Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken skärpning ska jag göra för en bok

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör din egen bok

Ville väcka liv i den här tråden för att höra om fler har gjort sina egna böcker och vad ni i såfall tycker om resultatet m.m.
 
Det börjar regna efter mer än en vecka av strålande sol och man surfar då in på Fotosidan medan gräsmattan får sitt, hittar denna tråd som är synnerligen intressant. Kommer solen tillbaka i morgon så är det ett tecken från de högre gudarna att jag måste prova!
 
Väcker den här tråden igen...
Väldigt kul idé detta med en bok, men tycker att gränsnittet för att göra den är förskräckligt...
Någon som vet nåt program där man kan skapa snygga sidor med bilder och text, och sen konvertera till Jpeg?
Gärna något som är lite smidigare än PS...
 
En fråga till som dök upp...
Försöker i brist på bättre göra Helsidor i gimp just nu... Funkar men är långt ifrån praktiskt...

Men hur fasiken ska det vara inställt för att täcka upp en hel sida egentligen?
Ställer in på 200x267mm, och 300pixels/in, men när jag sen laddar upp och testar så täcker den kanske en tredjedel av en sida... Någon som vet?
 
Dum idé detta med att man inte kan redigera efter 15 min...

Men iallafall... Föregående problem var att deras mallar var knepiga...
Blir rätt när man förhandsgranskar. Däremot är bildkvaliteten på förhandsgranskningen usel, men ska kanske vara så?

Någon som har en hum om hur stora bilder man kan göra med en hyfsad 4mp kamera? Halva sidor borde inte vara något problem va?
 
JaQoB skrev:
Men iallafall... Föregående problem var att deras mallar var knepiga...
Blir rätt när man förhandsgranskar. Däremot är bildkvaliteten på förhandsgranskningen usel, men ska kanske vara så?

Någon som har en hum om hur stora bilder man kan göra med en hyfsad 4mp kamera? Halva sidor borde inte vara något problem va?

Du kanske redan hittat svaren själv, men ja förhandsgranskingen är inte i högsta kvalité.

Antal pixlar är ju delvis en fråga om smak och om motiv osv, men när jag gjorde så hade jag någon helsida från en 4:a (en Canon s45:a) som jag tycker var tillräckligt bra. Dom flesta jag hade var från en D70. Så halvsída funkar helt klart enligt mig.
 
KjellF skrev:
Du kanske redan hittat svaren själv, men ja förhandsgranskingen är inte i högsta kvalité.

Antal pixlar är ju delvis en fråga om smak och om motiv osv, men när jag gjorde så hade jag någon helsida från en 4:a (en Canon s45:a) som jag tycker var tillräckligt bra. Dom flesta jag hade var från en D70. Så halvsída funkar helt klart enligt mig.

Låter ju bra
Dock har ett nytt problem uppenbarat sig...
Försöker formge sidorna själv, men 5mb räcker ju inte långt för två bilder på en sida...
Irriterande begränsing...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.