med massor av instruktioner och jag menar massor. Jag trodde aldrig jag skulle lära mig och undrade om jag verkligen skulle ha köpt en systemkamera. Men vet du, jag ångrar mig inte för en sekund. Jag lär mig en sak i sänder, prövar mig fram. Testa, ta bort kortet, testa och ta bort kortet igen.Du behöver inte kunna allt det där på en gång. Ta god tid på dig, du har hela livet att fotografera.
Jag kan inte alls vad allt heter, men mina bilder börjar bli riktigt bra. Det viktiga är inte vad allt heter, det viktiga är att du själv blir glad och nöjd över dina bilder.

Lena


Hur var det nu med din killes svåger, finns han i närheten? Om han gör det, skulle jag muta honom med en fika och låta honom förklara en del för dig.

Din lista över frågor är skrämmande lång; är du alldeles säker att en systemkamera är rätt verktyg för dig som fotograf?

No offence.

Per.
 
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
vad behöver man ha förutom kameran t.ex
vad behöver man för extra blixt plus objektiv om man ska ta
*porträtt bilder inomhus
*bilder på katter som rör sig
*makrobilder utomhus ( närbilder)
*bilder där d är skarpt på en person och resten suddigt.
Det finns inbyggd blixt i alla moderna systemkameror (utom vissa svindyra proffsmodeller). I övrigt så behöver man inte köpa allt på en gång. BBörja med en instegskamera med kitzoom, typ Canon 1000D eller Nikon D3000 med 18-55-zoom. Efter hand som du använder kameran och lär dig hur den fungerar kommer du själv att förstå vad det är du saknar och eventuellt behöver köpa till för att kunna ta de bilder du vill.
 
hej trådstartaren här
tack för alla svar
jag undrar bara om ni kan förklara alla förkortningar lite mer jag vet inte vad AF, FF, EF , IS osv är för någonting.
Live view? och alla dessa begrepp.
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt
sen får ni gärna berätta lite mer om olika objektiv och även blixtar.
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
vad behöver man ha förutom kameran t.ex
vad behöver man för extra blixt plus objektiv om man ska ta
*porträtt bilder inomhus
*bilder på katter som rör sig
*makrobilder utomhus ( närbilder)
*bilder där d är skarpt på en person och resten suddigt.

mvh å tack


AF = Auto Focus

EF = Electro Focus (objektivfattning till Canon EOS-serien med fokusmotor i objektivet)

FF = Full Frame (när sensorn i kameran är lika stor som negativet på en vanlig 135-fotofilm)

IS/VR = Bildstabilisering

Live Wiew = Du kan se samma sak i kamerans display som du kan i sökaren

Bländaren reglerar hur stort hålet är där ljuset/bilden kommer in genom objektivet, olika objektiv har olika största och minsta bländare, ett objektiv som har 1.4 som lägsta är med ljusstarkt än ett som har 5.6 t.ex. Bländaren reglerar också skärperdjupet, alltså hur långt i djupled bilden är skarp.

Slutaren reglerar hur lång tid sensorn exponeras för ljuset/bilden.

ISO-talet berättar hur ljuskänslig du vill att sensorn ska vara, högre ISO ger större ljuskänslighet men ger även sämre bilkvalitet (olika kameror klarar höga isotal olika bra, men smakar det så kostar det).

Blixt finns nog i alla kameror förutom i vissa proffsmodeller men den inbyggda blixten ger väldigt hårda skuggor och tråkiga färger, en extern blixt som du kan vinkla gör väldigt stor skillnad, att vinkla blixten upp i taket eller väggen ger ett mycket mer naturligt och mjukt ljus. Man kan även placera blixten på ett stativ eller liknande och styra ljuset ännu mer, då behövs dock något hjälpmedel för att få blixten att synka med kameran, det finns sladdar, radiosändare och andra saker för att göra detta.
Nikon har ett system som gör att man slipper detta, du använder istället kamerans blixt som utlösare, men då behöver du en blixt som kan ta emot signalen, tex nikons SB600 som man kan få för 1500 på begangnatmarknaden. Läs mer här; http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/speedlight/wireless/compatibility.htm

Lämpliga objektiv för porträtt är objektiv med brännvidder runt 50-100 mm, både canon och nikon (säker de andra märkena med) har billiga 50 1.8 men jag vet att nikons saknar AF-motor så man måste fokusera manuellt på deras instegsmodeller (D300/5000/60/40) då de saknar AF-motor i huset. Det räcker oftast med en vinklingsbar blixt om man har vita ytor att studsa ljuset mot, jag själv har dock köpt blixtar för 20 lappen på loppisar och sedan köpt slavtändare (2-300 kr) som löser ut blixten, jag kan inte styra blixtens styrka men med lite fantasi så kan man lösa det på olika sätt.

Ljusstarka objektiv är alltid bra eftersom du då kan ha snabbare slutartider, så att kattens rörelse blir lättare blir fryst.

För macrobilder behövs ett macroobjektiv, macroobjektiv är dessutom väldigt bra för porträtt Tamron har ett 90 2.8 som de flesta gillar.

Bländaren styr skärpedjupet så om du vill ha fokus på ett objekt och suddigt bakom krävs låga bländartal (t.ex 1.8), ju närmare du kommer ju kortare blir även skärpedjupet.

Hoppas det blev lite lättare för dig.
 
tack så jättemkt för svaren
och noggrann förklaring
ja jag vill ju lära mig och jag tror allt går om man vill

det där Tamron ojektivet var väldigt dyrt, finns det något billigare makro objektiv?
 
tack så jättemkt för svaren
och noggrann förklaring
ja jag vill ju lära mig och jag tror allt går om man vill

det där Tamron ojektivet var väldigt dyrt, finns det något billigare makro objektiv?

Man kan "fuska" lite när det gäller macro/närbilder för att komma undan billigare.
Exempelvis kan man köpa ett set närbildslinser, det är i princip förstoringsglas som man skruvar på längst fram på objekivet.

Ett set om fyra billiga sådana av olika styrka brukar kosta runt 300kr, och är då givetvis inte lika bra som ett dedikerat macroobjektiv för tio gånger så mycket, men heller inte så dåligt som många vill påstå.
 
ok var köper man såna förstoringslinser?

om man använder ett vanligt objektiv typ d som medföljer i kit 18-55 el vad det är hur nära kan man gå då?
det går inte att göra närbilder bra på dem eller?
vad kan man göra med ett sånt objektiv som d som medföljer i kittet?

hur mkt sämre är det utan IS? för det är det som medföljer nämligen. Annars blir det mkt dyrare.
 
Förstoringslinser köper mn i en kamerabutik, t ex på nätet.

Objektivet utan IS lär vara ganska mycket sämre än det med IS.

I övrigt tycker jag du ska skaffa en kamera och börja plåta -- många av dina frågor kommer att få sina svar då!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.