Annons

Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

perstromgren skrev:
Mitt fel, jag misstog mig. 400D verkar bara säljas med IS-optiken om du också köper ett batterigrepp. Den nyare 450D däremot säljs med IS-optiken.

Ett alternativ är Nikons motsvarighet (D40X eller D60) till ungefär samma pris med deras motsvarighet till "IS", som kallas "VR".

Fråga inte vilken av Nikon eller Canon som är bäst, du kommer att hinna tröttna på tråden innan du köper en kamera...

Per.

PS. Fotokungen har 400D med IS-optik för 6.890:- DS.

Ahaaa, tack för hjälpen :) Skönt att få lite begrepp utredde så som att IS är lika med Nikons VR Kan ju vara bra att veta.
Detta var verkligen inte lätt. Får nog göra som ni brukar tipsa om "åka in och känna & klämma lite på dom" Och se vilken som känns skön. Och sen utgår efter det.

MEN, om jag kan ställa en sista fråga. Utav alla dessa kameror (inklusive objektiv) ni nämt i tråden, VILKEN är bäst att ha när man skall fota livlika djur, natur och vanliga porträtt?

Re: Re: Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Neliz skrev:
MEN, om jag kan ställa en sista fråga. Utav alla dessa kameror (inklusive objektiv) ni nämt i tråden, VILKEN är bäst att ha när man skall fota livlika djur, natur och vanliga porträtt?

Det går nog inte att svara på, dessvärre. Skillnaden mellan kamerorna är mindre än mellan fotograferna som använder dom.

Per.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

perstromgren skrev:
Det går nog inte att svara på, dessvärre. Skillnaden mellan kamerorna är mindre än mellan fotograferna som använder dom.

Per.

Hehehe, okey.

Vad är det för skillnad på nikon D40 och nikon D40x?

"Nikon D40/18-55 +55-200" var ju priset inte så farligt på. Men funkar detta objektivet?

Vilken snurrig djungel av alla objektiv mm detta är. Tack och lov så är ni så hjälpsamma här inne :) Tack för det!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Neliz skrev:
Vad är det för skillnad på nikon D40 och nikon D40x?

"Nikon D40/18-55 +55-200" var ju priset inte så farligt på. Men funkar detta objektivet?

Skillnaden mellan D40 och D40x är upplösning: sex respektive 10 megapixel.

Paketet med 18-55 och 55-200 är en bra kombination; det kan vara värt att lägga på några kronor för att få bildstabilisering av 55-200, dvs tillägget "VR".

18-55 och 55-200(*) är en vettig brännviddskombination, oavsett vilket märke det gäller, nota bene.

Per.

*) 14-42 + 40-150 om det gäller Olympus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

perstromgren skrev:
Skillnaden mellan D40 och D40x är upplösning: sex respektive 10 megapixel.

Paketet med 18-55 och 55-200 är en bra kombination; det kan vara värt att lägga på några kronor för att få bildstabilisering av 55-200, dvs tillägget "VR".

18-55 och 55-200(*) är en vettig brännviddskombination, oavsett vilket märke det gäller, nota bene.

Per.

*) 14-42 + 40-150 om det gäller Olympus

Kanon, då är jag nästan helt inriktad på "Nikon D40x/18-55 + 55-200 VR" Men som sagt var, skall klämma och känna lite på dom först.

Är det någon skillnad på pris när det gäller objektiv till Nikon och till Canon?

I vanligt dagsljus är det objektiven som bestämmer vad man kan fota och inte. Har man aldrig använt en system-kamera så ska man besöka en handlare eller någon som har en systemkamera med några objektiv.

Det går inte att via nätet få en uppfattning om hur kameror, objektiv, whatever känns i handen och hur de fungerar. Dvs om man i princip helt saknar förkunskaper och inte har en aning vad man ska titta efter. Erfarna prylbögar kan hämta in det mesta av informationen på nätet.

Igår var jag inne och kände en del på kamerorna.
Måste nog säga att Nikon kändes mycket skönare i handen.

Och nu har jag fått tips om att köpa enbart kamerahuset samt detta objektiv: "http://www.pixmania.com/se/se/20645/art/nikon/af-objektiv-50mm-f-1-8d.html"

Är detta något att ha? Objektivet alltså.

Men det svåraste är ändå att bestämma sig för D40 ELLER D40x, inte det lättaste inte... :/

Neliz skrev:

Men det svåraste är ändå att bestämma sig för D40 ELLER D40x, inte det lättaste inte... :/

Ett toppenobjektiv och mycket bra för tex porträtt. Tyvärr fungerar nog inte denna med autofokus på D40 då kameran inte har någon fokusmotor.

Neliz skrev:
Igår var jag inne och kände en del på kamerorna.
Måste nog säga att Nikon kändes mycket skönare i handen.

Och nu har jag fått tips om att köpa enbart kamerahuset samt detta objektiv: "http://www.pixmania.com/se/se/20645/art/nikon/af-objektiv-50mm-f-1-8d.html"

Det där är nog ett av dem sista jag skulle köpa som nybörjare. Eftersom D40x inte har autofokusmotor i huset (inte D40 heller) så måste du fokusera manuellt, dvs vrida på en "ring" på objektivet tills du får rätt fokus. Det tar lång tid och nog inte det idealiska om man ska börja lära sig fota.

18-70 är kanonobjektiv, finns för runt 1500 i riktigt bra skick på beg. marknaden men det kanske inte är att föredra nu.. D40x:s kitbobjektiv har ju fått bra rescensioner för att vara just ett kitobjektiv.

Lycka till!

Calliii skrev:
Det där är nog ett av dem sista jag skulle köpa som nybörjare. Eftersom D40x inte har autofokusmotor i huset (inte D40 heller) så måste du fokusera manuellt, dvs vrida på en "ring" på objektivet tills du får rätt fokus. Det tar lång tid och nog inte det idealiska om man ska börja lära sig fota.

18-70 är kanonobjektiv, finns för runt 1500 i riktigt bra skick på beg. marknaden men det kanske inte är att föredra nu.. D40x:s kitbobjektiv har ju fått bra rescensioner för att vara just ett kitobjektiv.

Lycka till!

Är det detta kit som är bra då?
Nikon D40x hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II

Har hittat detta paket.

Värdepaket:
Nikon D40x hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + 2GB minne + väska + uv-filter + microfiberduk

Hur är detta objektiv?

Neliz skrev:
Men det funkar för någon som mig som är nybörjare?
Jag har kört det som säjs vara sämre alltså canons ett halvår och tycker det e ok funkar fint för a4 utskrifter. Men om du ska bara ha en glugg så satsa hellre på ett 18-200 från sigma.

Jo, detta hade varit kanon, helt klart.
Men budgeten ligger på 6000:- / 6500:- som mest. Och då skall även uv filter, väska och minne vara med.

Så det funkar yvärr inte.

Tänkte mer om ni visste om något bra paket med nikon d40x och kitobjektivet (samt det andra också helt i samma paket)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar