Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken spegelfri ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boxy

Aktiv medlem
Funderar på att sälja min systemkamerautsrustning och köpa något mindre och smidigare.
Blir inte av att ta med en kameran så ofta numera.

Har idag en Pentax K20D plus ett hyffsat stort gäng objektiv, kör 90% med Sigma EX 15-50 2.8

Byter man ner sig i bildkvalité? K20D har ju några år på nacken så...

Kollat lite och efter surfat runt lite så verkar Olympus E-PL3 intressant eller Samsung NX200? Panasonic DMC-GF3?

Micro 4:3 system kanske är att föredra om du vill minska vikt/storlek rejält.

APS-C drar upp storleken på objektiven en del, sensorn är ca 30% bredare.

Jag skulle också rekommendera mikro 4/3. Det är en bra kompromiss mellan prestanda och storlek. De senaste generationerna har också kommit i kapp många apc-kameror. Om du är van vid en riktig systemkamera så är kanske de mer avancerade modellerna att föredra som till exempel Panasonic GX1, G3 eller Olympus P3... Eller varför inte den kommande OM-D?
Modeller som GF3 utan möjlighet till manuella reglage eller blixt kanske blir lite för enkelt? Om inte så har Cyberphoto ett bra erbjudande nu på gf3 med 14mm pancake.

Tackar för tipsen, vill även tillägga att jag har idag en halvgammal Sanyo videokamera 720nått, vill även kunna filma så det duger för hemmabruk med kameran.

Jag beställde nyligt en sån här http://www.dpreview.com/products/olympus/slrs/oly_epl1 för dem dagar när man inte känner för att släpa med sig hela stora kamerautrustningen utan bara vill ha något litet och lätt med sig i handen. Den har ju ett par år på nacken redan men trots det så presterar den väl och kan fota RAW plus att den är väldigt billig nu.

/ Magnus

Själv går jag i tankarna om en EP3 med Panasonic Lumix G 20/1,7 ASPH pancake och 14-42 3,5-5,6..

Springer inte iväg så fasligt i pris, och huset är jag ganska säker på att det är det som passar mig bäst då jag vill ha lite grepp, smidighet och samtidigt känna igen mig från DSLR-husen..

Vad tror fotosidanexpertisen om detta? Jag kommer att behålla mitt större system också, det jag är mest orolig för är väl att det ena kommer kännas för omständigt och det andra för undermåligt, vilket resulterar i att jag egentligen bara kommer använda det stora systemet vid tillfällen det passar medan det lilla blir liggandes. Hur upplever ni som bytt från aps-c till m 4/3 hoppet i iso-prestanda och bildkvalitet generellt?

Exv. Canon 550D + 17-55 2.8 mot EP3 + 20 1.7 rent detalj/skärpemässigt?

Ett alternativ är den nya X-Pro1 från Fuji, då springer det dock iväg lite mer i pris och det känns inte motiverat att ha 2st aps-c system även om ändamålen kanske skiljer sig. Det som talar för detta är en (enligt utsago) riktigt schysst aps-c sensor med fin iso-prestanda, mångsidig sökare och lite mer funktioner. Det som blir lidande är hastighet och smidighet. Kanske fastnar jag mitt i mellan här, tappar fokushastighet, optikutbud m.m. från mitt Canonsystem och får inte den lilla smidiga "vardags"kameran jag tänkt mig.

Senast ändrad:
Själv går jag i tankarna om en EP3 med Panasonic Lumix G 20/1,7 ASPH pancake och 14-42 3,5-5,6.

Förmodligen kommer du att sakna Canon-kamerans optiska sökare ibland, men inte tillräckligt för att nödvändigtvis börja fundera på en lös EVF. Däremot komer du nog att sakna din ljusstarka fina zoom, speciellt i teleläget för porträtt. En 45mm/F1.8 kan ju på sikt även lösa ett sådant problem förstås.

Fördelarna med E-P3 är väl att kameran ändå har flertalet knappar och rattar för en hyfsad ergonomi. Med en liten ljusstark pancake parad med kamerans inbyggda bildstabilisering, borde flertalet fotograferingstillfällen kunna bemästras.

Det är nog fördelaktigt att samtidigt köpa med zoomen, dess marginalkostnad brukar vara mycket förmånlig vid ett nyköp. Även de två billigare modellerna (PEN Light/Mini) har ju samma AF-prestanda som E-P3, fast färre knappar/hjul för direktåtkomst. En smaksak hur de ligger i handen förstås.

Beträffande prestanda, så har du ju ett bra Canon-system att falla tillbaka på och att jämföra med. Kanske klarar du dig långt med de JPEG som kameran levererar? Lite tips kan du få i den här tråden.

Själv går jag i tankarna om en EP3 med Panasonic Lumix G 20/1,7 ASPH pancake och 14-42 3,5-5,6..

Om inte inbyggd bildstabilisator i huset är mycket viktigt för dig, skulle jag rekommendera Panasonics GX1 istället för EP3:an, särskilt om du är van vid APS-C-bildkvalitet. GX1:an är märkbart bättre på höga ISO. Den är dessutom billigare (5.000:).

Jag hade, utan att tveka, valt nya OM-D E-M5. Fullkomligen älskar designen, och alla inför-reviews verkar lovande!

Jag hade, utan att tveka, valt nya OM-D E-M5. Fullkomligen älskar designen, och alla inför-reviews verkar lovande!

Fast tittar man lite krasst på pris vs prestanda får man för mindre än halva priset Panasonic G3+14-42 (4700:). Den har sökare (EVF) och en sensor som är väldigt snarlik E-M5 med lite sämre brusprestandamen ändock rätt bra.

Skall man ha inbyggd (ist f lös) EVF gäller Panasonic G eller GH kameror, Olympus E-M5, Samsung NX11, Nikon V1, Sony NEX7. Finns som tillbehör till vissa Olympus Pen (E-P serien), Panasonic GX, Sony NEX 5n.

Funderar på att sälja min systemkamerautsrustning och köpa något mindre och smidigare.
Blir inte av att ta med en kameran så ofta numera.

Har idag en Pentax K20D plus ett hyffsat stort gäng objektiv, kör 90% med Sigma EX 15-50 2.8

Byter man ner sig i bildkvalité? K20D har ju några år på nacken så...

Kollat lite och efter surfat runt lite så verkar Olympus E-PL3 intressant eller Samsung NX200? Panasonic DMC-GF3?

Först, skulle en liten kompaktkamera funka ibland?
Liggande i jackfickan så den kommer med jämt.
Med en kompakt blir det lite roligare om man leker lite med den,
och fotointresset ökar igen.
Men du blir nog besviken på bildkvaliten ibland.

K20 ger bra bilder, men på högre känslighet(iso) är nya kameror
nästan undantagslöst bättre.

Sony NEX och Samsung NX200 har störst sensor(APS)
och ger lite bättre sensorprestanda.
Olympus har bildstabilisering i kamerahuset.
En del har vikbar eller vridbar monitor.
Tex NX200 har bra monitor som syns bra i solsken.
Panasonic tex, har kameror med sökare.
Pekskärm kan bli ett problem när kameran hänger mot bröstet.
Några har inbyggd blixt, ofta klena.
Så på en del funkar monitorn i solsken, på en del finns blixt osv.
Du får prioritera.

Mitt råd är att behålla K20an, du får inte mycket för den.
För objektiven får du kanske mer än hälften av vad du gav.
Om Pentax nya K01 funkar för dig så blir det billigt med objektiven
(samma som till din kamera).
Den har samma sensor som NEX5n, alltså bästa sensorn.
Bra på video, SR(stabilisering i huset) och inbyggd blixt.
Nackdelar: ej vridbar monitor och sämre i solsken än NX200,
inget inbyggt vattenpass.
Den bör dyka upp i butik om några veckor.
Känn på kamerorna, är det bra grepp? osv.

Re: Har idag en Pentax K20D plus ett hyffsat stort gäng objektiv

Mitt råd är att behålla K20an, du får inte mycket för den.
För objektiven får du kanske mer än hälften av vad du gav.
Om Pentax nya K01 funkar för dig så blir det billigt med objektiven
(samma som till din kamera).

Håller med om att "ett hyffsat stort gäng objektiv" kan ta emot att sälja av.

Med Pentax K-01 fås väl bara kontrastbaserad AF? Visserligen ett steg på vägen...

Men riktigt intressant att ha kvar blir dessa först då en Pentax K-02 får fasdetektering såsom Nikon 1 CX, som ju har nio rader med inbäddade fasdetekteringspixlar på själva bildsensorn för sitt Hybrid AF system. Tills dess, är nog K20an utmärkt.

Håller med om att "ett hyffsat stort gäng objektiv" kan ta emot att sälja av.

Med Pentax K-01 fås väl bara kontrastbaserad AF? Visserligen ett steg på vägen...

Men riktigt intressant att ha kvar blir dessa först då en Pentax K-02 får fasdetektering såsom Nikon 1 CX, som ju har nio rader med inbäddade fasdetekteringspixlar på själva bildsensorn för sitt Hybrid AF system. Tills dess, är nog K20an utmärkt.

Jag har mycket respekt för Pentax (eller Asahi) som märke men med Q och K01 vet jag inte hur de tänkt. Jag föreställer mig att kedningen ger en uppgift till ingenjörerna:"gör en spegellös systemkamera fort för det har alla". Ingenjörerna tar raskt ut spegeln från en generisk Pentax systemkamera och hyvlar av pentaprismakåpan och återkommer. Ledningen tycker att den måste se sexig ut och ber någon känd designer komma och snygga till det hela och vipps skapas K01. Då K5 är så pass billig idag (inte mycket dyrare än K01) och inte så mycket större med objektiv på ( f u med nya pankakan på K01) kan man ju nästan köra K5 med uppfälld spegel i live view om man vill ha spegellöst istället.

Lite elakt sagt men att göra K01 med samma fattning och registeravstånd som K husen i övrigt förtär ju en stor del av vitsen med spegellöst: det blir ungefär lika stort om man vill montera på en ev framtida EVF (annars saknas sökare helt) och p g a det långa registeravståndet är man i stort begränsad till Pentax K och M42 objektiv.

Om inte inbyggd bildstabilisator i huset är mycket viktigt för dig, skulle jag rekommendera Panasonics GX1 istället för EP3:an, särskilt om du är van vid APS-C-bildkvalitet. GX1:an är märkbart bättre på höga ISO. Den är dessutom billigare (5.000:).

Nja, stabilisator i huset är inget jag känner ett jättebehov av.

Anledningen att jag fastnat lite för EP3 är reglagen och känslan. Den känns helt klart väldigt rapp och smidig, baserat på det lilla jag hunnit testa.

Det som talar mot den är väl sensorn, den är några år gammal och presterar mediokert på högre ISO.

Kittet jag nämnt innan är grunden, sedan är det mycket möjligt att jag köper en optisk sökare och ett mer porträttvänligt objektiv. Mina sinnen säger EP3, hjärnan kan inte riktigt förstå tjusningen med att köpa en snart 4 år gammal sensor när det finns alternativ.

Jag är totalt inkörd i DSLR annars, och jag kan förbanna mig på en hel del vad gäller det. Jag tror att mina förväntningar kanske ligger lite högt i förhållande till vad EP3 kan leverera, men att släpa på kilovis med skrymmande utrustning alltid är inget alternativ.

.........
Lite elakt sagt men att göra K01 med samma fattning och registeravstånd som K husen i övrigt förtär ju en stor del av vitsen med spegellöst: det blir ungefär lika stort om man vill montera på en ev framtida EVF (annars saknas sökare helt) och p g a det långa registeravståndet är man i stort begränsad till Pentax K och M42 objektiv.

Jag tycker att det är smart av Pentax att inte komma med ytterligare
en fattning, men egentligen blir det en ny fattning ändå på sätt och vis.
Det kommer ett nytt objektiv som använder hålrummet som spegel tar
upp annars, antagligen kommer det varianter på DA15, 21, 35, 70mm
samt troligen nån zoom oxå som använder hålrummet efter spegeln.
Då blir det totala tjockleken kamera - objektiv liknande NEX/4/3.
Jag gissar att greppet om kameran blir bättre än med dom tunna
kamerorna.
Inom huset (Richo) finns ju GRX som ska ta Leica gluggar med
en ny sensoradapter, så Pentax kör på med K fattningen...

Jag var och klämde på lite kameror i helgen och Panasonics GX1 blev en klar favorit .
Med den platta power-zoomen så blir den i stort sätt "fick-vänlig"

Visst förlorar man en massa pengar på att sälja av, men just nu är storleken prioritet så vill inte köra Pentax spegelfria alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar