Tomas Wihlborg
Medlem
Helt klart, jag fick själv ett eget exemplar från pressen igår och det var en stor skillnad. Den fadda "luddighet" som upplevts tidigare är som bortblåst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Freddie skrev:
Den ena tycker det är för lite svärta och den andra att dom är för sotiga
Så profiler är nog mycket välkommet!
Om det var riktat lite till mig, så läste jag inte ditt inlägg så.. utan jag kom bara på en sak till jag ville sägaFreddie skrev:
Mitt inlägg var ingen kritik på något sätt.
Tycker tjänsten verkar utmärkt och priset är ju mycket attraktivt.
Ska bli kul att se resultatet!
Freddie skrev:
Valde också att skicka dom med profilen sRGB för att få lite mer "tryck" i färgerna. Vore ju onekligen bra om dom kunde lägga upp profiler.
stefohl skrev:
Tyvärr är det ju en missuppfattning att sRGB skulle ha mer tryck i färgen. Det är snarare tvärtom, du skär bort intensiva färger som går att trycka, men som inte ryms i sRGB-färgen.
Anledningen att många har fått för sig detta är att de labb som inte kan hantera sin färg korrekt tilldelar sRGB rakt upp och ner. Om då bilden ligger i en större färgrymd som t ex Adobe RGB blir bilderna blekare. Men det beror alltså på att labben hanterar bilderna felaktigt.
Tror nog att Edita kan hantera färgprofiler på ett riktigt sätt, så du kan dra fördel av att arbeta med dina bilder i en lite större färgrymd.
MVH/Stefan
Freddie skrev:
Men jag har inte hittat info om hur Edita hanterar färgrymder. Av erfarenhet då kör jag med en begränsad färgrymd.
Tomas Wihlborg skrev:
Hej igen! Vill be er notera att det är stor skillnad mellan att jobba med våra stora offsettryckerier och webbtjänsten Gör din egen bok.se
Tekniken och de professionella förutsättningarna är annorlunda mellan digital tryckteknik (Gdeb.se, som möjliggör enstaka exemplar av böcker alt. minimala upplagor) och offsettekniken (som vi bl a kör på (Edita Västra Aros) där de tekniska möjligheterna är nästintill obegränsade.
Som slutresultat däremot, kan digitaltekniken producera ett närmast lika gott resultat som offsettryck - om förutsättningarn är det rätta, och vi jobbar på't