Annons

Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

utommyl

Avslutat medlemskap
Jag har idag en Canon 500N och nu funderer jag på att skaffa en digital systemkamera där mina nuvarande objektiv går att använda. Jag har ett Canon 35-80 mm och ett Canon 75-300 mm.

För att kunna använda dessa på min nya kamera, vad bör jag välja? Ska jag köpa nytt eller begagnat? Vad bör jag tänka på?

Jag har tänkt mig att lägga 6-10000 kr till en början på kamera samt lite kringutrustning. Vilken kringutrustning är nödvändig att införskaffa i första läget?

Idag är jag nybörjare, men tycker det här med fotografering är väldigt intressant. Jag plåtar helst djur, natur samt action.

Tacksam för tips och idéer.

/Tommy
 
Jag är också nybörjare och skulle i din sits köpt en Canon EOS 350D med kitobjektiv och 2Gb minneskort.

Beg. fungerar också, men många säljare vill ha nypris så för min del är det inte värt att köpa beg.

/Mina cents.
 
Känner igen mig, jag hade en EOS500 för 1.5 år sedan.

35-80 kommer du inte att ha någon stor användning av, den motsvarar en 56-128mm på en 350D och 300D. Sälj den med din 500N istället och tjäna några hundra. Om du vill använda din 75-300 så är nog en 350D i paket med en 18-55 bra. 300D som finns begagnad (jag har den) känns allmänt seg och slö, jag skulle köpt en ny 350D. Dessutom är en 300D som en stor klump jämfört med en 500N, en 350D är mer i samma storlek.

Det enda som jag tycker du ska köpa direkt (förutom minneskort såklart) är en kortläsare. Kostar ca 150 kr och är otroligt mycket smidigare och snabbare än att använda USB sladden.

Sedan kan du förståss lägga ner ännu mer pengar...
Det jag tyckte var ett stort lyft för fotograferandet var att köpa ett 50/1.8 objektiv. Det är mycket skarpare är 18-55 och kan ge härligt kort skärpedjup.

Ett lyft för inomhusfoto är att investera i en extern blixt, tex Canon 430EX.
 
Tack för tipsen!

Det låter som ni funderar ungefär som jag själv. Det där med mitt befintliga objektiv var intressant att få reda på. Kortläsare har jag redan idag, så dess fördelar känner jag väl till.

/Tommy
 
Håller med föregående talare.

350d med kitobjektiv 7890:-
canon 50mm 1.8 II 1124:-
Sandisk extreme III 2GB 1195:-

tot: 10 209:-


senare kanske du kommer vilja ha en ljusstarkare variant av kitobjektivet, och då kan du välja på Sigma 18-50 2.8, Tamron 17-50 2.8 eller Tokina 16-50 2.8......
 
Eller varför inte lägga på lite och välja Canon 20D med kitoptik för 10 500 kronor på t.ex Hegethorns?

Väldigt mycket bättre hus än 350D och oerhört prisvärt nu när 20D ersätts av 30D...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.