Annons

Vilken Linux-distribution (för bildbehandling)?

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:

Jag brukar ändra namn batchvis på råfilerna till datum-klockslag-ev suffix vid lika tid-kameramodell m h a Breezebrowser. Någon som kan tipsa om bra program för det i Linux?

Det borde väl gå att skriva ett skript för det.
Ett tips är att lägga skript i /home/user/.gnome2/nautilus-scripts/ då kommer du åt skripten genom att högerklicka i en mapp eller på en fil.

jag har t.ex. ett skript som tar bort alla *.THM filer som min kamera skapar och även ett skript som snurrar bilder
 
niklasl skrev:
En ny dag, ett nytt OS. Detta skrivs i Ubuntu Linux 6.06. :) Redan förut var Linux ganska lätt att konfigurera, lättare än windows, och nu är det ännu lättare. Ubuntu hittade t o m mitt trådlösa nätverk och allt som behövde göras var att fylla i WEP-koden. Allt är snyggare och mera polerat än förut.

Jepp, Ubuntu är en högt automatiserad distribution, antagligen ett gott val. Du vet säkert också att Ubuntu bygger på Debian, vilket betyder att Debian-paket fungerar fint och till Debian finns i runda slängar allt som färdigkompilerade paket.

Själv kör jag Slamd64 vilket är en 64-bitars kompilering av Slackware, på sätt o vis raka motsatsen till Ubuntu. En rätt liten dist. som innehåler det grundläggande, jag ser det som en bra grundplåt att bygga vidare på, så att jag får det som jag vill. Slackware saknar nästan allt vad konfigureringsverktyg heter, således får man konfigurera manuellt med texteditor, fördelen är att man lär sig ett o annat på kuppen, alla inställningar finns inte heller i alla verktyg, den stora nackdelen är att det kan vara rätt så bökigt och innebära en hel del läsning när man sas. är ute på djupt vatten..

Om vi lämnar monitor och skrivare så är väl nästa steg att plocka in råfilen i datorn och min kortläsare tycks redan vara autodetekterad, inga installationer eller annat är nödvändigt.

Här vill jag passa på att tipsa om filhanteraren Gnome Commander (det blir långt inlägg det här..). Det är en sån där tvåfönsters filhanterare i stil med Total Commander (tidigare windows commander). Den har också inbyggt en än så länge högst rudimentär bildvisare, som å andra sidan är ruskigt snabb. Jag har en repro-bild i PNM format på 39 megapixel (97Mb filstorlek) som denna bildvisare öppnar på under 3 sekunder! Bildvisaren kan också visa metadata såsom EXIF och IPTC, detta också tämligen rudimentärt än så länge. Som filhanterare är den dock mycket mogen och stabil sedan flera år tillbaks.

En titt i detta projekts "TODO fil" avslöjar något intressant (som jag delvis är "skyldig" till - jag finns med på ett hörn i projektet - webmaster och översättare) vad gäller det här med att hålla ordning på bilder. Men först vill jag delge min grundtanke om det är med att hålla reda på bilder.

Vad är det egentligen vi talar om? Bilder? Visst, men så länge de är i datorn så är de också filer och att hålla reda på filer brukar kallas för just filhantering och detta brukar man mycket riktigt använda filhanterare till.

Det intressanta i "TODO" är således "Support for file meta tags - custom columns". Vilket innebär att vald t ex. EXIF eller IPTC kan visas i fillistorna, vilket i sin tur innebär att man sortera filer efter denna data, t ex. slutartid, datum, bländare, eller kanske efter IPTC nyckelord. Detta öppnar också för att kunna söka på denna metadata med det inbyggda sökverktyget.

Nästa intressanta funktion är en "shopping-cart", alltså ett sätt att lägga filer med olika sökvägar i en lista och att kunna spara denna lista med ett namn för senare användning. Ett exempel:

Låt säga att min mamma skall komma på besök, jag vill visa henne alla bilder jag har på min mormor. Jag söker då efter "mormor" i IPTC-fälten för nyckelord och beskrivningar, när sökresultatet kommer upp så skapar jag först en ny "cart", sedan markerar jag alla filer och kikar i bildvisaren, allt eftersom jag ser bilder jag vill visa för min mamma så klickar jag "add to cart". När så mamma kommer så öppnar jag min "cart", markerar alla filer och visar dem i filvisaren, å varje gång hon ser en bild hon vill ha papperskopia på så högerklivkar jag på filen och skickar till mitt lilla separata shell-script som skalar, skärper och packar bilderna altt eftersom i ett arkiv som jag sedan skickar till labbet.

Så ser i alla fall tanken ut, men det lär nog ta ett tag innan vi är där... Utvecklarna jobbar dock på det, tyvärr är det bara två stycken än så länge.

Jag brukar ändra namn batchvis på råfilerna till datum-klockslag-ev suffix vid lika tid-kameramodell m h a Breezebrowser. Någon som kan tipsa om bra program för det i Linux?

Själv samlar jag bara filerna i de kataloger som kameran namngivit, dvs. max 100 bilder i varje, så jag inget riktigt bra råd att komma med här. Det finns dock en hel del program för bildvisning och katalogisering. Nämner några nedan, alla med lite olika funktioner och möjligheter - chose your poison.

jBrout (organizer)
F-spot (organizer)
MaPivi (organizer)
Eye Of Gnome (mest visare)
Gthumb (mest visare)
GQview (mest visare)
Gphoto (mest visare)

Finns många fler, jag har säkert glömt flera bra, säkert också många jag inte ens känner till..




Råkonvertering står näst på tur och förutom proprietära Bibble så är det väl dcraw och dess olika inkarnationer som gäller. Någon som har sett kvalitetsjämförelser med andra råkonverterare (själv sett för länge sedan med Canons program)? Förs exif-info över?

UFraw är den bästa jag provat hittils. Hanterar profiler, man kan justera med kurvor både före och efter konverteringen, klarar batch osv.. UFraw har dcraw inbyggd, de flesta bygger i grunden på dcraw (även Photoshop).
Här finns en liten test, hur vetenskapligt det är har jag dock ingen aning om.
 
steelneck skrev:
...

Mer OT här... du verkar ju vara en klippa på Linux M... Ursäkta om min fråga doftar okunnighet, men:
Jag ska tanka ner massor filer med kommandotolkens ftp-program (heter det så?).

Mget har jag fattat, men hur för att slippa ett y för varje fil? Jag vill tanka ner hela bibliotek...
Och hur vet jag var filerna hamnar?
Skäms lite för att fråga här istället för att söka på webben, men jag hoppas det är okej.

Jo,Fedora C4 (har du/ngn ngt bättee tips för 64-bitars?).Kör mest bildbehandling o surf.
 
FILM) (ulltand skrev:
Mget har jag fattat, men hur för att slippa ett y för varje fil? Jag vill tanka ner hela bibliotek...
Och hur vet jag var filerna hamnar?
Skäms lite för att fråga här istället för att söka på webben, men jag hoppas det är okej.
Många ftp-implementationer (versioner) tillåter att man väljer "a" i stället för "y". Väljer man det slås frågandet för varje fil av. Har dock stött på enstaka servrar som inte tillåter/förstår "a".

Mget förutsätter att du har samma katalogstruktur (samma mappar) på server och klient. Har du det hamnar filerna i motsvarande underkatalog på andra sidan.

Dock kan man behöva köra om mget för varje nivå:
mget katalog/*
mget katalog/*/*
mget katalog/*/*/*
osv.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag ska tanka ner massor filer med kommandotolkens ftp-program (heter det så?).

Jo,Fedora C4 (har du/ngn ngt bättee tips för 64-bitars?).Kör mest bildbehandling o surf.

FTP på kommandoraden.., finns många olika ftp-program för terminalläge.. Själv skulle jag istället använda "mc" (Midnight Commander) i så fall. "mc" är en filhanterare som går i textläge, de som använde DOS före windows gjorde sitt intåg kommer säkerligen ihåg Norton Commander, mc är precis som nc, fast mc klarar av en fruktansvärd massa saker, låååångt mycket mer än man tror.

Jag vill komma ihåg att man också kan använda wget för att ta hem hela kataloger, men jag kommer inte inte ihåg hur.

I normala fall använder jag bara Gnome Commander som jag nämnde tidigare, dra o släpp med musen.

64-bitars.. Mandriva och Ubuntu finns som 64 bitars, men vill du konfigurera själv så finns ju också Slamd64 och Gentoo, men då blir det lätt till en hel hobby om man inte kan sina saker. Debian är ju som alltid också ett alternativ.
 
steelneck skrev:
64-bitars.. Mandriva och Ubuntu finns som 64 bitars, men vill du konfigurera själv så finns ju också Slamd64 och Gentoo, men då blir det lätt till en hel hobby om man inte kan sina saker. Debian är ju som alltid också ett alternativ.
Jag kör 64-bitarsversionen av openSUSE på en maskin. Har dock inte testat den särskilt mycket. Snabb är den, men det brukar ju nya datorer vara.

SUSE är väl i första hand ett alternativ för den som inte vill göra så mycket konfigurerande själv.
 
Ser ingen anledning att använda kommersiella SUSE när Ubuntu är lika automatiskt konfigurerat, mera kompatibelt och helt fritt.
 
FILM) (ulltand skrev:
Mget har jag fattat, men hur för att slippa ett y för varje fil? Jag vill tanka ner hela bibliotek...
Och hur vet jag var filerna hamnar?
Om du använder dosversionen av ftp så finns det en toggle som du kan använda som heter "prompt".
Skriver du prompt så slipper du svara y hela tiden.
Filerna hamnar i biblioteket du var i när du startade programmet, ska du ha filerna på ett annat ställe kan du i de flesta terminalbaserade programmen skriva "lcd" och sedan biblioteket du vill till.
lcd står för Local Change Directory.
 
Har sett jämförelsen mellan dcraw och FVU - den är ju rätt gammal vid det här laget. Men om FVU är som DPP så är programmet svagare på högdagrar. Bibble däremot (och Photoshops ACR) är bättre på att inte bränna högdagrarna.

Rimligen måste något program klara av att namna om råfiler - för jpeg fanns ett utmärkt för Linux (som jag har glömt namnet på).

Bildvisningsprogram går det 13 på dussinet så det är inte jätteintressant - det som finns är ofta mycket bra och har mognat en hel del (ja, t o m Nautilus har ju mognat trots sin stapplande början och trots att företaget bakom konkade).

Om vi återgår till bildbehandlingsdiskussionen så har jag lite frågor kring de program som finns tillgängliga. Pixel går väl bort för dig, Magnus, med din strikta syn eftersom det inte är fritt. Om man vill ha någon form av Photoshop-liknande funktionalitet så står väl då valet mellan Gimp och Cinepaint (även om man inte nått v 1.0 ännu)? Gimp går ju bort då det inte hanterar 16-bitars färg men det kommer väl snart, liksom hantering av färgprofiler.

Lab är ett läge jag använder ganska ofta men hur funkar det i Gimp/Cinepaint? Det jag kan se är RGB, gråskala och indexerad färg och för att komma till Lab använde jag dissolve (eller något sådant). Men då hamnade kanalerna i olika lager och inte som kanaler? Hur gör man?

Justeringslager använder jag mycket. Har inte hittat det någonstans - finns det eller hur gör man istället?

Interpolering: Hittar endast kubisk i Gimp (och inte bikubisk som i Photoshop) men Lancosz är på gång? Hur är det i Cinepaint?

Finns något som motsvarar Shadow/Highlight-kommandot (inte jättenödvändigt)?

Finns high-pass-filter? Brusreducering? Surface blur? Skärpningen har inte samma siffervärden som i Photoshop, hur funkar det i t ex Gimp? Finns någon motsvarighet till PTlens (fixa objektivdistorsion)?
 
niklasl skrev:
Rimligen måste något program klara av att namna om råfiler - för jpeg fanns ett utmärkt för Linux (som jag har glömt namnet på).
Jag tror du syftar på jhead.
Ett program/script som fixar det kan jag knåpa ihop om det är det det sitter i.

Interpolering: Hittar endast kubisk i Gimp (och inte bikubisk som i Photoshop) men Lancosz är på gång? Hur är det i Cinepaint?
Kubisk är väl att den använder en tredjegrads polynom, bi- är att den utför den i två dimensioner. Om inte gimparna har klantat sig totalt tror jag att det är bikubisk interpolation, det finns nog ingen orsak jag kan komma på att bara interpolera i bara ena dimensionen.
 
Ja! Det var jhead! Men det fungerar väl inte för råfiler?

Jag är inte tekniskt bevandrad nog för att diskuterara interpolation men blir det Lancosz lär det iaf bli bra.

Linux har kommit en bra bit på väg sedan jag gav upp 2003 (eller så) och frågan är om man inte skulle kunna testa. "Tyvärr" har jag ett arbetsflöde som jag är van vid men jag lär gärna om och kan t o m tänka mig att avstå från vissa saker. Förhoppningsvis är Linux med påbyggnader lika stabilt som förut, med Ubuntu Live-CD, visserligen beta, låser sig datorerna (provat på två) oftast när det trådlösa nätverket ska aktiveras.
 
Det är ju över en månad kvar till ubuntu dapper släpps så man får nog räkna med att det hänger sig och har sig. För mig har det dock hittills fungerat klanderfritt. Jag har förvisso inte trådlöst nätverk. Har kört det med tidigare (stabila) versioner av ubuntu dock och då har det funkat fint

johan
 
niklasl skrev:
Rimligen måste något program klara av att namna om råfiler - för jpeg fanns ett utmärkt för Linux (som jag har glömt namnet på).

Anledningen till att du inte hittar något är för att det så enkelt att automatisera utan några speciella program. Ett vanligt enkelt shellscript löser detta enkelt, exempel:
Källkod:
#!/bin/bash
#
for i in *.crw; do
DATUM=`stat -c "%y" $i | awk '{print $1}'`
FILNAMN=${i#crw}
mv $i $DATUM$FILNAMN
done

Detta ändrar filnamnet på alla filer i aktuell katalog från t ex. crw_2142.crw till 2006-05-02_2142.crw. Datumet som används i detta fall är det för senast modifierad. Vill du istället ha EXIF datumet så blir det lite mer komplicerat, se nedan:
Källkod:
#!/bin/bash
#
for i in *.crw; do
EXFIL=${i%crw}thm
DATUM=`exif -t 0x9003 $EXFIL | sed -e 's/Value: //;s/://g;$!d' | awk '{print $1}'`
FILNAMN=${i#crw}
mv $i $DATUM$FILNAMN
done

Klipp bara in koden i en textfil och spara med valfritt (kort) namn, gör filen körbar, sen är det bara att "tuta på" och namnändra.

Lab är ett läge jag använder ganska ofta men hur funkar det i Gimp/Cinepaint? Det jag kan se är RGB, gråskala och indexerad färg och för att komma till Lab använde jag dissolve (eller något sådant). Men då hamnade kanalerna i olika lager och inte som kanaler? Hur gör man?

Separera till lager, välj LAB, jobba sedan med det lagret du finner lämpligt, komponera sedan kanalerna från LAB (se bild).

Man kan ju också separera och sedan klistra in den kanal man vill i ett nytt lager som sedan kan ges de egenskaper och blandningslägen man vill, det beror ju på vad man vill åstadkomma.

Justeringslager använder jag mycket. Har inte hittat det någonstans - finns det eller hur gör man istället?

Jag vet inte riktigt vad du menar här (språkförbistring), om du förklarar vad det är så kanske...

Jag gissar att det bara handlar om ett nytt lager som man gör sina justeringar på (så att orginalet blir oförändrat), sparar man sedan i Gimps XCF-format så sparas alla lager med inställningar osv.

Interpolering: Hittar endast kubisk i Gimp
Kubisk = Bikubisk i Gimp.

Finns något som motsvarar Shadow/Highlight-kommandot (inte jättenödvändigt)?

Antagligen, förklara bara vad är/gör, eftersom det antagligen heter nåt annat i Gimp.

Finns high-pass-filter? Brusreducering? Surface blur? Skärpningen har inte samma siffervärden som i Photoshop, hur funkar det i t ex Gimp? Finns någon motsvarighet till PTlens (fixa objektivdistorsion)?

Ja till allt (se bland plugins för det som inte ingår som std.). Det funkar bra.
 

Bilagor

  • lab.png
    lab.png
    14.1 KB · Visningar: 311
Tack, Magnus och Johan för kommentarer! Det är uppenbart att Linux närmar sig det stadium när man kan förlita sig på det för fotobehandling. Men t o m jag som har läst programmering (visserligen 25 år sedan och inte det jag gör nu) har inte varit i närheten av sed och awk och jag tror det är lite mycket begärt att allmänheten ska skriva script som det ovan.

Justeringslager är ett lager där t ex curves/kurvor ligger men ingen bild. Det är bekvämt eftersom lagret kan tonas och effekten på så vis varieras.

Finns det någon plugin som PTlens som kan fixa till objektivdistorsion?

Förstod inte riktigt det där med Lab. Kan man arbeta med kanalerna och se i realtid vad som händer? Jag gjorde säkert fel, men när jag konverterade så fick jag en känsla av att det som hände var att man fick olika lager (istället för olika kanaler) men var kvar i RGB? Själv idén med Lab är ju att kunna påverka färgmättnad utan att luminansen påverkas; skärpning i Luminans-kanalen ger också mindre artefakter än skärpning i RGB (man kan i Photoshop fade:a en skärpning i RGB till Luminans i Edit-menyn, ger nästan samma effekt).

Hittade ett nytt program idag, som de flesta kanske känner till: F-Spot. Det påminner om Picasa och tycks kunna konvertera råfiler (CR2, CRW och MRW finns iaf med på listan). Aktuell version är endast 0.1.11 så det är väl lite tidigt ännu...
 
Ett program som inte har nämnts är ju "digikam"
Har i varje fall allt jag behöver.
ps:Som linux anv får man inte ha besluts ångest!!
ds:Ser det dock som en stor fördel!!
 
He He blev lite fel här :
"Ser det dock som en stor fördel!!"
Att det finns många valmöjligheter.

Skulle det naturligtvis vara
 
niklasl skrev:
Men t o m jag som har läst programmering (visserligen 25 år sedan och inte det jag gör nu) har inte varit i närheten av sed och awk och jag tror det är lite mycket begärt att allmänheten ska skriva script som det ovan.

Skriva behöver man inte, klipp o klistra, varsågod. Nätet är fullt av det, dock inte på "windowsforum" förstås. Vad jag menade var att en programmerare knappast gör ett program av något som är så pass enkelt, det blir lite som att gå över ån efter vatten. Jag kan dock förstå att purfärska Linuxnybörjare inte riktigt vet var de skall leta, och kanske inte ens riktigt vet vad de skall leta efter. Det är ju inte helt uppenbart. Men efter ett tag så har man samlat på sig en del små, mer eller mindre finurliga skript, vissa egen-ihop-knåpade och vissa som ren klipp o klistra. Som en liten samling egna kommandon som automatiserar såna där typiska träliga repetitiva uppgifter. Dessa skript kan man ju sedan lägga i startmenyer, som knappar i skrivbordets panel eller sas. bygga ut sin filhanterare med dem. Att kopiera ett dokument på skannern som skrivs ut på skrivaren kan genom detta fixas med ett enda förinställt klick.

Justeringslager är ett lager där t ex curves/kurvor ligger men ingen bild. Det är bekvämt eftersom lagret kan tonas och effekten på så vis varieras.

Det låter som när jag duplicerar ett lager och gör mina förändringar på det och justerar "effekten" genom opacitet och de olika blandningslägena. Kurvor, nivåer osv. kan också sparas i en fil för senare användning på andra bilder. Är det alltså bara dessa inställningar som lagras i ett sas. "lager-på-låtsas" som heter Justeringslager i PS?

Finns det någon plugin som PTlens som kan fixa till objektivdistorsion?

Wideangle plugin kanske? Panorama-tools finns också som en Gimp plugin.

Jag gjorde säkert fel, men när jag konverterade så fick jag en känsla av att det som hände var att man fick olika lager (istället för olika kanaler) men var kvar i RGB?

Du får de olika kanalerna i varsitt lager. Jobba därifrån med lager som vanligt. I kanaldialogen kan man ju också lägga till kanaler och givetvis klistra in "saker" i dem också (alfa-kanal läggs dock till via lagerdialogen - ologiskt, håller med..). Du kanske också sett att man kan lägga dessa dialog-rutor som tabbar i verktygslådan, så att de alltid finns lätt tillgängliga. Se bifogad lilla dump där jag har tre tabbar med: Verktygsalternativ (pensel aktivt verktyg), Lager och Kanaler (med R,G,B, Alfa och inklistrat i ny kanal, L från en LAB separering). På tillagda kanaler kan man också justera fyllnadsopacitet.
 

Bilagor

  • toolbox.png
    toolbox.png
    6.9 KB · Visningar: 248
niklasl skrev:
Hittade ett nytt program idag, som de flesta kanske känner till: F-Spot. Det påminner om Picasa och tycks kunna konvertera råfiler (CR2, CRW och MRW finns iaf med på listan). Aktuell version är endast 0.1.11 så det är väl lite tidigt ännu...

Ja, F-Spot ser rätt lovande ut, låt dig dock inte avskräckas av låga versionsnummer. Det kan vara mycket funktionellt och stabilt i alla fall, detta eftersom modul-tänkandet är väldigt långt drivet i den öppna källkodens värld, modulerna finns ju där och är öppna och fria, så varför "uppfinna hjulet" på nytt. Detta betyder att programmet i sig kan vara väldigt litet, men vara beroende av en väldigt stor mängd biblioteksfiler ("libbar" som givetvis måste finnas installerade för att allt skall funka). Dessa sk. beroenden kan å sin sida vara fullt utvecklade, stabila och med höga versionsnummer och det är i dessa "beroenden" som själva funktionaliteten finns, programmet bara sas. knyter ihop dem.

I synnerhet program tänkta för Gnome har ofta väldigt många beroenden, på gott och ont. En del, i synnerhet de som bara har delar av Gnome installerat och använder en liten och resurssnål fönsterhanterare brukar svära lite över Gnome när de skall installera något Gnome-program, de saknas ofta en del "libbar" och de måste installera ytterligare "prylar" för att det skall funka. KDE är ofta lite "snällare" på denna punkt, på gott och ont givetvis. Jag tillhör den här kategorin, som använder många Gnome applikationer men ändå vill hålla det "mean and lean", och jag använder IceWm som min fönsterhanterare (Skärmdump).
 
niklasl skrev:
Själv idén med Lab är ju att kunna påverka färgmättnad utan att luminansen påverkas; skärpning i Luminans-kanalen ger också mindre artefakter än skärpning i RGB (man kan i Photoshop fade:a en skärpning i RGB till Luminans i Edit-menyn, ger nästan samma effekt).

Lite Gimp-skärpe-länkar rörande andra metoder än en enkel USM.

Warp-sharpening (med länk till plugin).

Smart sharpening tutorial.

Variationer och förenklingar på smart sharpening, bla. med just denna metod för skärpning på Luminans.

Alla dess metoder finns givetvis som plugins, man har dock mer kontroll om man gör det manuellt, när allt ligger i olika lager.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.