ANNONS
Annons

Vilken kamera ska jag välja? Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

lottie350

Medlem
Hej! Jag har en Canon eos 500d och har varit väldigt nöjd med den. Men jag funderar på att köpa en ny bättre kamera. Jag kan inget om kameror (amatör ;)) Så jag behöver råd från er som vet mer.
Jag vill ha en Canon, har flera objektiv med det märket. Den får inte kosta mer än 6000kr. Så vilken kamera kan jag få bäst kvalité på bilder utav för det priset?

Undrar om du kan få en så mycke bättre kamera för dom pengarna... blir väl en eos 700d isf, mycket bra enligt mej, men vet ej skillnaden, men jag hade nog lagt mina pengar på ett objektiv! :)

För de pengarna får du nog inte så mycket bättre, blir nog inte så jättestor skillnad. Vad är det du vill uppnå med ett kamerabyte?
Varför inte spara mer och sedan köpa t.ex. en 70D eller 7D, 7D:n kan du säkert hitta begagnad också. Med någon av dessa 2 kommer du nog märka en skillnad från din nuvarande, men det beror ju som sagt på vad du söker.

Hej! Jag har en Canon eos 500d och har varit väldigt nöjd med den. Men jag funderar på att köpa en ny bättre kamera. Jag kan inget om kameror (amatör ;)) Så jag behöver råd från er som vet mer.
Jag vill ha en Canon, har flera objektiv med det märket. Den får inte kosta mer än 6000kr. Så vilken kamera kan jag få bäst kvalité på bilder utav för det priset?

Vad är det för fel på din 500D? Varför känner du att du behöver uppgradera, vad är det som du begränsar dig i ditt fotograferande? Vad har du för objektiv till ditt system? Ganska säkert är det bättre att lägga pengarna på nytt kvalitetsglas innan du funderar på nytt kamerahus. För 6000:- får du tex ett 70-200/4L...

Jag ansluter till tidigare frågare. 500D är ju trots allt en kamera i samma segment som 100D o 700D, bara några få år äldre. Jag kan själv jämföra med 450D och min 650D. Jag har stor glädje av 650'ans vassare autofokus. Jag gillar att kunna enkelt ställa in högre ISO. 650D har ju iofs också 50% fler pixlar, men i övrigt känns ju kamerorna väldigt lika.

Men 'bättre' kamera säger du? Visst, men hur mycket kan du utnyttja den kameran du har? Fotar du i RAW och efterbehandlar? Använder du P, AE, AV och M -lägena, och själv kontrollerar exponeringsinställningarna?

Därför att bättre kamera finns. T.ex. 70D och 6D. Men har du då användning av det de är bättre på? Och de är ju rejält dyrare än din budget.

Med max 6000:- så får du ju liksom antingen efterträdaren till den 500D du redan har, och det är 700D. Eller möjligen den äldre 60D, som har fallit i pris pga av lanseringen av 70D.

Men vad är det du egentligen vill ha? Bättre bildkvalitet, nämnde du nånstans. Man kan få ett rejält snäpp bättre bildkvalitet genom att lära sig mer om själva fotografera-hantverket (alltså ställa in kameran), och naturligtvis genom RAW och efterbehandling. Och då börjar man ju också förstå var man är begränsad, och har bättre ide om vad man vill köpa.

En begagnad 5DMKII vore kanske rätt. Ser du gillar porträtt och att fotografera barn. Den kameran fungerar perfekt för detta. Som begagnad börjar den nu hamna på dessa priser.
Fullformat ger raw-filer som är annorlunda än crop-kamerans. De är mer harmoniska och har lägre brus. Som en utskriven A3 kan man ana skillnaden.
Sedan ger det mindre skärpedjupet möjlighet till kreativt bildskapande.
Det man skall komma ihåg är att endast dina EF objektiv kommer passa. Dina EF-S objektiv måste du sälja och ersätta med motsvarande EF.
Man skall alltid komma ihåg att en bättre kamera inte automatiskt ger bättre bilder.
Å andra sidan kan alltid en duktig fotograf skapa bättre bilder med ett bättre verktyg.

En begagnad 5DMKII vore kanske rätt. Ser du gillar porträtt och att fotografera barn. Den kameran fungerar perfekt för detta. Som begagnad börjar den nu hamna på dessa priser.
Fullformat ger raw-filer som är annorlunda än crop-kamerans. De är mer harmoniska och har lägre brus. Som en utskriven A3 kan man ana skillnaden.
Sedan ger det mindre skärpedjupet möjlighet till kreativt bildskapande.
Det man skall komma ihåg är att endast dina EF objektiv kommer passa. Dina EF-S objektiv måste du sälja och ersätta med motsvarande EF.
Man skall alltid komma ihåg att en bättre kamera inte automatiskt ger bättre bilder.
Å andra sidan kan alltid en duktig fotograf skapa bättre bilder med ett bättre verktyg.

En 500D fungerar minst lika bra för porträtt och barnfoto som en 5D Mk2. 500D växer man knappast ur i första taget, den kan man lätt använda även för betaljobb! Använder själv en 600D för mina uppdrag inom sport och det enda som någon gång begränsat mig är seriebildtagning/buffert vid några få tillfällen. Min rekommendation är att köpa GLAS och lära sig använda det man har och inte byta kamera hela tiden. En kamera har man väl tills den går sönder eller man blir begränsad av den. Bara för att det kommer ut nya modeller på marknaden så blir inte den nuvarande kameran sämre....

Som Hans skrev. Lättare att rekommendera om vi vet lite mer om vad du känner är begränsningen med din nuvarande (vad hoppas du på nästa). Svara gärna på dom här frågorna:
- Vill du komma närmare det du fotograferar
- Blir det för mycket brus i bilderna (måste du dra upp iso i högsta läget ofta)
- Vill du oftast ha mer skärpedjup eller kortare
- Tar du ofta bilder på snabba föremål (barn, fotboll osv)
- Tar du ofta bilder i mörka miljöer som inomhus, ridhus osv
- Känns sökaren i minsta laget
- Är din nuvarande kamera lagom stor, eller skulle du vilja ha större alt mindre kamera
- Vilka objektiv har du idag, och vilket använder du mest
- Händer det att du missar bilder för att du inte hinner göra rätt inställningar på kameran
- Tar du ibland bilder i serie och händer det då att du skulle vilja att kameran tog bilder snabbare (fler bilder per sekund)
- Händer det att du inomhus inte får med allt på bild som du skulle vilja få med (mer vidvinkel)
- Känns din nuvarande kamera lagom stor i handen, eller skulle den behöva vara större/mindre
- Bedömer du ofta bildens kvalité genom att titta på bakre displayen

Om du svarar på ovanstående så tror jag du får svar som är mer tillförlitliga (iallafall från min sida).

För att få en ordentlig uppgradering kan du spara ett tag till och sedan beroende på vad du har för objektiv titta på 70D, 7D, 6D eller 5D(II). På de sista två husen passar inte EF-S objektiv.

Läs gärna recensionerna och titta på bilder tagna med de olika husen här på fotosidan (http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76) så får du en uppfattning om vad husen presterar och till vilken slags bilder de används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar