Annons

Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nåja, det är en knappt märkbar försämring i så fall och något som du bara ser om du tar en bild med och en utan och jämför noga. Var jag nybörjare så skulle jag definitivt använt ett UV-filter tills den dag då jag var tillräckligt bekant med utrustningen för att inte sätta kladdiga fingeravtryck på frontlinsen. Dessutom så finns det nyfikna hundar i ekvationen. Torka hellre dräggel från ett filter än från frontlinsen, och billigare blir det också om det skulle bära till och bli en repa.

AnnaKarin skrev:
Nåja, det är en knappt märkbar försämring i så fall och något som du bara ser om du tar en bild med och en utan och jämför noga. Var jag nybörjare så skulle jag definitivt använt ett UV-filter tills den dag då jag var tillräckligt bekant med utrustningen för att inte sätta kladdiga fingeravtryck på frontlinsen. Dessutom så finns det nyfikna hundar i ekvationen. Torka hellre dräggel från ett filter än från frontlinsen, och billigare blir det också om det skulle bära till och bli en repa.

Den är mycket mer än knappt märkbar i motljus,,,
testa och ta lite motljusbilder men gråt inte sen när du upptäcker vilket skit det är med filter ;)
PS att fota med filter är som att nuppa med kondom DS

Neliz skrev:
Igår var jag inne och kände en del på kamerorna.
Måste nog säga att Nikon kändes mycket skönare i handen.

Och nu har jag fått tips om att köpa enbart kamerahuset samt detta objektiv: "http://www.pixmania.com/se/se/20645/art/nikon/af-objektiv-50mm-f-1-8d.html"

Är detta något att ha? Objektivet alltså.

Men det svåraste är ändå att bestämma sig för D40 ELLER D40x, inte det lättaste inte... :/

Nej, köp kit-optiken! Du får det till ett oerhört lågt pris, bara hundralappar!

Köp det först, och byt eller lägg till mer optik när du vet vad du vill ha. Kitoptiken till Nikon är både billig och bra, oavsett vilken du väljer.

Men, som sagt, kasta inte bort den rabatt som kit-optiken ger!

Per.

PS. 50:an är optiskt jättebra, men inte vettig i ditt fall: ingen autofokus, ingen zoom. DS.

perstromgren skrev:
Nej, köp kit-optiken! Du får det till ett oerhört lågt pris, bara hundralappar!

Köp det först, och byt eller lägg till mer optik när du vet vad du vill ha. Kitoptiken till Nikon är både billig och bra, oavsett vilken du väljer.

Men, som sagt, kasta inte bort den rabatt som kit-optiken ger!

Per.

PS. 50:an är optiskt jättebra, men inte vettig i ditt fall: ingen autofokus, ingen zoom. DS.

Men det är ju olika objektiv på vissa nikons, vilken är kitobjektivet till ex d40x?

Det jag syftade på var 18-55 optiken utan VR. Visst det är inte världens bästa objektiv men det är bara att inse. Finns inga andra objektiv inom den prisramen tillsammans med hus och såå jäkla dåligt är det ju inte. Det vissa här menar som dåligt är antagligen kanon för nybörjare.

Du kommer inte bli besviken på D40x och 18-55 objektivet. Det kan jag garantera, punkt! :)

Kan inte tillräckligt understryka vilket steg du är du tar från kompakt till system. Dvs oavsett vad du har för optik och kamerahus så är det min övertygelse att du kommer bli väldigt positiv överraskad, så är det bara. Med tiden kommer du inse att de inte är världens bästa grej. Och då köper du dyrare grejer som du tycker är hur grymt som helst, å sen tröttnar du på den... Dvs såhär kommer det jämt vara. Det kommer alltid finnas saker som är bättre.

Calliii skrev:
Finns inga andra objektiv inom den prisramen tillsammans med hus och såå jäkla dåligt är det ju inte.

Tittar man de optiska mätningarna på photozone.de så är det inte ens dåligt! Det som kan invändas är det saknar de dyrare kusinernas ljusstyrka och kvalitetskänsla, men bilderkvalitén blir så bra man kan begära och mer därtill.

Jag håller med Calle, som du märker, Daniela!

En D40X med 18-55 blir fin-fint.

Per.

Tack Calle och Per!
Äntligen ro med hur det nu kommer att bli :)

jag tänkte ju också så jag har enbart haft en digital kompakt kamera, även om de andra säger att detta kitobjektivet är skit så lär det ju bli en skillnad för min del.

Tack Tack, nu skall jag bara köpa detta också och sen är det en massa fotande som gäller!

Ett bra val!

Neliz skrev:
eller vad tros om denna istället:
Canon EOS 450D Black + 18-55mm IS Lens Kit

Kanske bättre att köpa denna plus att objektivet skall vara bättre än om jag köper 400d PLUS att jag köper till ett annat objektiv?

Fattar inte mycket när det gäller detta än. Vet ock att jag älskar att fota och vill ha en kamera att växa med.

Jag tycker att du borde köpa detta paket. Främst för att 18-55 med IS (IS=bildstabilisator) är bättre än den vanliga 18-55 dessutom har den f/3,5 vilket gör att bakgrunden blir suddig.

Därefter tycker jag att du borde köpa ett 50/1,8 som är riktigt bra för porträtt och väldigt bra vid svagt ljus. Med detta får du en otroligt fin suddig bakgrund. Detta objektiv kostar bara 995 kr!

Ett batterigrepp är att rekommendera! Främst för det otroligt sköna greppet! Även en extern blixt är bra att ha.

Tänk såhär! Kameror kommer och går men objektiven stannar! Jag lovar dig att du kommer bli kär i din EOS 400D och du kommer förmodligen stanna med Canon. Därför kommer de objektiv du köper nu passa med din framtida kamera. Så köpa inte vilket objektiv som helst, spara lite pengar och köp ett bra. Jag kan rekommendera EF-S 55-250 IS till djurfotografering. Det är inte optimalt för just djurfoto men det funkar. Detta kan även användas som makro men det är inte optimalt där heller! Detta objektiv tycker jag funkar bra "allround"!

Jag tycker dock att du ska börja med 18-55 IS och 50/1,8. Skaffa gärna batterigrepp om du har råd.

Re: Ett bra val!

Hajdarevic skrev:
Jag tycker att du borde köpa detta paket. Främst för att 18-55 med IS (IS=bildstabilisator) är bättre än den vanliga 18-55 dessutom har den f/3,5 vilket gör att bakgrunden blir suddig.

Både 18-55 med och utan IS har samma max bländare, det är ingen skillnad på den punkten.

Att den nya är skarpare är det däremot ingen tvekan om!

Per.

Fast jag är Canonist så rekommenderar jag dig att köpa Nikon D40X + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (Ett stort minus dock till Nikons modellbeteckningar som har alla nästan alla bokstäver utom Å, Ä och Ö).

Vänta sedan med att köpa ett objektiv till.
Sedan kanske ett kort makrotele till närbilder och porträtt. Makro-objektiven brukar vara väldigt skarpa.

Re: Re: Ett bra val!

perstromgren skrev:
Både 18-55 med och utan IS har samma max bländare, det är ingen skillnad på den punkten.

Att den nya är skarpare är det däremot ingen tvekan om!

Per.

Du har absolut rätt! Jag fick för mig att den utan IS hade 4,5 men det är fel! Båda har 3,5. Tackar för rättningen!

Neliz skrev:
Hej Hej!

Här är en kvinna som enbart haft kompakta digitalkameror innan, och nu är jag på jakt efter en system kamera. Lutar åt att det blir en Canon EOS 400D. (Läst att den funkar bra som första systemkamera, stämmer detta? Om inte, vad skulle ni valt?)

Hur som helst, har ju förstått att det bästa är att köpa till ett objektiv, men då de är så dyra så undrar jag: "Om ni bara kunde välja ett, vilket skulle ni då välja?"

Jag kommer främst fota mina hundar, men det blir nog även en hel del natur och macro bilder om det så tillåter.

Detta är verkligen en jungel av ord/termer/ och siffror. Men här kan man nog få den hjälp man behöver :)

Mvh, Daniela

Jag skulle ha valt en Sony alpha A200 med Sigma 18-50/2.8 macro.

Då får du bildsatbilisering, snabb bra optik (mycket bättre än kitgluggar) och du får en ganska bra macrofunktion.

På köpet får du nästan gratis Sonys 18-70 som kan vara bra ute i bra ljus för tex ditt hundfoto.

Det måste vara en mardröm att köpa sin första systemkamera efter att först ställa en fråga vilken man skall köpa här på fotosidan :)

Jag får väl ge mitt strå till stacken och göra dig ännu mer konfunderad...

Nikon D60 med den nya 18-55 kitgluggen med VR, det är en kanon kombo.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar