Sten-Åke Sändh skrev:
Du missar tydligen poängen ändå: Ett OS för de flesta är bara nåt som behövs för att starta de program man vill köra. Nåt man inte vill bry sig om överhuvudtaget.
Som jag pekade på i mitt förra, det tankesättet leder bara till en självuppfyllande profetsia. Man efterfrågar inte det man inte känner till. Man gräver in sig i en mörk skrubb skyddad från både omvärld och utveckling och gör bara de val företagen och dess reklam tutar i en.
Sedan vrider du uttrycket "OS" efter vinden. Ovan säger du "OS" som något som jobbar i bakgrunden och inte ligger i userspace, nedan blandar du in alla program som ligger i userspace.
Linux är faktiskt Linux oavsett distribution. Linuxkärnan behöver en användare inte bry sig i och att man faktiskt kan ladda ned nya versioner allt eftersom Linus Torvalds o co. utvecklar den skall väl inte ses som nackdel, ingen är ju tvingad... Resten av en distribution är bara en samling av olika program. Debian har försökt samla en himla massa program så att "allas" favoriter finns med, men då blir det också typ. 8 CD skivor, andra har specialicerat sig hårt, de allra minsta får plats på en gammal diskett a 1,44Mb.
Tänk om man bara kunde säga LINUX och koncentrera sig på vad man ska göra istället? Jag vet också varför "olika distributioner" av LINUX finns. Men att dessa faktiskt finns är väl bara det ett tecken på nederlag eller hur?
Så datoranvändarens valfrihet är ett nederlag och marknadsoligopol utan valfrihet är framgång? Framgång för vem?
Det är en syn som jag tror väldigt få delar med dig. Detta får mig att fundera varför du överhuvudtaget deltar i denna tråd? Jag ser mycket gärna att du svarar på den frågan, vad har tex trådstartaren ut av dina inlägg i denna tråd?
Varför ska folk överhuvudtaget bry mig om vad som ingår i olika distributioner av LINUX. Det är väl mycket intressantare att fokusera på vad alla fantastiska verktyg som finns kan göra åt mig.
Om du verkligen hade förstått vad en distribution är, så hade du insett at du här säger emot dig själv. I första meningen skall man inte behöva bry sig, i nästa skall man det. Se min jämförelse med windows nedan.
Det jag sagt om och om igen i denna tråd är att det som skiljer mellan olika distributioner är "alla fantastiska verktyg" för att låna din formulering och att det är detta som bör styra ens val, detta eftersom Linux just är Linux oavsett distribution, alla Linuxprogram fungerar på just Linux, precis som att program skrivna för windows funkar på.. supprise, windows.
Att det finns mycket att välja på är ju inget man skall vara rädd för. Det man har anledning att vara rädd för är kundinlåsning, minskad valfrihet och att några få företag styr hela utbudet. Välkomna istället öppna standarder och valfrihet. För att jämföra med kameror, tänk om det bara fanns en enda kameratillverkare (typ. Canons våta dröm). Visst, man hade inte haft "besväret" att välja, men hur kul hade det varit. Eller se på kundinlåsning och objektivfattningar.. Hade det inte varit bättre om tillverkare kunnat enas om standarder. Då hade det varit mycket enklare att byta mellan tex. Canon o Nikon. Men nej, tillverkare gillar kundinlåsning och begränsningar i kundens valfrihet så länge just de tjänar på det.
Jämför med windows. Om windows hade funnits i olika utgåvor med olika grafiska gränsnitt och konfigureringsverktyg, att tex. en modell hade haft Office och Photoshop inkluderat och en annan billigare modell hade OpenOffice och Gimp, och en tredje bara windows utan några stora stora program inkluderat, hade du tyckt att det varit en nackdel? Antagligen inte, eller hur? Men det är precis detta som de olika distributionerna handlar om och då har du helt plötsligt något emot det - logik?
Valfrihet och framgång, för vem?