Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Linux-distribution (för bildbehandling)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så'n har jag också varit. Men eftersom jag inte kan vänta 10 eller 15 år till på ett vettigt program som är fritt för bildbehandling under Linux så blir det till att slanta upp. Hör av dig när konkurrenten B fixat till programmet Z så att det går att använda. När det fungerar med mina rå-filer med 16-bitars färg, Lab, färgprofiler, skärmprofilering, skrivarprofilering, RIP, etc blir det enbart Linux hemma hos mig. Då åker allt proprietärt ut. Lovar!
 
niklasl skrev:
Hör av dig när konkurrenten B fixat till programmet Z så att det går att använda.

Då gör jag det nu.

När det fungerar med mina rå-filer med 16-bitars färg,
Cinepaint (har även stöd för profiler).
ImageMagick (har även stöd för profiler)
dcraw (sköter råkonvertering som backend)

Cinepaint.
Gimp.
ImageMagick

LittleCMS (är även backend till Cinepaint, ImageMagick och så vitt jag vet i utvecklarversioner av Gimp, men även i sk. stabila versioner av Gimp via plugins).

xicc

Cups (även Mac OS-X använder cups)

Här vet jag inte om du menar sånt som Gimp-print eller Cups print-spoolers med RIP filter.

Sedan blir jag alltid lite fundersam varför folk reagerar så starkt när man värdesätter kollaboration högre än korporation, det ena utesluter ju inte det andra. Det är ju inte så att det tvingas på någon någonting.
 
Så bra! Om vi börjar från början och betar av en sak i taget:
Skärmprofilering. Jag har en Colorvision Spyder Pro och undrar hur jag gör i Linux för att kalibrera och profilera min skärm? Ska jag då använda xicc?
 
FILM) (ulltand skrev:
Kan man publicera texter/böcker med GPL? Och hur med foton? Jag tänker främst på möjligheten att fritt bearbeta.

Sorry att det blev lite OT...

Ja det kan man iofs., även om det mer är inriktat på just datorprogram. GPL är ju dock ett upphovsrättsligt avtal, inget konstigt egentligen. Sedan finns ju också LGPL (Lesser General Public License).

Men för just texter så är nog FDL licensen mer lämpad (Free Documentation License).

Det finns även en mängd olika Creative Commons licenser som kan appliceras på olika sorters verk. Artlibre har också en licens de kallar: Free Art License.

Alla dessa fria licenser utgår i grunden från att skaparens idéella upphovsrätt respekteras - Allt annat vore ju lögn; det upphovsmannen har skapat, det har han skapat, ingen annan. Men hela poängen med en licens går ju också ut på att det finns någon sorts motprestation, annars kan man ju helt kort bara säga att det är helt fritt. I fallet med just GPL så är motprestationen i korta ordalag, att ens nästa alltid skall åtnjuta samma frihet som en själv, detta till skillnad från komersiella licenser överlag, där motprestationen för att få en mycket begränsad frihet är pengar.

Ja, lite OT, men inte desto mindre viktigt. Friheterna kring fri mjukvara såom GNU/Linux är en stor faktor till dess hela existens.
 
niklasl skrev:
Jag har en Colorvision Spyder Pro och undrar hur jag gör i Linux för att kalibrera och profilera min skärm? Ska jag då använda xicc?

Det får du nog fråga företaget bakom Colorvision Spyder Pro om, det är ju de som tillverkat prylen och eventuella mjukvaror runt i kring.
 
niklasl skrev:
Så bra! Om vi börjar från början och betar av en sak i taget:
Skärmprofilering. Jag har en Colorvision Spyder Pro och undrar hur jag gör i Linux för att kalibrera och profilera min skärm? Ska jag då använda xicc?


Som jag har förstått det använder du xicc för att tilldela X en icc profil. Du behöver alltså göra en profil först
 
steelneck skrev:
Det får du nog fråga företaget bakom Colorvision Spyder Pro om, det är ju de som tillverkat prylen och eventuella mjukvaror runt i kring.
Det har jag givetvis redan gjort. Finns inte. Och OSS-världen tycks inte ha tagit tag i det heller. Vet du om det finns någon form av hårdvarukalibrator som har mjukvarustöd i Linux?

OK, då kan vi glömma profilering av skärmen (och då faller ju en av grundförutsättningarna för Linux).

Tänkte nästa fråga skulle handla om profilering av skrivare men jag antar att svaret blir likadant som för skärmen. Frågan blir istället om man kan använda färdiga profiler för Mac, t ex för en Epson 2400? Följdfrågan blir om det finns någon form av RIP som kan styra utskriften så att man vid t ex svartvita utskrifter kan undvika gult (som ju oftast betraktas som ett problem)? För den proprietära världen rekommenderas oftast Imageprint, men det är ett mycket dyrt program.
 
WFS) (j.asplund skrev:
det gör du med lprof.

antagligen med ungefärliga värden eller med "hardware devices like X-Rite DP92 or EyeOne"
Tack! Jag kan acceptera att byta hårdvara till en Eye-One.

Då har vi alltså hårdvarukalibrering/profilering av bildskärmen med lprof som sedan används av xicc och de applikationer som stödjer lcms?

Har du någon kommentar till frågan om skrivarprofilering?
 
niklasl skrev:
Frågan blir istället om man kan använda färdiga profiler för Mac, t ex för en Epson 2400? Följdfrågan blir om det finns någon form av RIP som kan styra utskriften så att man vid t ex svartvita utskrifter kan undvika gult (som ju oftast betraktas som ett problem)? För den proprietära världen rekommenderas oftast Imageprint, men det är ett mycket dyrt program.

Kanske, jag /tror/ det, eftersom Cups också används på Mac, men jag är högst osäker, detta eftersom mina bläckpatroner oftast har hunnit torka ihop långt innan jag gjort slut på dem = jag använder min skrivare väldigt sällan.

För Epson 2400 finns också sas. "fabriks drivisar" från Epsons dotterbolag Avasys.
 
Drivrutiner är ju en sak, jag letar efter färgprofiler för olika papper. Företaget bakom Imageprint har en uppsjö sådana.
 
steelneck skrev:
Profilerna i sig är plattformsoberoende, icc-standarden är just en standard.
Vilket för oss tillbaka till frågan om hur man gör när man vill profilera sin skrivare och sitter med ett Linux-system och inte kan få tag i profiler för det papper man valt. Imageprints profiler fungerar så vitt jag vet bara med deras RIP.
 
niklasl skrev:
Vilket för oss tillbaka till frågan om hur man gör när man vill profilera sin skrivare och sitter med ett Linux-system och inte kan få tag i profiler för det papper man valt. Imageprints profiler fungerar så vitt jag vet bara med deras RIP.

Som sagt, mina kunskaper om skrivare är högst begränsade, jag skriver knappt ens ut text på min. Du får nog i så fall fråga Imageprint varför de valt att deras profiler bara ska fungera med deras program, för som sagt, icc profiler handlar om en fullständigt plattformoberoende standard.

Jag tror du sitter i ett klassiskt customer lock in.
 
Nja, visserligen kan jag inte särskilt mycket om RIP, men talar inte profilen som används om hur skrivaren ska styras, på en lägre nivå än icc-profiler?
 
En ny dag, ett nytt OS. Detta skrivs i Ubuntu Linux 6.06. :) Redan förut var Linux ganska lätt att konfigurera, lättare än windows, och nu är det ännu lättare. Ubuntu hittade t o m mitt trådlösa nätverk och allt som behövde göras var att fylla i WEP-koden. Allt är snyggare och mera polerat än förut.

Om vi lämnar monitor och skrivare så är väl nästa steg att plocka in råfilen i datorn och min kortläsare tycks redan vara autodetekterad, inga installationer eller annat är nödvändigt.

Jag brukar ändra namn batchvis på råfilerna till datum-klockslag-ev suffix vid lika tid-kameramodell m h a Breezebrowser. Någon som kan tipsa om bra program för det i Linux?

Råkonvertering står näst på tur och förutom proprietära Bibble så är det väl dcraw och dess olika inkarnationer som gäller. Någon som har sett kvalitetsjämförelser med andra råkonverterare (själv sett för länge sedan med Canons program)? Förs exif-info över?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.