Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeptin

Ny medlem
Tja!

Har en liten fråga ang kameror! Är ganska dålig på sånt här! har en vanlig kompakt kamera hemma men vill kunna få lite bättre bilder när man tex fotar bilen osv osv.

Den jag har nu ligger på 4,0 pixlar

Vad skulle ni tipsa på för kamera för max runt 4-5 tusen? Kan vara system kamera eller en kompakt!

Som sagt är dålig på fota osv osv men vill ändå kunna få lite ballare bilder med bättre skärmpa osv!

Ttycker du ska testa Nikon D40. Den har krupit ner rejält i pris och ger bra mycket bättre bilder än någon kompaktkamera.

Om du aldrig tänker bli "proffs" är nog k100D mycket bättre för den har bildstabilisator som gör att det är lättare att fota när det är mörkt,men det tar emot att säja detta eftersom jag är CANONist.

Jag tycker du först ska ta reda på varför dina bilder blir dåliga. Om det beror på kameran eller dig.

4 mp räcker långt. I vilket syfte behöver du mer?

Då du inte skriver vilken modell du har är det svårt att säga så mycket, men den kanske är tillräckligt bra, bara du lär dig att använda den.

det är en coolpix 4100

Den funkar helt ok men tycker inte man får rikdigt bra bilder med den förutom när man photoshoppar dem so mfasen! men det kan ju bero på mig?

zeptin skrev:
det är en coolpix 4100

Den funkar helt ok men tycker inte man får rikdigt bra bilder med den förutom när man photoshoppar dem so mfasen! men det kan ju bero på mig?
Köp dig en fotobok tex Scott kelbys Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter

Lånar inlägget

Själv har jag ett dilemma när det gäller att hitta en kompaktkamera jag kan vara nöjd med. Min D80 kommer väl till användning, dock behöver jag en "festkamera" som jag fortfarande skulle kunna ta bra bilder med om nu inte min D80 är med.

Efter att ha kollat runt på nätet och läst olika tester och recensioner bestämde jag mig, och i tisdags köpte jag Canon Ixus 860 IS, då jag hade läst att den skulle vara otroligt bra. Av någon anledning tänker man väl att ixus-serien ska vara ett säkert kort, men så var ej fallet. Kom hem, startade upp den och skärmen var något av den brusigaste jag sett i mitt liv. Missnöjd redan innan kortet är taget, det kan inte bli sämre. Korten såg bra ut fram tills att jag lade in dom på datorn, fortfarande gryniga. Helt missnöjd.

Onsdagen åkte jag och lämnade tillbaka den, så istället köpte jag hem Fujifilm Finepix F50fd, som är en helt okej kamera. Jag är relativt nöjd med vad den presterar, tycker om zoom-spaken och känslan som den ger i helhet, dock är korten fortfarande en del gryniga, så som även skärmen är.

Redan från början har jag haft Sony Cybetshot DSC T200 i tankarna, men har inte fått testa den då batteriet varit slut varje gång jag varit i fotobutiken, även idag. Och med tanke på den mindre mellanskillnaden på kamerorna känns det som att jag vill ha det bästa för pengarna, och i Digitalfoto nu senast fick den bra betyg och rekomenderades.
Testade istället den tidigare modellen, T100, som känns som en väldigt bra kamera. Rörelsebilderna blev förvånandsvärt bra, och min F50fd är ingenting i jämförelse. Korten blev också skarpa utan bilxt, och skärmen var inte brusig det minsta.Dock hittade jag inget manuellt läge, vilket är en ganska stor nackdel, men korten blev bra ändå. Verkar som att T200 inte har manuellt läge heller.. (?)

Jag vet själv att jag kommer nog aldrig mer kunna bli helt nöjd med en kompaktkamera, men man vill ju fortfarande ha en så bra kamera som möjligt. Finns ju kompakta systemkameror som är bra, dock är dom förstora för att bära med sig i väskan, och just därför är det dessa jag spanat på.

Men vad fasen tar jag mig till?

zeptin skrev:
det är en coolpix 4100

Bered dig på att photoshoppa ännu mer om du skaffar en systemkamera då de normalt levererar mindre processade bilder än en kompakt. Kompakter drar i regel på mer färg, konstrast och skärpa redan i kameran eftersom tillverkarna tror att kompaktfotografer är amatörer som inte vill efterbehandla, typ. Systemfotografer förväntas vilja mer och förutsätts därefter vilja sköta den digitala framkallningen själv, varpå jpg-bilderna ur kamera är mer opåverkade.
Förvisso är detta en sanning med modifikation då man med en systemare till stor del kan påverka in-camera-processningen också.
Jag ville bara berätta lite så du inte förväntar dig visuella underverk bara du skaffar en systemare.

/jerry.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto