Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken närgräns med Canon EF 50/1.4 och mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

han

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på att få veta vilken närgränsen blir om jag sätter en 20mm mellanring med ett EF50/1.4 och använder den på min 10D.

Objektivets närgräns är 45cm utan mellanring och jag antar att det finns någon trevlig formel att räkna ut den "nya" närgränsen med, eller har jag fel?
 
Här har du beräkningen. Glöm inte att lägga till objektivets egna utdrag i beräkningen om du vill räkna ut närgränsen när det är fokuserat på närgränsen.
 
Hm, läste den där och insåg att det var över 10 år sedan jag räknade matte och fick inte riktigt ekvationen att gå ihop - vilket säkert var mitt fel för jag tvivlar inte en sekund på att formeln är rätt. Logiskt sett borde dock närgränsen på 45cm ha något att göra med resultatet, eller?

En 50 med en förlängning på 25mm och en närgräns för 50 på 45 borde bli x antal cm.




Fortfarande aningen förvirrad.
 
han skrev:
Logiskt sett borde dock närgränsen på 45cm ha något att göra med resultatet, eller?
Nej, närgränsen tar du hänsyn till genom att addera objektivets inbyggda utdrag till mellanringens tjocklek vid beräkningen.

Ditt 50/1.4 är förmodligen inte internfokuserat, då kan man göra det så enkelt. Då fokuserar objektivet genom att flyttas från sensorplanet, alltså precis samma sak som man åstadkommer med mellanringar.

Med internfokuserade objektiv måste man börja med att räkna ut objektivets brännvidd när det är fokuserat på närgränsen.

Naturligtvis kan man gå bakvägen också och räkna ut vad ditt objektiv har för utdrag genom att utgå från närgränsen. Men det känns som ett överflödigt steg om du har objektivet där.

Mät upp objektivets utdrag så kan vi räkna på resten här i forumet.
 
En serie praktiska prov här vid skrivbordet visar på följande resultat:

EOS10D
EF50/1.4
EF25

Uppmätt närgräns: 205mm

Detta ger 75mm luft mellan frontlins och motiv.
 
OK, så en 25mm ring ger mig alltså från 75mm "luft" till oändlighet?

Tror jag skall hålla mig till fotandet och inte till räkningen :/
 
Hm, detta övergår mitt förstånd. Om jag tex behöver fokusera något som är 18-20 cm från frontlinsen funkar alltså inte det setup jag tänkt mig eller har jag missförstått detta till 100%?
 
han skrev:
Hm, detta övergår mitt förstånd. Om jag tex behöver fokusera något som är 18-20 cm från frontlinsen funkar alltså inte det setup jag tänkt mig eller har jag missförstått detta till 100%?
Nej, du har förstått rätt.
 
Hm, tillbaks på ruta 1 med andra ord.

Eftersom ni har koll på det här så vänder jag på steken: Vad behöver jag för mellanring för att kunna använda en 50/1.4 för att få ett fokuseringsavstånd på 15-20 cm från frontlinsen?

(är det överhuvudtaget möjligt?)
 
han skrev:
Hm, tillbaks på ruta 1 med andra ord.

Eftersom ni har koll på det här så vänder jag på steken: Vad behöver jag för mellanring för att kunna använda en 50/1.4 för att få ett fokuseringsavstånd på 15-20 cm från frontlinsen?

(är det överhuvudtaget möjligt?)

Du behöver en kortare mellanring, cirka 12-15mm.
Har du en kamera och ett objektiv kan du prova att hålla objektivet löst framför kameran på samma avstånd som mellanringens längd, ta en toarulle och klipp av, funkar lika bra som en mellanring fast utan elektroniken! Mellanringen består av luft och genomföring av elektroniken, inga linser.
 
Får man fråga vad det är du skall fotografera, om arbetsavståndet är viktigt men förstoringen oväsentlig?
 
En maskindetalj och utrymmet är begränsat så tillvida att avståndet mellan frontlins och detalj är ca 17cm. Huset kan inte heller backas då det är trångt med plats även där :/
 
han skrev:
En maskindetalj och utrymmet är begränsat så tillvida att avståndet mellan frontlins och detalj är ca 17cm. Huset kan inte heller backas då det är trångt med plats även där :/

Har du ingen vidvinkelzoom du kan använda med mellanring istället? Då blir det mycket lättare att justera avstånd/fokusplan. Du tappar ljusstyrka förstås, det kanske också är styrande här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.