niklasl skrev:
En ny dag, ett nytt OS. Detta skrivs i Ubuntu Linux 6.06. Redan förut var Linux ganska lätt att konfigurera, lättare än windows, och nu är det ännu lättare. Ubuntu hittade t o m mitt trådlösa nätverk och allt som behövde göras var att fylla i WEP-koden. Allt är snyggare och mera polerat än förut.
Jepp, Ubuntu är en högt automatiserad distribution, antagligen ett gott val. Du vet säkert också att Ubuntu bygger på Debian, vilket betyder att Debian-paket fungerar fint och till Debian finns i runda slängar allt som färdigkompilerade paket.
Själv kör jag Slamd64 vilket är en 64-bitars kompilering av Slackware, på sätt o vis raka motsatsen till Ubuntu. En rätt liten dist. som innehåler det grundläggande, jag ser det som en bra grundplåt att bygga vidare på, så att jag får det som jag vill. Slackware saknar nästan allt vad konfigureringsverktyg heter, således får man konfigurera manuellt med texteditor, fördelen är att man lär sig ett o annat på kuppen, alla inställningar finns inte heller i alla verktyg, den stora nackdelen är att det kan vara rätt så bökigt och innebära en hel del läsning när man sas. är ute på djupt vatten..
Om vi lämnar monitor och skrivare så är väl nästa steg att plocka in råfilen i datorn och min kortläsare tycks redan vara autodetekterad, inga installationer eller annat är nödvändigt.
Här vill jag passa på att tipsa om filhanteraren
Gnome Commander (det blir långt inlägg det här..). Det är en sån där tvåfönsters filhanterare i stil med Total Commander (tidigare windows commander). Den har också inbyggt en än så länge högst rudimentär bildvisare, som å andra sidan är ruskigt snabb. Jag har en repro-bild i PNM format på 39 megapixel (97Mb filstorlek) som denna bildvisare öppnar på under 3 sekunder! Bildvisaren kan också visa metadata såsom EXIF och IPTC, detta också tämligen rudimentärt än så länge. Som filhanterare är den dock mycket mogen och stabil sedan flera år tillbaks.
En titt i detta projekts "
TODO fil" avslöjar något intressant (som jag delvis är "skyldig" till - jag finns med på ett hörn i projektet - webmaster och översättare) vad gäller det här med att hålla ordning på bilder. Men först vill jag delge min grundtanke om det är med att hålla reda på bilder.
Vad är det egentligen vi talar om? Bilder? Visst, men så länge de är i datorn så är de också filer och att hålla reda på filer brukar kallas för just filhantering och detta brukar man mycket riktigt använda filhanterare till.
Det intressanta i "TODO" är således "Support for file meta tags - custom columns". Vilket innebär att vald t ex. EXIF eller IPTC kan visas i fillistorna, vilket i sin tur innebär att man sortera filer efter denna data, t ex. slutartid, datum, bländare, eller kanske efter IPTC nyckelord. Detta öppnar också för att kunna söka på denna metadata med det inbyggda sökverktyget.
Nästa intressanta funktion är en "shopping-cart", alltså ett sätt att lägga filer med olika sökvägar i en lista och att kunna spara denna lista med ett namn för senare användning. Ett exempel:
Låt säga att min mamma skall komma på besök, jag vill visa henne alla bilder jag har på min mormor. Jag söker då efter "mormor" i IPTC-fälten för nyckelord och beskrivningar, när sökresultatet kommer upp så skapar jag först en ny "cart", sedan markerar jag alla filer och kikar i bildvisaren, allt eftersom jag ser bilder jag vill visa för min mamma så klickar jag "add to cart". När så mamma kommer så öppnar jag min "cart", markerar alla filer och visar dem i filvisaren, å varje gång hon ser en bild hon vill ha papperskopia på så högerklivkar jag på filen och skickar till mitt lilla separata shell-script som skalar, skärper och packar bilderna altt eftersom i ett arkiv som jag sedan skickar till labbet.
Så ser i alla fall tanken ut, men det lär nog ta ett tag innan vi är där... Utvecklarna jobbar dock på det, tyvärr är det bara två stycken än så länge.
Jag brukar ändra namn batchvis på råfilerna till datum-klockslag-ev suffix vid lika tid-kameramodell m h a Breezebrowser. Någon som kan tipsa om bra program för det i Linux?
Själv samlar jag bara filerna i de kataloger som kameran namngivit, dvs. max 100 bilder i varje, så jag inget riktigt bra råd att komma med här. Det finns dock en hel del program för bildvisning och katalogisering. Nämner några nedan, alla med lite olika funktioner och möjligheter - chose your poison.
jBrout (organizer)
F-spot (organizer)
MaPivi (organizer)
Eye Of Gnome (mest visare)
Gthumb (mest visare)
GQview (mest visare)
Gphoto (mest visare)
Finns många fler, jag har säkert glömt flera bra, säkert också många jag inte ens känner till..
Råkonvertering står näst på tur och förutom proprietära Bibble så är det väl dcraw och dess olika inkarnationer som gäller. Någon som har sett kvalitetsjämförelser med andra råkonverterare (själv sett för länge sedan med Canons program)? Förs exif-info över?
UFraw är den bästa jag provat hittils. Hanterar profiler, man kan justera med kurvor både före och efter konverteringen, klarar batch osv.. UFraw har dcraw inbyggd, de flesta bygger i grunden på dcraw (även Photoshop).
Här finns en liten test, hur vetenskapligt det är har jag dock ingen aning om.