Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken skärpning ska jag göra för en bok

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: problem med uppladdning

Hej igen, håller med dig i sak helt klart :)
Någonstans var vi dock tvugna att sätta en standard för allt,

Utan att ha kikat närmare på sajten så törs jag nog säga att det är precis motsatsen som är problemet, det följer inte normal webbstandard.

Jag misstänker också att det ostandardiserade webbgränsnittet är påkommet för att att agera som ett användarvänligt interface för att på serversidan generera något standardiserat filformat som sedan går till tryck. Vilket filformat är det? Är det PDF eller vanlig PostScript? I så fall skulle ni kunna förbättra tjänsten hundrafalt genom att helt enkelt ta emot order via vanlig e-post där man bifogar filen i fråga.
 
Re: Re: Re: Re: problem med uppladdning

Tomas Wihlborg skrev:
tror Linux är haken.
Jag tror inte att det är Linux som är "haken" eftersom jag lyckades ladda upp bilder från Linux. Är inte säker på om jag använde Mozilla eller Firefox vid det tillfället, men jag har för mig att det var Mozilla 1.7.2.

För övrigt håller jag med Magnus om att det vore bra om man kunde tillhandahålla en PDF-fil som ett alternativ till att använda mallarna. Kan vi få svar på om det är möjligt?

Och givetvis bör man redan från början se till att webbgränssnittet följer en HTML-standard (i stället för att bygga ett system som "är helt anpassat för Microsofts OS och webbläsare"). Jag har inte granskat sidorna i detalj men startsidan innehåller en hel del HTML-fel (t ex saknas det en dokumenttypsdefinition på första raden).
 
stefohl skrev:
Nja, problemet är väl snarare det att man kan bearbeta bilden på ett sådant sätt att den blir omöjlig att trycka på ett bra sätt om man gör det i CMYK. Om den totala färgmängden ökar över den gräns som trycket klarar av, kan det vara svårt att få en vettig tryckning. Och det kan hända om man till exempel höjer kontrasten i bilden.

Så därför föredrar jag att bearbeta bilden i RGB och sedan konvertera den till CMYK när jag är klar.

MVH/Stefan

Hej Stefan igen,igen.

Snart lämnar väl du den här tråden med en dumskalle som försöker förstå :)

Kan man använda Softproof ?

Kör jag då view / Proof setup / Custom / och edita profilen / vilka rutor ska vara i kryssade ? / perceptual ?

MVH / Stefan en lärling :)
 
The Ghost skrev:
Hej Stefan igen,igen.
Kan man använda Softproof ?

Kör jag då view / Proof setup / Custom / och edita profilen / vilka rutor ska vara i kryssade ? / perceptual ?

MVH / Stefan en lärling :)

Visst kan du det, det är en av de användningar du har av den funktionen. Och du gör precis som du beskriver och du kommer att se hur bilden blir i tryck om du har en skärm med en vettig kalibrering.

Jag brukar använda perceptuell konvertering, framförallt om bilderna har intensiva, klara färger. Om bilderna har matta, svaga färger fungerar relativ kolorimetrisk återgivning bättre. Om du använder kolorimetrisk återgivning brukar jag använda svartpunktskompensation.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Visst kan du det, det är en av de användningar du har av den funktionen. Och du gör precis som du beskriver och du kommer att se hur bilden blir i tryck om du har en skärm med en vettig kalibrering.

Jag brukar använda perceptuell konvertering, framförallt om bilderna har intensiva, klara färger. Om bilderna har matta, svaga färger fungerar relativ kolorimetrisk återgivning bättre. Om du använder kolorimetrisk återgivning brukar jag använda svartpunktskompensation.

MVH/Stefan

Kanon Stefan

Det här har varit en givande tråd, tack Stefan och ni andra.
 
Re: Re: Re: Re: Re: problem med uppladdning

Jag skrev:
Jag tror inte att det är Linux som är "haken" eftersom jag lyckades ladda upp bilder från Linux. Är inte säker på om jag använde Mozilla eller Firefox vid det tillfället, men jag har för mig att det var Mozilla 1.7.2.
Jag har nu testat att ladda upp bilder med Firefox på SUSE Linux 9.2. Det är en del skräptecken på uppladdningssidan men om man lyckas hitta "filbläddrarknappen" under skräptecknen så fungerar det faktiskt.

Och för att vara alldeles tydlig: Skräptecknen orsakas inte av Linux eller Firefox utan av brister i kodningen av sidan http://www.gordinegenbok.se/member/index.jsp (se bifogad rapport från W3Cs valideringstjänst).
 

Bilagor

  • w3c.jpg
    w3c.jpg
    36.5 KB · Visningar: 924
Jag får det inte att funka alls...har försökt skapa användarkonto två ggr. "Ett okänt fel har inträffat"
 
Freddie skrev:
Jag får det inte att funka alls...har försökt skapa användarkonto två ggr. "Ett okänt fel har inträffat"
Ja, tyvärr verkar webbtjänsten vara lite väl snabbt ihopslängd.

Även om det sägs att webbplatsen är anpassad för Microsoft Windows och Microsoft Internet Explorer så tycker jag inte att det ser ut som den så väldigt specialanpassad till Microsoftmiljön utan jag gissar att det snarare är så att man har haft väl bråttom med kodningen och nöjt sig med att det verkade fungera någorlunda när man testade med MSIE. Jag har inte sett att man har använt några Microsoftspecifika tekniker (som t ex ActiveX) och gissar därför att det egentligen inte handlar om att man har försökt specialanpassa tjänsten till Microsoftmiljön utan snarare om att man inte har varit riktigt medveten om att man med enkla medel, som att använda standard-HTML (http://www.w3.org/), kan göra tjänsten tillgänglig för praktiskt taget alla webbanvändare. Det finns ju knappast någon större anledning att stänga ute potentiella kunder om man ändå inte erbjuder ett betydande mervärde till dem som man ser som sin viktigaste målgrupp.

Det är synd om man slarvar med kvaliteten. Jag tycker att konceptet verkar trevligt och funderar på att provtrycka en bok, men när jag ser hur slarvigt man har byggt webbplatsen kan jag inte låta bli att undra om kvaliteten är lika låg i övriga delar av produktionen. Jag hoppas dock att det vi ser mest beror på att de inte har varit igång så länge och att kvaliteten kommer att höjas nu när de har blivit medvetna om att det finns brister i HTML-kodningen och att det finns potentiella kunder som bryr sig om kvalitet, både när det gäller webbtjänsten och det tryckta resultatet.

/Staffan
 
Funderar på varför det är så viktigt hur denna hemsida är programmerad..
För mig fungerar den utmärkt både i IE och Firefox. Men kanske inte för alla, vad vet jag..

Och att säga att man tvekar på att beställa pga. av hemsidans kvalitet, verkar lite dumt

De är säkert bra på att trycka trots att deras webkonstruktör inte kan sitt.. Fattar inte sambandet!
Det finns säkert gott om webkonstruktörer som inte kan fotografera heller.

Nä, kör på! Det är säkert en utmärkt tjänst.
 
Jag har lagt upp ett konto och hittills har allt fungerat fint, både i MSIE och Opera. Uppladdningen av bilder har inte varit några problem. Ska bli spännande att se finalen på det hela och resultatet beror nog till största delen på mig själv :)
/Karin
 
Jag fick det till slut att fungera, i linux, med epiphany som webläsare...
Problematiken med att ladda upp bilder - eftersom "visa bilder" och "browse-kanppen" låg på varandra - löstes genom att hitta en liten liten plats på 'dubbelknappen' där det gick att trycka på browse utan att komma åt "visa-knappen".

Hur som helst. Jag gjorde en bok, med bilder av varierande kvalitet och både färg/svartvitt för att testa och när jag tryckt på beställningsknappen så fick jag ett ordernummer, men sen kom inget bekräftelsemail som utlovades. Så... nu vet jag inte om jag har gjort en beställnig eller inte.

Återkommer i denna tråd, definitivt.

PS: Det verkar finnas en hel del att ordna med i kodningen som det verkar. Hoppas de fixar det. Och fler stilmallar, valfrihet av textfont, höger-vänster-centrerad text osv...
 
_mono_ skrev:
Jag fick det till slut att fungera, i linux, med epiphany som webläsare...
Problematiken med att ladda upp bilder - eftersom "visa bilder" och "browse-kanppen" låg på varandra - löstes genom att hitta en liten liten plats på 'dubbelknappen' där det gick att trycka på browse utan att komma åt "visa-knappen".

Hur som helst. Jag gjorde en bok, med bilder av varierande kvalitet och både färg/svartvitt för att testa och när jag tryckt på beställningsknappen så fick jag ett ordernummer, men sen kom inget bekräftelsemail som utlovades. Så... nu vet jag inte om jag har gjort en beställnig eller inte.

Återkommer i denna tråd, definitivt.

PS: Det verkar finnas en hel del att ordna med i kodningen som det verkar. Hoppas de fixar det. Och fler stilmallar, valfrihet av textfont, höger-vänster-centrerad text osv...

Ett tips är att göra allt i Photoshop lägg bilder där du vill ha dom skriv text spara som jpg.
Då behöver du bara använda en Mall,den stora.

Fast jag håller med flera mallar så går det snabbt och enkelt.

Vi får inte glömma att det här är en ny tjänst som säkert kommer att bli bättre bara det finns ett intresse av oss som vill ha en Egotripp av att ha gjort en egen bok.
 
Snål som jag är kunde jag inte låta bli att leta efter andra alternativ. Hittade då www.lulu.com

Nackdelen med dom är att om inte erbjuder hard cover.

Finns det andra som kan erbjuda bra priser?
 
Skulle tro att de flesta tryckerier har digitaltryck numera. Mycket produceras on-demand, det kan t ex vara kataloger/broschyrer som uppdateras med jämna mellanrum. I närheten av mig finns t ex Kalmar Sund Tryck - skillnaden är att de inte har hela konceptet med mallar, etc, som Gör din egen bok har. Men man kan låta tryckeriet trycka sidorna som man sedan låter en lokal bokbindare binda och skära till en bok - eller så gör man det själv, limbindningsapparater finns i pappershandeln och kostar inte så farligt mycket.

Min bror har givit ut en egen roman på det sättet. Han lät trycka upp ett omslag i färg (han har tagit omslagsbilden själv) på lite tjockare papper, textsidorna layoutade och skrev han ut på sin egen skrivare (efter att noggrant ha valt ut typsnitt och papperskvalitet) och därefter fick ett bokbinderi i Malmö limbinda allt. Dyrast var omslaget, resten gick på några tior per bok.
 
Senast ändrad:
Freddie skrev:
Någon som fått resultatet i handen? Nöjda?

Hmm, sådär.
Jag skickade in bilder med varierande kvalitet för att testa trycket... svartvitt, färg, högupplöst, lågupplöst, mycket svart, osv...

Tycker nog att de kunde ha hällt i lite mer svart färg i behållaren men jag är kanske kinkig...
Det var schysst att få en bok i handen för en så billig penning men själva trycket kändes sådär.
Jag planerade att göra en bok för att ge bort i present (till ett brudpar) men det kommer jag inte att göra. Hade det varit en present till min 10-åriga brorsdotter hade jag förmodligen tutat o kört...

Så... sammanfattningsvis, helt okej men helt beroende på syftet med boken.
 
Freddie skrev:
Någon som fått resultatet i handen? Nöjda?
Jag gjorde en bok med bilder från en resa. Jag är totalt sett nöjd, för det är en häftig grej. Men jag tycker att bilderna är lite för "sotiga" för att jag ska vara helt nöjd. Om det beror på dom eller på mig är däremot lite svårt att säga. Jag skicka som rgb och inte cmyk (vilket ju verkar bättre om än kanske inte perfekt det heller). Dom är ju inte jättedyra, men samtidigt är det också lite pengar för att göra lite tester för att se hur pass det går att få ut av deras tryck. Hur ljus ska jag göra bilden, vilken skärpa, vilken profil är bäst osv.
Jag lär nog göra fler böcker och hoppas dom ordnar med profiler snart.
 
Kul att höra lite åsikter. Har precis slängt in en beställning på en 20 sidors bok för att se resultatet. En kul idé om inte annat.

Valde också att skicka dom med profilen sRGB för att få lite mer "tryck" i färgerna. Vore ju onekligen bra om dom kunde lägga upp profiler.
 
Vilket engagemang!!!

Hej Maria och alla i diskussionen!

Tomas på "Gör din egen bok"/Edita här igen - kan inte låta bli att lägga näsan i blöt.

Kul att följa diskussionen. Ämnar inte lägga mig i detaljerna. Förväntningarna är olika och ni har ju alla lika rätt i era kommentarer.

Hela sajten är i grunden byggt på en tidigare tjänst (som hade andra syften än skapa bokoriginal) så det hänger kvar en del kod som kan tyckas mystisk. Men jag håller med en föregående talare och undrar vad det spelar för roll? Gör en bok istället för att gräva i koden ;)

Gällande kvalitet kan jag nämna att från och med denna vecka trycks böckerna på papperet 130 gram G-print - ett mer bestruket papper som gör bilderna "blankare" (tips till er som testat). Vi jobbar även vidare med att lösa färgprofilnöten som vi diskuterat tidigare, Mer info kommer i vårt nyhetsbrev.
Tack för alla åsikter, vi suger åt oss för den kommande utvecklingen av tjänsten. Har ni problem med något är det bara att kontakta vår kundtjänst eller mig!
 
Re: Vilket engagemang!!!

Tomas Wihlborg (Tomas Wihlborg) skrev bland annat:
Hej Maria och alla i diskussionen!

Gällande kvalitet kan jag nämna att från och med denna vecka trycks böckerna på papperet 130 gram G-print - ett mer bestruket papper som gör bilderna "blankare" (tips till er som testat).

Det låter bra. Jag upplevde pappret som lite "luddigt" men med det nya så försvinner det problemet och med lite tur så försvinner kanske mitt sug efter mer svärta i samma veva! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.