Annons

vilken skärpning ska jag göra för en bok

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt klart, jag fick själv ett eget exemplar från pressen igår och det var en stor skillnad. Den fadda "luddighet" som upplevts tidigare är som bortblåst.
 
Den ena tycker det är för lite svärta och den andra att dom är för sotiga :)

Så profiler är nog mycket välkommet!
 
Freddie skrev:
Den ena tycker det är för lite svärta och den andra att dom är för sotiga :)

Så profiler är nog mycket välkommet!

En tanke till från mig... Jag dömer inte så mycket ett företag om dom gör fel (om det inte händer för ofta..), för fel gör alla ibland. Jag dömer dom däremot på vad som händer när dom gör fel! När jag gjorde min beställning fick jag ingen bekräftelse. Jag skickade ett mail till supporten för att kolla att allt gått rätt till. Jag drar iväg det en kväll o rätt tidigt morgonen därpå svarar Thomas att dom ska kolla vad som gått fel. En stund senare kommer ett mail till där man berättar för mig vad som gått fel och att man löst det. Ingen ny åtgärd behövs från min sida. Alltså, snabbt respons när något går fel! Sånt uppskattas. Hoppas det håller framöver också när kunderna blir fler.
 
Mitt inlägg var ingen kritik på något sätt.

Tycker tjänsten verkar utmärkt och priset är ju mycket attraktivt.

Ska bli kul att se resultatet!
 
Freddie skrev:
Mitt inlägg var ingen kritik på något sätt.

Tycker tjänsten verkar utmärkt och priset är ju mycket attraktivt.

Ska bli kul att se resultatet!
Om det var riktat lite till mig, så läste jag inte ditt inlägg så.. utan jag kom bara på en sak till jag ville säga :)
 
Freddie skrev:
Valde också att skicka dom med profilen sRGB för att få lite mer "tryck" i färgerna. Vore ju onekligen bra om dom kunde lägga upp profiler.

Tyvärr är det ju en missuppfattning att sRGB skulle ha mer tryck i färgen. Det är snarare tvärtom, du skär bort intensiva färger som går att trycka, men som inte ryms i sRGB-färgen.

Anledningen att många har fått för sig detta är att de labb som inte kan hantera sin färg korrekt tilldelar sRGB rakt upp och ner. Om då bilden ligger i en större färgrymd som t ex Adobe RGB blir bilderna blekare. Men det beror alltså på att labben hanterar bilderna felaktigt.

Tror nog att Edita kan hantera färgprofiler på ett riktigt sätt, så du kan dra fördel av att arbeta med dina bilder i en lite större färgrymd.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Tyvärr är det ju en missuppfattning att sRGB skulle ha mer tryck i färgen. Det är snarare tvärtom, du skär bort intensiva färger som går att trycka, men som inte ryms i sRGB-färgen.

Anledningen att många har fått för sig detta är att de labb som inte kan hantera sin färg korrekt tilldelar sRGB rakt upp och ner. Om då bilden ligger i en större färgrymd som t ex Adobe RGB blir bilderna blekare. Men det beror alltså på att labben hanterar bilderna felaktigt.

Tror nog att Edita kan hantera färgprofiler på ett riktigt sätt, så du kan dra fördel av att arbeta med dina bilder i en lite större färgrymd.

MVH/Stefan

Men jag har inte hittat info om hur Edita hanterar färgrymder. Av erfarenhet då kör jag med en begränsad färgrymd.
 
Freddie skrev:
Men jag har inte hittat info om hur Edita hanterar färgrymder. Av erfarenhet då kör jag med en begränsad färgrymd.

Nej, jag har också tittat på deras webbsida och inte hittat något. Men tryckerier börjar bli bra på detta. Tyvärr tvingas labben in i en annan situation av tillverkare som gör det svårt att konstruera ett smidigt arbetsflöde.

MVH/Stefan
 
Färgrymd

Hej igen! Vill be er notera att det är stor skillnad mellan att jobba med våra stora offsettryckerier och webbtjänsten Gör din egen bok.se

Tekniken och de professionella förutsättningarna är annorlunda mellan digital tryckteknik (Gdeb.se, som möjliggör enstaka exemplar av böcker alt. minimala upplagor) och offsettekniken (som vi bl a kör på (Edita Västra Aros) där de tekniska möjligheterna är nästintill obegränsade.

Som slutresultat däremot, kan digitaltekniken producera ett närmast lika gott resultat som offsettryck - om förutsättningarn är det rätta, och vi jobbar på't :)
 
Hej jag tycker det hela verkar spännande och är ev intreserad att skapa ett mästerverk ;)

Är det någon som vet om det skiljer sig prismässigt ifall jag gör ett eller tio ex av samma bok vid ett å samma tillfälle? Är styckpriset det samma eller får man någon typ av rabatt?
 
Re: Färgrymd

Tomas Wihlborg skrev:
Hej igen! Vill be er notera att det är stor skillnad mellan att jobba med våra stora offsettryckerier och webbtjänsten Gör din egen bok.se

Tekniken och de professionella förutsättningarna är annorlunda mellan digital tryckteknik (Gdeb.se, som möjliggör enstaka exemplar av böcker alt. minimala upplagor) och offsettekniken (som vi bl a kör på (Edita Västra Aros) där de tekniska möjligheterna är nästintill obegränsade.

Som slutresultat däremot, kan digitaltekniken producera ett närmast lika gott resultat som offsettryck - om förutsättningarn är det rätta, och vi jobbar på't :)

Men vilken profil utgår ni från vid konverteringen av bilden till CMYK? Antar ni att bilderna ligger i en färgrymd eller kan ni läsa en inbäddad profil?

MVH/Stefan
 
Jaha, nu har jag gjort en bok till, och den blev mycket bättre med det nya pappret.

Det svarta trycket är en klar förbättring än den förra boken.

Ta en chans och ge bort en present, en klar vinnare hos familjen eller kompisar.

Mvh / Stefan

P.S

Fast en färgprofil vill jag nog ha ändå
 
Hej Stefan! Vad bra att det blev bättre tryck! Hur är papperskvaliten? Är det mera blankt nu alltså? typ epsons semigloss eller vad?

Vad jag skulle vilja se är att man ska kunna ha en egen layout på framsidan av boken också. Gillar inte alls det blåa fältet där titeln på boken står. Hur upplever du det?

/Gustaf
 
Hej Gustav

Jag är nöjd med pappret påminner om bättre böckers kvalite.

Så här ser min framsida ut

du kan välja färg på text och omslag

Designa sidan själv kan du göra om du klipper och klistrar i PS och sparar bilden i jpeg och sen använder helside mallen i GDEB.
 

Bilagor

  • crw_0577.jpg
    crw_0577.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,076
Går det att designa hela framsidan själv? Trodde inte man kunde välja helsidelayouten för framsidan...

/gustaf
 
Hej Gustav

Nä,jag tror inte att man kan designa framsidan helt själv.

På min bok är det bara bilden som jag har lagt till + att jag har valt svart botten och vit text.

MVH / Stefan
 
Svartvitt

Är det någon som har testat att göra en bok med svartvita fotografier ännu? Hur blir resultatet? Vilka inställningar bör då användas?

/ F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.