Brix
Aktiv medlem
Kollade givetvis innan på XT-20 men med mina oversized labbar så finns det inte en chans att jag skulle kunna ha den. Tycker X-T2 är på gränsen iom det lilla greppet. Tror nog egentligen att X-H1 skulle vara fin fin i näven på mig men den ser ju ut som en skokartong i en oskön blandning av retro, 80-tal och Hi-Tech. Inte för att jag bryr mig. Men det skaver ändå i ögonen på något sätt ;-)
Klämt och kännt lite på X-T2 nu och tagit en uppsättning helt meningslösa bilder. Måste ändå säga att den var busenkel att få kläm på. Och Mitakon linsen kommer jag gilla. Gär man lite närmre med den linsen ramlar ju bakgrunden sönder i en pixeldimma som om den kommer ifrån Harry Haerendel ”Der alte Seebär” pipan ;-)
Skulle jag köpt idag skulle jag nog hellre tagit en X-H1 över X-T2 mycket pga. greppet som ser skönare ut. Sen att den ser ut att ha skönare bak-knappar för back button focus, touch-screen och en top-display är ju trevligt också. EVF:en verkar även sticka ut lite mer på den vilket också är en förbättring.
Nackdelarna är ju dock att den väger lite mer samt har lite sämre batterikapacitet.
Fast skulle jag köpt idag så skulle jag nog dock inte ens kört på Fuji just pga. det ojämna resultatet och extra jobbet med RAW-filerna.
Och ja, har man kunskaperna så förstår man Fuji direkt. Det är en av sakerna som är så underbara med Fuji, "retro"-designen som är så otroligt intuitiv.