Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ska han välja, Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmgren

Medlem
Vet inte om jag postar i rätt tråd nu men den flyttas säkert till rätt annars.
Det är så att jag har en arbetskamrat som ska köpa sig en ny digital systemkamera.
Han har kollat in både Nikon D70 (som jag själv använder) och Canon eos 350d.
Vore väldigt trevligt med lite för och nackdelar om dom båda.
Vi är inge bra på detta någon utav oss.
Mycket tacksam för hjälp.
Kanske rentav kan länka till någon sida där vi kan läsa på mer.
Mvh
Holmgren

Om du du/ni använder sökmotorn här på fotosidan så får ni nog att läsa för att båda kamerorna ska ha hunnit bli omoderna innan ni är klara. ;-)

Kort:
350D har något högre upplösning och lite lägre brus. Skillnaderna är i praktiken ganska små, men inte helt obefintliga. Den har åxå möjlighet till batterigrepp, vilket mer eller mindre är en nödvändighet för att det ska gå att hålla i kameran, IMO.

D70 ha, i mitt tycke, mer logiskt placerade knappar och rattar och är, framför allt, bekvämare att hålla i. D70:n levereras med ett långt mycket bättre kitobjektiv, om man avser köpa kit:en.

Gå till en butik och känn på dem. Skillnaderna i bildkvalitet är inte större än att man kan välja den kamera som man gillar mest att använda.
Titta även på vilka objektiv ni i framtiden kan tänkas vilja ha och vad de kostar i resp. system. Räkna inte bort objektiv från tredje part heller.

Det kan ju vara en fördel om båda har samma system om ni kommer att fota tillsammans. Låna objektiv av varandra och allt detdär...

Titta även på D50, den är billigare men har mindre brus än både D70 och 350D, dock levereras den ofta med sämre kitobjektiv än D70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar