PeterEskilsson
Aktiv medlem
Rajala Pro Shop säljer Sony A230 med kitglugg för 3300. Inte Liveview, men en helt ok kamera kanske....
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?
...
mvh Anna
Fördelar med bildstabilisering i objektivet är bl.a. att
Både sensor och sökare ser samma stabiliserade bild
AF och exponering fungerar bättre
Optimering kan göras för aktuella brännvidder.
Bara för att en teknik (som t.ex. stabilisering i sensor) är nyare (modernare??) är den inte med automatik bättre!
Nej stabilisering finns inte i alla objektiv så klart. Jag har ett EF 50/1,8 utan stabilisering och det funkar alldeles utmärkt. Är det inte konstigt, säg.
Stabilisering har sitt värde i många situationer, men den optiska kvaliten är viktigare.
Jag kan ju börja med några förkortningar så kan säkert andra fylla på efter mig.
AF = Autofokus
FF = Fullformat 24x36mm storlek på sensorn. Vanligast i proffskameror. I de flesta instegskameror har de mindre sensor som då kallas Crop.
EF = Canons objektivfattning, passar på alla modernare Canonkameror.
EF-S = Canons objektiv som endast passar på Cropkameror som 1000D, 500D, 50D, 7D (men ej 5D och 1D serien)
IS = Canons benämning på bildstabilisering som tar bort skakningar till en viss grad. Det tar inte bort rörelseoskärpa på ett motiv som rör sig snabbt.
Hej tack för förklaringarna några fler frågor bara
är verkligen nybörjare på alla begrepp
vad är sensorn?
Vad är instegskamera?
om jag köper en canon 1000 D vad är den kompatibel med för objektiv?
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt
hej jag skulle vilja satsa mer på fofo och kunna styra bilderna lite mer än på en automatisk digital kamera.
Leka med bländare och det för att få suddig bakgrund
göra snygga närbilder, riktigt nära bilder
men även kunna ta bra bilder när det är lite ljus utan att det blir kornigt
måste man betala jättemkt då?
jag har bara en buget på 4000 nu typ :-(
min killes svåger som är fotograf säger att de för det priset är skräp stämmer det?
jag har tittat på Canon EOS1000D vad vet ni om den?
nåt annat tips?
mvh Anna
Hej
Jag är också nybörjare, bokstavligt talat. Jag har aldrig någonsin haft en systemkamera.
Jag har läst, frågat, jämfört och så bestämde jag mig.
Det blev en Canon EOS 1000D.
Jag är riktigt nöjd och de som säger till dig att den kameran är "skäp", vet inte vad de talar om.
Men tyvärr tillkom det saker som jag inte hade tänkt på, som kostade en hel del pengar.
Kortläsare, objektiv, linsskydd, kameraväska och försäkring.
Lycka till
hej trådstartaren här
tack för alla svar
jag undrar bara om ni kan förklara alla förkortningar lite mer jag vet inte vad AF, FF, EF , IS osv är för någonting.
Live view? och alla dessa begrepp.
Har glömt bort även allt det där om bländare och slutartid och ISO tal också :-( SÅ om nån skulle orka förklara vore det snällt
sen får ni gärna berätta lite mer om olika objektiv och även blixtar.
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
vad behöver man ha förutom kameran t.ex
vad behöver man för extra blixt plus objektiv om man ska ta
*porträtt bilder inomhus
*bilder på katter som rör sig
*makrobilder utomhus ( närbilder)
*bilder där d är skarpt på en person och resten suddigt.
mvh å tack
Hur var det nu med din killes svåger, finns han i närheten? Om han gör det, skulle jag muta honom med en fika och låta honom förklara en del för dig.
Din lista över frågor är skrämmande lång; är du alldeles säker att en systemkamera är rätt verktyg för dig som fotograf?
No offence.
Per.
Det finns inbyggd blixt i alla moderna systemkameror (utom vissa svindyra proffsmodeller). I övrigt så behöver man inte köpa allt på en gång. BBörja med en instegskamera med kitzoom, typ Canon 1000D eller Nikon D3000 med 18-55-zoom. Efter hand som du använder kameran och lär dig hur den fungerar kommer du själv att förstå vad det är du saknar och eventuellt behöver köpa till för att kunna ta de bilder du vill.Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
*porträtt bilder inomhus
Det gör ingenting att din lista är lång. Snarare tvärt om, det visar bara att du "vill" lära dig, att du faktiskt är intresserad.
hej trådstartaren här
tack för alla svar
jag undrar bara om ni kan förklara alla förkortningar lite mer jag vet inte vad AF, FF, EF , IS osv är för någonting.
Live view? och alla dessa begrepp.
sen får ni gärna berätta lite mer om olika objektiv och även blixtar.
Man måste väl köpa till blixt el finns det nån i kameran?
*porträtt bilder inomhus
mvh å tack
tack så jättemkt för svaren
och noggrann förklaring
ja jag vill ju lära mig och jag tror allt går om man vill
det där Tamron ojektivet var väldigt dyrt, finns det något billigare makro objektiv?