Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken optik??

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBigger

Ny medlem
Hejsan
Jag sitter här med en EOS 350D och försöker klura ut vilken optik jag skall köpa för makro fotografering?
Skall man hålla sig till Canon eller finns det någon bra optik från någon annan tillverkare.
Tyvärr så finns det inte så många tester i tidningar på makro optik och då det trots allt är ganska mycket pengar det rör sig om så vill man ju inte göra ett felköp.
Är det någon som har erfarenhet eller vet var man kan vända sig för att få bra tips?

Ha en underbar dag

Roffe. S

Jag var i samma sits i juni någon gång och kikade runt en del här och på olika forum.

Jag valde till slut ett Tamron 90mm F/2.8 Macro för att många tipsade om det och jag är inte besviken. Mitt första objektiv var ett Tamron 28-75mm F/2.8 så jag hade redan tagit steget mot "piratobjektiv" en gång tidigare. Båda objektiven är riktigt bra och sitter fint på min 350D.

/J

Köp en nikon 4T eller 5T och använd på de objektiv du har. De försättslinserna är av hög kvalitet och ger fina resultat. Jag använder dem själv.
Har en del bilder tagna med dem i mina album.
Betydligt lägre kostnad än en dedikerad macroglugg.

/Andreas

Rolf:
Jag har Tamrons 90mm och är mycket nöjd. Något billigare är Sigmas 50/2.8 makro. Den ger kortare arbetsavstånd men är i övrigt mycket bra.
En budgetvariant är Cosina 100/3.5 (http://www.scandinavianphoto.se/?36012). Den presterar väldigt bra rent optiskt (jag har testat den på en 300D och här finns en test: http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/phoenix/100f35-1.html), särskilt sett till priset, men är ganska (minst sagt) plastig.

Anden skrev:
Köp en nikon 4T eller 5T och använd på de objektiv du har. De försättslinserna är av hög kvalitet och ger fina resultat. Jag använder dem själv.
Har en del bilder tagna med dem i mina album.
Betydligt lägre kostnad än en dedikerad macroglugg.

/Andreas

Det blir ju dock aldrig bättre än objektivet man sätter det på och de han har listade i sin kameraväska är ingen match för en makrooptik, praktiskt taget oavsett vilken man väljer. ;-)
Men visst är det ett vettigt alternativ om budgeten är tajt.

Tackar så mycket för alla svar.
Nu skall jag titta närmare på alla möjligheter.
Det där med 4T och 5T var helt nytt för mig.
Tack igen för alla goda råd.

Roffe

Canon EF-S 60mm F2,8 Macro.Ett mycket prisvärt objektiv,Bra ljusstyrka,Enligt omdömen i "digitalfoto för alla"har objektivet fått betyget 9,0 (av 10,0 möjliga).Avbildningsskalan är fr oändlighet till 1:1.Motsvarar ett 96 mm-objektiv mätt i jämförelse med objektiv i komb. med fullformatssensor.Kan m andra ord även med fördel anv som porträttele.Har själv ett sådant objektiv och skulle inte vilja vara utan det.Ingår dessutom i Canons "pengar tillbaka-kampanj".

Har också Canons EF-S 60mm f2.8 macro och gillar det skarpt. Perfekt på en 350D och kan även användas lite allround till porträtt osv. Detta har dock EF-S fattning o passar ej på analoga kamerahus o fullformatskameror.

Men ibland kan det kännas lite kort om man ska fota skygga insekter eller inte vill krypa på knäna och man skulle haft nåt kring 90-150 mm. Ex Tamrons 90mm, Canons 100mm/f2.8 eller ev Sigmas 150mm/f2.8 som har fått fina recenssioner.

Men o andra sidan är ju 60mm en rätt användbar brännvidd inomhus på en 350D, inte för långt t ex som det kanske blir m de övriga.

Så fundera på om det är ENBART macro du ska använda det till eller även till annat.

Tamron har även ett 180mm-macro som fått goda vitsord.Eller varför inte 70-200/2.8 IS.Närgränsen är knappt 1,5 m.Därmed kommer man inte så nära att man riskerar att skrämma småkrypen,om det är sådana man är ute efter.Man kan handhålla objektivet tack vare IS-funktionen och därför vara mer rörlig.

ANNONS