perstromgren
Aktiv medlem
ok var köper man såna förstoringslinser?
Ett annat sätt är att ta sina närbilder med en kompaktkamera, om man redan har en sådan. En modern kompaktkamera ger hyggliga bilder och har normalt väldigt kort närgräns.
Per.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ok var köper man såna förstoringslinser?
Det som är så roligt är att dagens instegsmodeller ger i princip samma bildkvalitet som betydligt dyrare kameror i hobbysegmentet. Detta beror på att bildsensorerna är snarlika. Tillverkarna får istället motivera oss konsumenter till att köpa dyrare kameror genom att slänga in saker som snabbare seriebildstagning, snabbare aoutofokus, fler direktknappar för inställningar, vädertätade kamerahus, filmfunktion mm. Behöver du inte allt detta och är på en stram budjet så finns ingen anledning att köpa en dyrare kamera.
Om du köper 1000D med kitobjektivet 18-55 IS får du en mycket bra början och du kan börja "leka" med bländarinställningar (för att få suddig bakgrund mm). Så fort du får möjlighet bör du komplettera med Canons EF 50/1,8 II som du får för en struntsumma. Det objektivet är mycket ljusstarkare och gör att du kan fota fina porträtt, vimmelbilder mm även i skum innebelysning. Dessutom blir det ännu enklare att få till det där härliga korta skärpedjupet (suddig bakgrund) som du talar om pga av att du kan använda en så stor bländaröppning (1,8).
Hoppas det blir bra!
//B
p.s 18-55/3,5-5,6 är ETT objektiv (det jag skrev om ovan). 18-55 anger brännviddsomfånget och 3,5-5,6 anger maximala bländaröppningen på respektive brännvidd. Det är ett bra allroundobjektiv som dessuton har IS (optisk bildstabilisering) som gör det lättare att få skarpa bilder då du fotar handhållet. Det är dock inte så ljusstarkt och det är därför jag rekommenderar att du kompletterar med 50/1,8 ovan, dom är helt enkelt bra på lite olika saker
Kitobjektivet 18-55 är en zoom. Du kan alltså ändra brännvidd så att det blir en vidvinkel på 18 mm eller ett kort tele på 55 mm eller nånting däremellan. 50/1,8 är alltid ett kort tele. Gå till en fotobutik och kolla lite på kameror så förstår du hur det funkar!Förutom att 18-55 objektivet har IS vad är det det har som inte 50/1.8 objektivet har? Kan jag inte köpa bara kort huset och 50/1.8 objektivet direkt el behöver jag båda. för vad jag kan se så är det ju ingefär samma brännvidd 55 eller 50 el har jag fattat fel? behöver jag ett som går ner i brännvid ner till 18 också eller?
Om du åtminstone bemödat dig med att läsa första inlägget, hade du kanske kunnat klämma in reklamen för din egen annons i en tråd där den passat. Eller innebär ditt inlägga att du nu drar ned priset med 2 500 SEK?
ja jag måste bara hitta en till ett pris jag har råd med där d ingår nåt bra objektiv så jag har nåt att börja med
Om jag förstår Anna rätt är det just det hon har gjort. Jag tror att det är dags för henne att ge sig ut i verkligheten -- dvs till en fotobutik -- och prova några kameror!Gå in på datorn och kika in på olika affärer och jämför priserna. Sen ska du gå in på bedömningar som olika människor har gjort angående sina kameror.
tack så jättemkt för svaren
och noggrann förklaring
ja jag vill ju lära mig och jag tror allt går om man vill
det där Tamron ojektivet var väldigt dyrt, finns det något billigare makro objektiv?
På Blocket går det alltid att pruta också.
Har en Canon EOS 1000D med 18-55 IS men får bara suddiga bilder med min tyvärr . Har hört fler som har samma problem med den kameran . Nej jag skulle köpt en Canon Powershot S90 istället .