ANNONS
Annons

X-T2, X-H1 eller A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade givetvis innan på XT-20 men med mina oversized labbar så finns det inte en chans att jag skulle kunna ha den. Tycker X-T2 är på gränsen iom det lilla greppet. Tror nog egentligen att X-H1 skulle vara fin fin i näven på mig men den ser ju ut som en skokartong i en oskön blandning av retro, 80-tal och Hi-Tech. Inte för att jag bryr mig. Men det skaver ändå i ögonen på något sätt ;-)

Klämt och kännt lite på X-T2 nu och tagit en uppsättning helt meningslösa bilder. Måste ändå säga att den var busenkel att få kläm på. Och Mitakon linsen kommer jag gilla. Gär man lite närmre med den linsen ramlar ju bakgrunden sönder i en pixeldimma som om den kommer ifrån Harry Haerendel ”Der alte Seebär” pipan ;-)

Skulle jag köpt idag skulle jag nog hellre tagit en X-H1 över X-T2 mycket pga. greppet som ser skönare ut. Sen att den ser ut att ha skönare bak-knappar för back button focus, touch-screen och en top-display är ju trevligt också. EVF:en verkar även sticka ut lite mer på den vilket också är en förbättring.
Nackdelarna är ju dock att den väger lite mer samt har lite sämre batterikapacitet.
Fast skulle jag köpt idag så skulle jag nog dock inte ens kört på Fuji just pga. det ojämna resultatet och extra jobbet med RAW-filerna.

Och ja, har man kunskaperna så förstår man Fuji direkt. Det är en av sakerna som är så underbara med Fuji, "retro"-designen som är så otroligt intuitiv.
 
Ja, det är därför som det varit så svårt att välja. Exakt de sakerna som du nämner är de sakerna som jag själv redan innan jag öppnade paketet idag är det som jag kommer störa mig på. Och mycket riktigt. Det är de sakerna jag retar mig på direkt. Speciellt knapparna. De är ju verkligen pillipluttsmå. Idioti att göra de flata dessutom.

Drömkameran:
X-T2 formatet
Ibis
Displayen ifrån X-H1 uppe där blixtskon sitter (Man kör ju ändå radioblixt)
2mill 3" display
X-H1 knapparna
X-H1 EVF (Gärna vinklingsbar som Pana GX8)
X-H1 Grepp
GFX 50S batteri eller ännu hellre A7XII batteri
Sony A7XII Sensor (Kan nöja mig med en X-T3 sensor)
Fuji Color
Längre pinnar på rattarna under rattarna
Touchskärm för menyerna
Full timelapse implementering
Zebra
Joystick
LUT som man kan ladda ner till kameran för video/foto x 10
Eyetracking som A7III
Autofokus som en DSLR typ D850 räcker

Jag menar hur svårt ska det vara???!?
Sen är det bara att släppa den för 10K så köper alla den. Nybörjare som Proffs. Spelplan på lika villkor och sen är det ju bara talangen som sätter stopp. Fattar inte.... ;-)
 
Ja, det är därför som det varit så svårt att välja. Exakt de sakerna som du nämner är de sakerna som jag själv redan innan jag öppnade paketet idag är det som jag kommer störa mig på. Och mycket riktigt. Det är de sakerna jag retar mig på direkt. Speciellt knapparna. De är ju verkligen pillipluttsmå. Idioti att göra de flata dessutom.

Drömkameran:
X-T2 formatet
Ibis
Displayen ifrån X-H1 uppe där blixtskon sitter (Man kör ju ändå radioblixt)
2mill 3" display
X-H1 knapparna
X-H1 EVF (Gärna vinklingsbar som Pana GX8)
X-H1 Grepp
GFX 50S batteri eller ännu hellre A7XII batteri
Sony A7XII Sensor (Kan nöja mig med en X-T3 sensor)
Fuji Color
Längre pinnar på rattarna under rattarna
Touchskärm för menyerna
Full timelapse implementering
Zebra
Joystick
LUT som man kan ladda ner till kameran för video/foto x 10
Eyetracking som A7III
Autofokus som en DSLR typ D850 räcker

Jag menar hur svårt ska det vara???!?
Sen är det bara att släppa den för 10K så köper alla den. Nybörjare som Proffs. Spelplan på lika villkor och sen är det ju bara talangen som sätter stopp. Fattar inte.... ;-)

X-T2 är nästan drömkameran för mig. Hade den haft lite större/djupare grepp, skönare bak-knappar, lite bättre batterikapacitet, lägre bas-ISO och såklart en bayer-sensor istället så hade den varit perfektion för mig.
X-T3 lär väl fortfarande köra X-trans tyvärr :/

Och AF på X-T2 är ju sjukt bra egentligen, enda problemet är ju AF-C som man måste ställa in för olika situationer för att den ska funka optimalt. När man väl ställt in den rätt så är den blixtsnabb och precis dock, förutsatt att man då också använder ett objektiv med snabb AF såklart.
 
Jo, jag vet allt det där. 200h reviews så har man ju ganska bra koll på vad man får lixom ;-)

Listade ju min drömkamera. Men alla dina punkter som fattades ifrån ovan drömkamera är ju valid. Men helt ärligt så är det lite smått otroligt att man kan knåpa ihop en lista som skulle vara de flestas drömkamera på fem minuter. Och att den dessutom är fullt möjligt att bygga är ännu värre. Tyvärr handlar det ju bara om differentiering och segmentering av marknaden.

När jag ändå håller på... Tv-spels konsoller säljs med förlust. Varför säljer ingen husen med förlust för att sedan ta igen det på tillbehör och linser? Borde ju kunna att plocka halva marknaden på ett "kick" på det sättet
 
Måste också tillägga något som jag aldrig trodde...

Panasonic har hela mitt hjärta gällande ergonomi. Om de stoppat in en APS-C Eller ännu hellre en FF hade jag aldrig någonsin ens sneglat på någon annan kamera. Det vara bara bruset och DR som jag blev irriterad på. Linserna var smått fantastiska. Visst lite svindyra sett till vikten men djävulskt bra. Cred till Pana på den fronten! G9 med en riktig sensor hade ju nästan varit dregel-material faktiskt. Men en kropp i FF med en sensor i MFT är ju inte helt upphetsande. Men landskap är ju fantastiskt med tanke på långt skärpedjup kontra FF under ljuskänsligheten.
 
Jo, jag vet allt det där. 200h reviews så har man ju ganska bra koll på vad man får lixom ;-)

Listade ju min drömkamera. Men alla dina punkter som fattades ifrån ovan drömkamera är ju valid. Men helt ärligt så är det lite smått otroligt att man kan knåpa ihop en lista som skulle vara de flestas drömkamera på fem minuter. Och att den dessutom är fullt möjligt att bygga är ännu värre. Tyvärr handlar det ju bara om differentiering och segmentering av marknaden.

När jag ändå håller på... Tv-spels konsoller säljs med förlust. Varför säljer ingen husen med förlust för att sedan ta igen det på tillbehör och linser? Borde ju kunna att plocka halva marknaden på ett "kick" på det sättet

Jo, jag kollade såklart massa recensioner innan jag gick över till Fuji också och jag var väl medveten om X-trans och problemen med RAW-filerna t.ex. Men det är nu efter att man haft grejorna ett tag som man börjar tröttna på de ojämna resultaten och att behöva konvertera filerna hela tiden.. Fast samtidigt så älskar jag i stort sett allt annat med Fuji :( Roligaste grejorna jag fotat med.

Jag misstänker att Nikons kommande spegellösa fullformatare kommer uppfylla de flesta av punkterna på din lista :p Kanske blir så att jag själv går över till Nikon(igen) lite beroende på hur deras kommande spegellösa system blir.
 
X-T2 formatet
Ibis
Displayen ifrån X-H1 uppe där blixtskon sitter (Man kör ju ändå radioblixt)
2mill 3" display
X-H1 knapparna
X-H1 EVF (Gärna vinklingsbar som Pana GX8)
X-H1 Grepp
GFX 50S batteri eller ännu hellre A7XII batteri
Sony A7XII Sensor (Kan nöja mig med en X-T3 sensor)
Fuji Color
Längre pinnar på rattarna under rattarna
Touchskärm för menyerna
Full timelapse implementering
Zebra
Joystick
LUT som man kan ladda ner till kameran för video/foto x 10
Eyetracking som A7III
Autofokus som en DSLR typ D850 räcker


Här är juh kameran jag söker!!!1!
Nu går jag in på Cyberphoto och beställer en, skitsamma om man måste byta ut objektivparken.
 
Köp begagnad xt-1(billiga) för att se om du trivs med systemet och handhavandet och trivs du så väntar du in xt-3 och köper den när den släpps? Om du inte trivs med handhavandet hos xt-1 kommer du inte trivas med xt-2 heller samtidigt som om du köper en begagnad xt-1 så är de som sagt väldigt billiga och kan troligtvis säljas vidare när det är dags för uppgradering utan större förlust.
 
Jag kan säkerligen sälja iväg min uppackade X-T2 som jag köpt utan förlust ;-)

Mitakon objektivet är ju en riktig höjdare alltså! Sjukt najs bokeh och riktigt skarpt. Sen älskar jag ju manuellt fokus förstås.

Och jag gillar Fujifilm. Jag gillar processen med helt manuellt fotograferande. Man blir mer stolt när bilden blir sådär riktigt ruskigt bra som man planerat. Jag brukar tom begränsa mig med att säga till mig själv att jag bara får ta tex trettio bilder under ett shoot. Så jag måste vara noggrann och tänka på komposition, ljus, inställningar osv. Lite som när man lånade farsans gamla systemkamera med filmrulle ;-)
 
Det är ungefär så jag brukar fotografera med min X-Pro 2 (förutom när jag fotograferar action som exempelvis motocross). Det är sällan jag kommer hem med fler bilder än vad får plats på en filmrulle, och det underlättar lagring, gallring och efterbehandling (och gör att de klena batterierna är ett ickeproblem). Jag kollar nästan aldrig på bilderna i kameran, utan väntar tills jag kommer hem och fått in dem i datorn.

Funkar förstås inte för alla, men jag tycker om det sättet att fotografera. :)
 
Nu blir jag nyfiken. För jag är lite sugen på Fuji.

Men på vilket sätt ter det sig annorlunda i tex Lightroom med en raw fil från Fuji X-T2 jämfört med, säg Nikon D750 ? Går det segt? Hoppar reglagen när man drar i dem?
 
Nu blir jag nyfiken. För jag är lite sugen på Fuji.

Men på vilket sätt ter det sig annorlunda i tex Lightroom med en raw fil från Fuji X-T2 jämfört med, säg Nikon D750 ? Går det segt? Hoppar reglagen när man drar i dem?

Nej, det handlar om att Fuji kör med en egen sensor(X-trans) vars RAW-filer kräver en annan processing jämfört med RAW-filer från en vanlig bayer-sensor. Detta medför t.ex att bilderna inte alls blir så skarpa och detaljerade som de egentligen ska vara samt att man t.ex får fula artefakter i bilderna som t.ex den så kallade "vattenfärgseffekten" där vissa mer komplexa texturer blir utsmetade och ser ut ungefär som en vattenmålning. Det är bara att googla på det så kommer du hitta en massa information och exempel.
 
Jag vill dock påpeka att med egen erfarenhet av X-Pro 1 och X-T1 så är det egentligen bara vid ISO 1600 eller över som det blir lite pastellmålningseffekt som är påtaglig. Vid lägre ISO måste man vara väldigt kräsen eller titta väldigt nära för att se nackdelen med "demosaic" med X-trans.
 
Jag vill dock påpeka att med egen erfarenhet av X-Pro 1 och X-T1 så är det egentligen bara vid ISO 1600 eller över som det blir lite pastellmålningseffekt som är påtaglig. Vid lägre ISO måste man vara väldigt kräsen eller titta väldigt nära för att se nackdelen med "demosaic" med X-trans.

Av min erfarenhet så har det inget med ISO att göra ens utan det kan uppstå oavsett vilken ISO man kör. Det är väldigt påtagligt på många av mina bilder som är ISO 200 och 400 t.ex. Fotar sällan över ISO 400 ens faktiskt.
Men det handlar ju såklart också mycket om vilket program man använder. Lightroom är ju helt klart sämst i min erfarenhet. Sen vet jag inte om det gjorts större framsteg på RAW-filerna från X-Pro1/X-T1 så problemen är kanske inte lika stora där längre.
 
Av min erfarenhet så har det inget med ISO att göra ens utan det kan uppstå oavsett vilken ISO man kör. Det är väldigt påtagligt på många av mina bilder som är ISO 200 och 400 t.ex. Fotar sällan över ISO 400 ens faktiskt.
Men det handlar ju såklart också mycket om vilket program man använder. Lightroom är ju helt klart sämst i min erfarenhet. Sen vet jag inte om det gjorts större framsteg på RAW-filerna från X-Pro1/X-T1 så problemen är kanske inte lika stora där längre.

Med uppdaterad LR 5 redan så var det inga större problem vid normala utskriftsstorlekar men det blev lite plastigt ffa på ansikten vid ISO 1600 och uppåt (dock värre i JPEG avseende plastigheten/ vattenfärgseffekt).
 
Av min erfarenhet så har det inget med ISO att göra ens utan det kan uppstå oavsett vilken ISO man kör. Det är väldigt påtagligt på många av mina bilder som är ISO 200 och 400 t.ex. Fotar sällan över ISO 400 ens faktiskt.
Men det handlar ju såklart också mycket om vilket program man använder. Lightroom är ju helt klart sämst i min erfarenhet. Sen vet jag inte om det gjorts större framsteg på RAW-filerna från X-Pro1/X-T1 så problemen är kanske inte lika stora där längre.

När jag testat Lightroom eller Camera Raw (samma processor) så ser jag att problemen uppstår om man drar på skärpningen för mycket. Det har gjort att jag avaktiverar skärpningen i Lightroom helt och hållet och får på så sätt aldrig några problem det dessa effekter.

Sedan skärper jag bilderna i Focus Magic som kan användas både som en plug-in till Photoshop eller som ett fristående program. Slutresultatet blir bilder med mycket bra skärpa och utan artefakter.
 
När jag testat Lightroom eller Camera Raw (samma processor) så ser jag att problemen uppstår om man drar på skärpningen för mycket. Det har gjort att jag avaktiverar skärpningen i Lightroom helt och hållet och får på så sätt aldrig några problem det dessa effekter.

Sedan skärper jag bilderna i Focus Magic som kan användas både som en plug-in till Photoshop eller som ett fristående program. Slutresultatet blir bilder med mycket bra skärpa och utan artefakter.

Fast jag tror vi pratar om två olika problem nu dock. När man drar upp skärpan så tenderar man att få "worms" i bilden, jag syftar dock på "vattenfärgseffekten" som oftast uppstår på lite mer komplexa texturer. Jag brukar faktiskt sällan dra upp skärpan i LR ens så det problemet har jag aldrig haft.
 

Självklart blir de lika stora (Fuji med 16-55/2,8 och en Sony i A7 serien med 24-105/4) för att de har ekvivalent ljusinsläpp - f/2,8 på crop ger lika mycket ljus per helbild som f/4 på FF. Man varken tjänar eller förlorar på FF med det objektivet jf med Fuji. Det är precis detta jag menar med ekvivalens. Skall man tjäna något vad gäller brus eller möjlighet till tunnare skärpedjup med Sonyn så behövs en f/2,8 zoom i jämförelsen men då blir det också större.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar