Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken reflexskärm ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

enNilsson

Ny medlem
Hej hej! :)
Har nyligen blivit intresserad av porträtt fotografering och skulle gärna vilja utvecklas mer inom det ämnet. Har provat lite smått med att använda en egen gjord reflexskärm när jag har fotat små saker och sett hur skillnaden blivit.
Nu har en vän frågat om jag kan fotografera ett helporträtt av han och hans gamla bil, då skulle de ju va bra med en riktig reflexskärm. Så nu funderar jag på vilken storlek man ska ha? ska man ha en stor skärm, eller räcker det med tex. en 80cm?

Reflexskärm

Med en större skärm får du mjukare ljus skulle jag tro, särskild en så stor yta som helkroppsporträtt.... där skulle jag välja en större skärm. Optimalt skulle kanske vara två meter (bygga själv... ram och lakan?) ... annars har Tvspel&webb en skärm i 120x92 cm oval.... men ju större skärm desto bättre.... jag köpte två, en enligt ovanstående och en rund (här på fotosidan)... flexibla och portabla med rejäl yta.

silver, och rund/fyrkantig....

oval är bara problem, vilket du kommer märka..

Mycket intressant Tomas
Berätta gärna vilka problem du haft med den ovala skärmen... jag har inte använt den ännu nämligen.(plåtade en vigsel i helgen, men reflexskärm användes inte)
Däremot är en bebisfotografering planerad, då blir det mer tid för ljussättning.

De skärmar jag har är 5i1, dvs silver/guld/vitt/svart och diffusionsskärm.
Det är bara att dra av och vända tyget.

Med en större skärm får du mjukare ljus skulle jag tro, särskild en så stor yta som helkroppsporträtt.... där skulle jag välja en större skärm. Optimalt skulle kanske vara två meter (bygga själv... ram och lakan?) ... annars har Tvspel&webb en skärm i 120x92 cm oval.... men ju större skärm desto bättre.... jag köpte två, en enligt ovanstående och en rund (här på fotosidan)... flexibla och portabla med rejäl yta.

Tack så mycket för tipset!

ANNONS