Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera lämpligast?

Produkter
(logga in för att koppla)

redneckfarm

Ny medlem
lämplig digital kamera för fotografering av aktiva sporter= behöver vara snabb, samt kunna ta bildserier, lättskött med kvalitet! Nikkon/ Canon vad? tacksam för svar!

Vet inte vad du har för budget, men jag tycker du ska kolla på Canon 30D och Nikon D200 Iallafall, båda dom kamerorna klarar 5 bilder/sekund i seriebildstagning.

Canonen kostar cirka 10 000.
Nikonen kostar cirka 14 000.

Det är lite som skiljer dom men jag tycker att canonen verkar mest prisvärd och ska själv köpa en sån denna eller nästa vecka.

Lycka till med köpet.

kamera...

Tack Mikael! Är dessa kameror lättskötta/ förståliga??? Är ingen expert direkt så...Kan man läsa, se på nån' site kanske???

E själv Canonist, men en sak som talat för Nikonmodellen är att den är vädertätad, kanske itne spelar så stor roll för det du tänkt använda kameran til, men kan vara värt att ha i åtanke.

det följer med manual till kamerorna och där står det vart knappar och reglage är till för.

Re: kamera...

redneckfarm skrev:
Tack Mikael! Är dessa kameror lättskötta/ förståliga??? Är ingen expert direkt så...Kan man läsa, se på nån' site kanske???

Tja dom är väl inte svårare att sköta än andra systemkameror.

Läs artiklar här på fotosidan, köp några foto-tidningar och läs manualen så kan du nog det mesta sen

Tänker själv köpa Canon 30D inom nån vecka.

Den största skillnaden på kameror i samma prisklass är utformningen och placeringen på knappar och reglage samt lite olika finesser. Åk därför till en välsorterad butik och känn på de olika märkena. När du bestämmt dig så kan du bestämma vilken model du "behöver".

Om du vill ha lite hjälp på traven så är Canon överlägset bäst ;)

Nikon är ju kända för sin fina ergonomi, och jag som ägt både Canon och Nikon kan intyga att så är fallet, Nikons kameror är lättare att hantera rent praktiskt.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar