ANNONS
Annons

vilken sony vaio

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom Blomberg

Aktiv medlem
Hej

jag har funderat länge på att köpa en till dator.
har funderar på mac / pc
gillar båda men för att övriga i familjen ska fixa att använda maskinen har jag gått in för pc.
närmare har jag funderat på Sony Vaio, men vilken ?

några tips ska ha den till bild redigering och mail tja det där vanliga hemma hos en fotonörd ni vet.

några tips ?
någon som har erfarenhet ?
någon som kan rekommendera något annat ?

/tom

Vad har du för budget? Visst gör sony läckra datorer, men du betalar en hel del för design och för att det står sony på maskinen, man kan oftast hitta samma prestanda fast billigare hos andra tillverkare.

Mvh
Thomas

Om övriga familjen ska använda den så är väl OS X ett alldeles utmärkt val?

Skulle rekommendera den minsta och svagaste macbook pro =)

budget

budget är inte så viktigt modellen är viktigare.

har inte hittat något annat märke med samma utrustning. några förslag ?

en macbock pro skulle vara trevlig tycker jag även själv. men ibland måste man gå med på var övriga i familjen tycker.... tja ni vet :)

/tom

Varning

Börja med att köpa en Mac.

Sedan kommer resten av familjen vilja ha varsin Mac. Alltså är det billigare med en PC.

Jag vet inte så mycket om dagens Sony Vaio, men jag köpte en fär 1,5 år sedan som jag är riktigt missnöjd med när det gäller skärmen (kommer inte ihåg modellnumret men den kostade ca 8000 då).

- Skärmen är blank så att minsta ljuskälla visar sig som reflexer.
- Skärmen är ljussvag, så utomhusanvändning är bara att glömma.
- Ljus och färger är extremt känsliga för betraktningsvinkel. Jag skulle säga max 5 grader från normalriktning om man vill *titta* på bilder, och att försöka *redigera* bilder är bara att glömma :(

Kolla skärmen noga med egna testbilder innan du slår till, och testa framför allt vad som händer när du flyttar huvudet uppåt/nedåt och i sidled!

Jag har en Vaio FE-41S som jag haft i ett år. Skärmen är bra på denna, den har dubbla lampor vilket gör att den fungerar bra även i ljusstark miljö. Just denna modell finns inte längre, men det finns andra som har samma teknik. Har Vista på den och det går ganska bra, rekommenderar dock att man använder Vistas möjlighet att använda ett USB-minne som utökat cache-minne. Kallas för Ready Boost och kräver minnen som uppfyller vissa krav.

En nackdel med denna är att skärmens upplösning är 1280*800, vilket gör att bilder inte alltid "får plats".

tack för hjälpen. nu har jag ändrat åsikt (läs frun) vi ska kolla på en 24" imac med 4GB minne och 1T disk. känns bra att äntligen tagit ett beslut :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar