Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken råkonverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag är ute efter är att kunna ställa vitbalansen på ett gråkort i en bild, justera den så den ser bra ut i övrigt o sen kopiera inställningarna till de andra bilderna plåtade lika. I DPP funkar detta rätt bra. I ACR måste jag pilla en massa på varje bild sen.

/Petter

Vad pillar du på för något? Skapa en bra grundinställning som du sedan anger som en standard för Camera Raw. Jag använder samma kamera som du rätt ofta och har inga problem med att få till ett bra utseende.

Stefan
 
Ang några sekunder så är det inte själva kopierandet jag pratar om, utan hur bra det blir när man gör så.

Stefan: Antar att du har rätt o att jag är dum-lat. Det jag pillar på är hue/sat för enskilda färger. Ett fantastiskt verktyg by the wat! Men om jag tex sätter vitbalansen lika på alla bilder (produkter i studio med Problixtar) så kanske jag måste justera den gröna nyansen på en bild, den blå på en annan osv. Om jag orkade skulle jag såklart sammanföra alla dessa justeringar till en defaultsetting....men då kanske det ä enklare att beställa en profil av dig....;-) Just nu heter lösningen DPP i just detta fall. Gäller det andra typer av jobb kör jag fortfarande ACR. Tex porträtt där jag bara justerar red hue lite (alltid samma) o sen ser de bra ut i ACR.

Det går alltid att få ett bra resultat i ACR, det är bara att det går fortare i DPP i de fall färgerna måste ligga helt rätt. Utan customprofiler dvs...;-)
 
Ang några sekunder så är det inte själva kopierandet jag pratar om, utan hur bra det blir när man gör så.

Stefan: Antar att du har rätt o att jag är dum-lat. Det jag pillar på är hue/sat för enskilda färger. Ett fantastiskt verktyg by the wat! Men om jag tex sätter vitbalansen lika på alla bilder (produkter i studio med Problixtar) så kanske jag måste justera den gröna nyansen på en bild, den blå på en annan osv. Om jag orkade skulle jag såklart sammanföra alla dessa justeringar till en defaultsetting....men då kanske det ä enklare att beställa en profil av dig....;-) Just nu heter lösningen DPP i just detta fall. Gäller det andra typer av jobb kör jag fortfarande ACR. Tex porträtt där jag bara justerar red hue lite (alltid samma) o sen ser de bra ut i ACR.

Det går alltid att få ett bra resultat i ACR, det är bara att det går fortare i DPP i de fall färgerna måste ligga helt rätt. Utan customprofiler dvs...;-)

OK, intressant att höra. Det är ett år sedan jag gjorde senaste jämförelsen mellan färgen i Camera Raw och i DPP. Det var en rätt begränsad jämförelse på så sätt att jag bara kollade de 24 färger som finns i ColorChecker-kortet. Då var färgerna i Camera Raw närmare de korrekta värdena i genomsnitt med de standardprofiler som användes. Ännu bättre blev det med en profil som jag byggde.

Stefan
 
OK, intressant att höra. Det är ett år sedan jag gjorde senaste jämförelsen mellan färgen i Camera Raw och i DPP. Det var en rätt begränsad jämförelse på så sätt att jag bara kollade de 24 färger som finns i ColorChecker-kortet. Då var färgerna i Camera Raw närmare de korrekta värdena i genomsnitt med de standardprofiler som användes. Ännu bättre blev det med en profil som jag byggde.

Stefan

Mitt test är ju på intet sätt vetenskapligt, jag satt i ACR o fick pilla mycket på färgerna och bytte då till DPP o då satt det mesta snabbt. Ska skaffa en colorchecker o kolla detta. Ska jag hålla på mkt med denna typ av bilder ska jag fixa customprofiler o prova också.

/Petter
 
Prova om du kan få till färgerna i ACR med DNG Profile Editor:

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Plocka upp de profiler som finns i ACR/LR och justera med Profile Editorn till dess att de överensstämmer med resultatet du får från DPP.

Tack för tipset, men vis av gamla synder ska jag inte själv pilla på några profiler. Jag vet inte hur många timmar jag slösat bort på sånt här pillande o testande av profiler för bildskärm o printer innan jag skaffade kalibrator. Kul, men knappast lönsamt...;-)

/Petter
 
Missat stort :)

Markera de bilder du vill konvertera och öppna dem i CR. Gör de inställningar du vill göra på en bild, markera alla och synkronisera inställningarna.

Stefan

Det låter ändå mer omständligt än Lightroom, där man ändrar en bild och sedan markerar resten och synkroniserar i samma vy. Här är väl även Bridge inblandat, eller?
 
Tack för tipset, men vis av gamla synder ska jag inte själv pilla på några profiler. Jag vet inte hur många timmar jag slösat bort på sånt här pillande o testande av profiler för bildskärm o printer innan jag skaffade kalibrator. Kul, men knappast lönsamt...;-)

/Petter

Lösningen är Colorchecker Passport. Funkar tillsammans med Camera Raw men är en dröm tillsammans med Lightroom.

http://www.youtube.com/watch?v=SRVUCSzoNto
 
Det låter ändå mer omständligt än Lightroom, där man ändrar en bild och sedan markerar resten och synkroniserar i samma vy. Här är väl även Bridge inblandat, eller?

Nej, det fungerar exakt på samma sätt som i Lightroom, du ändrar en bild, markerar resten och till slut synkroniserar du alla bildernas inställningar. Bridge är inte alls inblandad i denna fas.
 
Tack för tipset, men vis av gamla synder ska jag inte själv pilla på några profiler. Jag vet inte hur många timmar jag slösat bort på sånt här pillande o testande av profiler för bildskärm o printer innan jag skaffade kalibrator. Kul, men knappast lönsamt...;-)

/Petter
Om du har en sådan färgkarta, så kan du dels editera en befintlig profil, men du kan också skapa en ny profil utifrån en fotografering. Arbetar du ofta i ett och samma ljus är det väl värt att ta fram en sådan profil.
 
Nej, det fungerar exakt på samma sätt som i Lightroom, du ändrar en bild, markerar resten och till slut synkroniserar du alla bildernas inställningar. Bridge är inte alls inblandad i denna fas.

Jag visste inte att man kan markera fler bilder i Camera Raw. Programmet måste vara rejält omgjort i samband med övergången till CS5-serien.
 
Lösningen är Colorchecker Passport. Funkar tillsammans med Camera Raw men är en dröm tillsammans med Lightroom.

Ser bra ut. Har någon jämfört detta med att använda en fast customprofil och ett vanligt vitbalanskort vit plåtningen? Blir detta bättre? Hur mkt struligare är det?

Har tidigare funderat på att köpa ett större, traditionellt colorcheck-kort, är detta bättre? Antar att det är mjukvaran som är grejen?

/Petter
 
Senast ändrad:
Jag visste inte att man kan markera fler bilder i Camera Raw. Programmet måste vara rejält omgjort i samband med övergången till CS5-serien.

Har funnits i CS3 och CS4 också. Men utan tvekan har man gjort om Camera Raw ordentligt. Skärpningsfunktioner och brusreducering har blivit bättre. Men eftersom Camera Raw och Lightroom är identiska i sina råkonverteringsfunktioner så har ju också LR3 fått samma förbättringar.

Stefan
 
Ser bra ut. Men är det nödvändigt? Har någon jämfört detta med att använda en customprofil och ett vanligt vitbalanskort? Blir det bättre?

Har tidigare funderat på att köpa ett större, traditionellt colorcheck-kort, är detta bättre?

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "är det nödvändigt". Du ville väl säkra färgerna i dina bilder? Det här är lösningen.

Colorchecker Passport skapar din profil. Precis som filmen säger gör du profiler för olika ljusförhållanden och kameror. Resultatet blir kvalitetssäkring av färgåtergivningen genom hela arbetsflödet.

Jag kan inte tänka mig ett enklare sätt. För mig har den här lösningen gjort färgproblematiken till ett icke-problem.
 
Har funnits i CS3 och CS4 också. Men utan tvekan har man gjort om Camera Raw ordentligt. Skärpningsfunktioner och brusreducering har blivit bättre. Men eftersom Camera Raw och Lightroom är identiska i sina råkonverteringsfunktioner så har ju också LR3 fått samma förbättringar.

Stefan

Ja, vi kan tacka Lightroom för att Camera Raw utvecklades åt ett helt nytt håll.

Jag har jobbat i både CS3 och CS4 och känner inte igen att det är lika enkelt som i Lightroom. Var markerar jag bilder i Camera Raw?
 
Ser bra ut. Men är det nödvändigt? Har någon jämfört detta med att använda en customprofil och ett vanligt vitbalanskort? Blir det bättre?

Har tidigare funderat på att köpa ett större, traditionellt colorcheck-kort, är detta bättre?

Man måste skilja på vad du gör när du vitbalanserar och när du använder en profil. En vitbalansering skapar en neutral återgivning av gråskalan, profilen ger dig korrekta eller tilltalande färger.

ColorChecker är densamma i båda korten. Fördelen med Passport är att den förvaras i ett skyddande plastfordral, som gör det enkelt att slänga in kortet i en kameraväska. Nackdelen med både ColorChecker och Passport är att den innehåller bara 24 färger, dessutom 24 färger som inte är utvalda för att vara de bästa för kameraprofilering (ColorCheckern togs fram långt innan digitalkameror var uppfunna). Det finns andra kort som ger bättre resultat och det kommer flera. Men om detta får jag återkomma efter Photokina.

Stefan
 
Ja, vi kan tacka Lightroom för att Camera Raw utvecklades åt ett helt nytt håll.

Jag har jobbat i både CS3 och CS4 och känner inte igen att det är lika enkelt som i Lightroom. Var markerar jag bilder i Camera Raw?

Om du använder Bridge är det enkelt att göra det där. Efter det att du markerat bilderna, gå till Arkiv > Öppna i Camera Raw.

Om du inte gör det, markera bilderna, högerklicka och välj Öppna i Camera Raw.

Sedan är ju utvecklingsteamet bakom råkonverteringen i LR och Camera Raw en och detsamma, så vem vi ska tacka för vad vet jag inte riktigt.

Stefan
 
Om du använder Bridge är det enkelt att göra det där. Efter det att du markerat bilderna, gå till Arkiv > Öppna i Camera Raw.

Om du inte gör det, markera bilderna, högerklicka och välj Öppna i Camera Raw.

Sedan är ju utvecklingsteamet bakom råkonverteringen i LR och Camera Raw en och detsamma, så vem vi ska tacka för vad vet jag inte riktigt.

Stefan

Vad jag menade med att vi ska tacka Lightroom (eller gänget på Adobe som sköter det) är att det var i Lightroom förändringen började, och den togs vidare till Camera Raw. Numera är de två gränssnitten som bekant snarlika.

Jag ska inte dra det här i "långbänk" men hur jag än gör så är det lättare att göra det här i Lightroom än via Bridge och Camera Raw. Lightroom har hela flödet integrerat i samma process medan jag själv måste bygga det genom att hoppa fram och tillbaka mellan olika moment om jag ska sköta det med Camera Raw.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.