ANNONS
Annons

vilken skärpning ska jag göra för en bok

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar från Edita

Hej alla fotovänner i diskussionen.
Jag har blivit inbjuden av Niklas att delta i er diskussion kring möljigheterna med www.gordinegenbok.se (Gör din egen bok!).

Jag beklagar att vi inte har mer "proffsinformation" om förutsättningar för kontroll av bilder i tjänsten. Detta är främst av tre skäl, förutom den gamla vanliga tidsbristenriktad:
1. Tjänsten är primärt skapad för "vanliga konsumenter" (läs amatörer), och därför har denna information hamnat långt ner på prioritetslistan
2. Den teknik vi använder är varken offset-tryck eller fotoframkallning utan digitala tryckpressar, där förutsättningarna för bildkontroll är mer begränsade.

Jag tipsade därför Niklas (och er andra) att testbeställa den enklaste produkten (kostar en spottstyver om ni jmfr med den vanliga tryckbranschen) för att själva utvärdera kvaliteten - som ju en endast NI personligen kan utvärdera.

OBS! De inställningar ni hittar för vårt offsettryckeri i Västerås (Västra Aros) gäller inte för digitaltjänsten Gör din egen bok.
Vi jobbar på att ta fram så mycket fakta som möjligt för just GDEB så ni ska ha de bästa förutsättningar.
Stefan har ju lagt en beställning och borde kunna kommentera kvaliteten strax. Blir spännande att höra även för oss på Edita för att utreda våra möjligheter i ert skrå!
Återkom gärna med funderingar.

Hälsar Tomas W på Edita i Sthlm

Tjena igen.

Jag laddade ner profilerna från tryckeriet västra Aros."ET_Obestr_0305"

Mina bilder i boken såg ganska trista ut i färgen det var ingen studs i färgerna så jag provade att konvertera en bild till "ET_Obestr_0305"då liknar färgerna det jag ser på min skärm det som jag ser i min EGO TRIPPADE bok.

Så jag tror iallafall att om fixar bilderna med den där profilen "cmyk"så blir det bra eller vad tror ni ?

Om ni bor i norra sthlm så kan ni komma förbi och titta.

P.s

Tomas

Tack för den här tjänsten
Fortsätt att utveckla den, gärna med ett större format typ A3 och profiler så tror jag att ni har en vinnare bara ni inte tänker skinna oss på pengar.

Jag tror att jag har skaffat er åtminstone 5 nya kunder på 24 timmar
Nu sitter dom och rotar i arkiven efter bröllopsbilder,barnbilder och festar bilder som ska bli presenter till gammla människor som redan har allt.

Tack för dessa rader Stefan - nya kunder är vi som jobbar med projektet glada för :)

Kul att du verkar kunna lyfta innehållet med våra profiler från Edita Västra Aros (fyi vårt stora offsettryckeri). Tvivlar att det hänger med hela vägen genom processen eller var det så att du di facto provade detta?

Jag vill som gärna bjuda in goda herrarna att gärna (liksom Stefan) bjuda in till besök hos oss på vårt HK på Kungsholmen (för vår webb var vi finns, se www.edita.se) till undertecknad om ni vill veta mer, se provböcker etc. Maila först bara.

Det finns en del justeringar av den PDF-mjukvara vi använder oss av för att göra tryckoriginalen (påverkar bilddjup och helhetintrycket) - och detta ligger också under lupp för tillfället.
Jag kommer att maila alla i vår kundbas när färgprofilerna är genomgådda och klara att användas. Så registera er gärna där (gratis).

Tomas Wihlborg skrev:
Tack för dessa rader Stefan - nya kunder är vi som jobbar med projektet glada för :)

Kul att du verkar kunna lyfta innehållet med våra profiler från Edita Västra Aros (fyi vårt stora offsettryckeri). Tvivlar att det hänger med hela vägen genom processen eller var det så att du di facto provade detta?

Jag vill som gärna bjuda in goda herrarna att gärna (liksom Stefan) bjuda in till besök hos oss på vårt HK på Kungsholmen (för vår webb var vi finns, se www.edita.se) till undertecknad om ni vill veta mer, se provböcker etc. Maila först bara.

Det finns en del justeringar av den PDF-mjukvara vi använder oss av för att göra tryckoriginalen (påverkar bilddjup och helhetintrycket) - och detta ligger också under lupp för tillfället.
Jag kommer att maila alla i vår kundbas när färgprofilerna är genomgådda och klara att användas. Så registera er gärna där (gratis).

Hej Tomas

Tyvärr körde jag Adobe rgb.
Det var först efter jag fick hem boken som jag började forska efter en profil för jag tyckte bilderna i boken saknade den studs i färgerna som min skärm visade och efter att jag konverterade mina bilder till tryckeriets profil så såg mina bilder ut som i boken.

Jag vill bara påpeka att jag är ingen Einstein när det gäller alla dessa profiler och att konvertera i rätt tid.

När jag testade gjorde jag så här.

Capture one / output destination (working space)Aros profilen (cmyk).

Är det fel eller rätt?

Tack för inbjudan,ska bara kolla när jag kan och om det passar dig.

The Ghost skrev:
Hej Tomas

Tyvärr körde jag Adobe rgb.
Capture one / output destination (working space)Aros profilen (cmyk).

Är det fel eller rätt?

Om du menar att du konverterade till Adobe RGB i Capture One, bearbetade bilden i Adobe RGB och när bilden var färdig konverterade den till Aros-profilen, då är det rätt.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Om du menar att du konverterade till Adobe RGB i Capture One, bearbetade bilden i Adobe RGB och när bilden var färdig konverterade den till Aros-profilen, då är det rätt.

MVH/Stefan

Nä,jag konverterade bilden direkt i C1 till Aros-profilen och sen finjusterade bilden PS.

När jag gjorde boken var bilderna i RGB.

The Ghost skrev:
Nä,jag konverterade bilden direkt i C1 till Aros-profilen och sen finjusterade bilden PS.

När jag gjorde boken var bilderna i RGB.

Jag föredrar att bearbeta mina bilder i RGB-läge, eftersom jag inte vet hur alla de olika CMYK-profilerna fungerar. Hur mycket svärta ska det vara för att det ska bli svart, vilken färgblandning ger en bra hudton.

Eftersom jag alltid arbetar i en och samma RGB-färgrymd har jag lärt mig hur den fungerar. När jag sedan ska sända ut bilden till tryckning behöver jag bara konvertera bilden till det tryckeriets färgprofil. På så sätt slipper jag lära mig hur en rad olika tryckprofiler fungerar.

MVH/Stefan

Hej Stefan igen.

Ok,
Kan man inte lita på det jag ser på skärmen när man kör cmyk, eller?

Det är stökigt det här tycker jag, bara för att man jagar det sista lilla för att göra den perfekta boken.

Alla mina kompisar som inte fotograferar och inte sett orginalbilderna tycker att allt är perfekt.

Ska snart göra en till bok till en födelsedag, då ska jag testa med en bild med Aros profilen så får jag se vad som händer.(trial and error)

Med lite tur fixar Tomas och hans team en profil som jag kan ladda ner.

Följer det här med spänning..
Ska översålla alla släktingar med böcker... Haha!
Hoppas ingen läser det här dock.. :s

The Ghost skrev:
Hej Stefan igen.

Ok,
Kan man inte lita på det jag ser på skärmen när man kör cmyk, eller?

Med lite tur fixar Tomas och hans team en profil som jag kan ladda ner.

Nja, problemet är väl snarare det att man kan bearbeta bilden på ett sådant sätt att den blir omöjlig att trycka på ett bra sätt om man gör det i CMYK. Om den totala färgmängden ökar över den gräns som trycket klarar av, kan det vara svårt att få en vettig tryckning. Och det kan hända om man till exempel höjer kontrasten i bilden.

Så därför föredrar jag att bearbeta bilden i RGB och sedan konvertera den till CMYK när jag är klar.

MVH/Stefan

problem med uppladdning

Jag kan inte ladda upp bilder till bildmappen...
Där "browse-knappen" borde vara är det bara ett jytter av bokstäver o när jag trycker på den så kommer det upp en tom visningsruta - eftersom jag inte har laddat upp någon bild som går att visa.
Har nån haft samma problem o löst det?
Jag använder mozilla och epiphany som webläsare, linux som op.sys.

Re: problem med uppladdning

Maria

Om du har Internet Explorer ber jag dig använda den istället. Systemet är helt anpassat för Microsofts OS och webbläsare (Det fungerar skapligt med Mac OS också).

_mono_ skrev:
Jag kan inte ladda upp bilder till bildmappen...
Där "browse-knappen" borde vara är det bara ett jytter av bokstäver o när jag trycker på den så kommer det upp en tom visningsruta - eftersom jag inte har laddat upp någon bild som går att visa.
Har nån haft samma problem o löst det?
Jag använder mozilla och epiphany som webläsare, linux som op.sys.

Re: Re: problem med uppladdning

Tomas Wihlborg skrev:
Maria

Om du har Internet Explorer ber jag dig använda den istället. Systemet är helt anpassat för Microsofts OS och webbläsare (Det fungerar skapligt med Mac OS också).

Jaha. Nej, då blir det inget... =/ Bill har pengar så det räcker...
Synd att en så kul tjänst bara gynnar Microsoft o de som har IE.

Mer open source till folket.

Re: Re: Re: problem med uppladdning

_mono_ skrev:
Jaha. Nej, då blir det inget... =/ Bill har pengar så det räcker...
Synd att en så kul tjänst bara gynnar Microsoft o de som har IE.

Mer open source till folket.

Hej igen, håller med dig i sak helt klart :)
Någonstans var vi dock tvugna att sätta en standard för allt, men det kan komma att kompletteras längs vägen.

PS. Jag har testat med Firefox (som ju görs av, eller är samma sak som? Mozilla) och hade inga större problem - tror Linux är haken.

Ha det!
/Tomas

Mac är OK förstås, ditt val gynnar ju inte Steve som bara tar ut en fast lön på en dollar i år.

Att han är världens 74:e rikaste är ju bara som det är...

Nej, jag är inte på grälhumör, lite trött bara på att höra att man inte vill ge Bill mer pengar.

mipert skrev:
Mac är OK förstås, ditt val gynnar ju inte Steve som bara tar ut en fast lön på en dollar i år.

Att han är världens 74:e rikaste är ju bara som det är...

Nej, jag är inte på grälhumör, lite trött bara på att höra att man inte vill ge Bill mer pengar.

Well. Mac är det alternativet som finns i min närhet så därför kommer jag ska testa med det.
Jag vill ju också göra bok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar