Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken råkonverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.dpreview.com/news/1009/10092214datacolorsypdercheckr.asp.

Stefan Olsson skrev tidigare i tråden att han skulle återkomma i ämnet efter att ha varit på mässan-om jag förstått det rätt.

Denna kalibrering som kommer från kameran kände jag inte till innan mässan, så det var inte den jag tänkte på. Däremot kände jag till arbetet som QP-Card har gjort för att ta fram en ny karta och medföljande program, som jag dock inte fått testa än så länge. Den verkar dock väldigt lovande. Alla andra program använder den gamla ColorChecker kartan som utvecklades under 60- eller 70-talet för att testa filmer. QP-card har försökt ta fram en karta som är optimal för digitalkameror.

Stefan
 
Den kan verka ha en för låg färgmättnad om man inte skapar en kurva med tillräckligt bra kontrast i. Det är här som jag ser de flesta brister i alla de bilder som passerar förbi mig. Man har helt enkelt inte optimerat kontraståtergivningen i bilden tillräckligt bra. Och om man gör det så följer färgmättnaden med upp.

Stefan




I de jämförelser jag gjort mellan ADobes och Colorchecker passport (CP) profiler har jag genomgående använt mig av LR3:S mellankontrastkurva. Har sett det som defaultvärden

Ditt förslag kan säkert lösa en del av färgmättnadsproblemet - men problemet med rödsticket I ADOBEprofilen kvarstår.

Jag är osäker på om det har med saken att göra men jämför man Adobes profil med CP är den enskilt viktigaste skillnaden att den blå kanalen ligger kraftigt förskjuten till höger i histogrammet i ADOBE VS CP.
 
Capture One vs Apperture

Finns det inte någon som använder Capture One eller Apperture? Varför?

Jag använder Capture One eftersom arbetsflödet stämmer med hur jag vill ha det och dessutom ger CO ett strålande resultat.

Finns en videoguide "L-L Guide to Capture One 5 Pro" $49.95 på:

http://store.luminous-landscape.com/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=243

Har själv bara hunnit titta på demon.

Har licens till Apperture men kommer inte överens med programmet.

/ Jan-Olof
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.