Advertisement

Annons

VIlken kamera är bäst egentligen..

Produkter
(logga in för att koppla)

camper_93

Medlem
Jag har nyss börjat fotografera och tänkte köpa en digitalkamera..

Men nu är det så att jag inte vet vilken som jag behöver!..
Jag har inte råd att lägga ut alltför mycket pengar,och tänkte liksom se om jag gillar de här med att fota.Så därför behöver jag lite tips och råd inför "köpet" av min nya kamera..

Jag skulle bli väldigt glad om någon ville tipsa om en bra och prisvärd kamera för nybörjaren.Tackar..

Om du ska ha en digital systemkamera så kommer nog de flesta att säga antingen Canon 350D eller Nikon D50, vilken som är bäst har folk försökt besvara i många trådar. Vilken som är bäst kommer du nog aldrig att få svar på här i forumet, det kan du nog bara bestämma själv. Båda har sina för och nackdelar!

Själv valde jag Canon då de bilder jag sett från de båda talade till Canons fördel, men visst ska jag erkänna att den är lite liten (inte alltid en nackdel och det blir bättre med ett batterigrepp).

Oavsett vilken du väljer så kommer du garanterat bli nöjd! Något som jag gjorde och inte ångrat en sekund är att hoppa över kit-objektivet och gick upp något snäpp i kvalitet (Sigma 18-125mm). Fortfarande långt ifrån det bästa som går att få tag på men ligger bra i pris och duger åt mig för tillfället. Eftersom jag inte hade någon känsla för vad de olika brännvidderna innebar på 350:n samtidigt som jag ville fota så många olika saker så var ett objektiv med stort omfång en bra början för mig.

Om du är riktigt intresserad av att fotografera ska du ha en digital systemkamera. Vilket märke har nog inte så stor betydelse så länge du håller dig till något av de kända märkena, typ Pentax, Olympus, Canon, Nikon, och allt vad de heter.

Men min rekommendation är att du försöker hitta en begagnad kamera, för att inte behöva lägga ut så mycket pengar. Varför då, undrar du? Jo, för efter en tid när du upptäckt vad du saknar på kameran du köpte så börjar du undra om det finns något annat som är bättre, eller som passar dig bättre.
Du kommer garanterat att vilja byta kamera efter en tid, jag lovar! Och då är det bra att inte ha satsat alla pengar på det första köpet.

Tips på kamera...

Hej Rikard. Vet inte hur mycket pengar som du har tänkt att spendera på kameran, men skall försöka ge dig en vägledning ändå.

Under 1000kr kan det var svårt att hitta en lämplig digitalkamera med tillräckligt utvecklande möjligheter. Men för några hundralappar extra så kan du hitta tex en Canon ixus med 4mp eller en CanonG3. Dessaa kameror är små och smidiga samt har en hel del finnesser. Om du kan tänka dig att gå upp något ytterliggare i pris (2-3000kr)så kan du kanske hitta en Minolta A1 eller en canon G5 som båda är bra kameror. Systemkameror är i digitalform ganska så dyra och kräver dessutom flera extratillbehör (typ.objektiv och blixt) som kostar extra. Såg att du skrev att du ville köpa en digitalkamera, men om du inte vill lägga så mycket pengar men ändå vill ha en systemkamera så kan du titta på en analog sådan. Du får då mycket kamera för pengarna, tex en manuell Canon AE1 (kan hittas för 6-900kr) eller ett proffshus med AF typ Canon eos1 för ca:2500kr.

Lycka till mvh Urban

Tackar!

Svar till (Joi).Jag har inte riktigt bestämt mig än.Men det lutar åt en digital systemkamera. Eftersom jag kan se bilderna och knäppa en massa mer.(Tror jag iallafall).:)

Och tack så mycket för alla bra svar! de hjälpte mkt! Skriv gärna mer om ni vill.

Tack//Rikard

Håller med Jonny om att det inte är någon idé att köpa t.ex. 350d med kitobjektivet, (köp bara kamerahuset) du kommer ändå snart att vilja byta ut det. Du kan få riktigt bra fasta objektiv för runt 3000 kr. T.ex. de otroligt bra och ljusstarka objektiven EF 85/1.8 Usm eller EF 50/1.4 Usm, eller så kan du köpa det fasta EF 50 utan usm för 900 spänn, vilket trots sin plastighet kan ge fantastiska bilder. Kolla recensionssidorna här på Fotosidan innan du köper ett objektiv och kolla med oberoende recensenter på olika sidor på internet, sluligen gå in på www.prisjakt.nu och hitta butiken som säljer det aktuella objektivet för minst pengar.

Om man är intresserad av ett zoomobjektiv, så skulle jag kolla tillverkarna tamron, sigma och tokina, där man ofta får mer för pengarna om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar såhär i början.

Hej, Nu har jag kollat runt lite på nätet och hittat den här kameran: Konica Minolta Dimage Z5,De flesta recensioner tyder på att det här är en perfekt nybörjarkamera,,dessutom så kan jag få den billigare än vad den kostartar ute i butikerna..Men jag inte bestämt mig riktigt än..Kom gärna med mer förslag om kameror i prisklasserna 1000-4000!

camper_93 skrev:
Hej, Nu har jag kollat runt lite på nätet och hittat den här kameran: Konica Minolta Dimage Z5,De flesta recensioner tyder på att det här är en perfekt nybörjarkamera,,dessutom så kan jag få den billigare än vad den kostartar ute i butikerna..Men jag inte bestämt mig riktigt än..Kom gärna med mer förslag om kameror i prisklasserna 1000-4000!

Panasonic FZ 20
Fujifilm finepix S 5600
Canon Powershot S3

camper_93 skrev:
Jag har nyss börjat fotografera och tänkte köpa en digitalkamera..

Men nu är det så att jag inte vet vilken som jag behöver!..
Jag har inte råd att lägga ut alltför mycket pengar,och tänkte liksom se om jag gillar de här med att fota.Så därför behöver jag lite tips och råd inför "köpet" av min nya kamera..

Jag skulle bli väldigt glad om någon ville tipsa om en bra och prisvärd kamera för nybörjaren.Tackar..
Det beror på hur mycket pengar du tänker spendera i LÅNGA loppet.

Lite pengar och billigare optik, Sony (gamla KM)

Mer pengar och bättre optik, Nikon / Canon.

Men för att testa så rek. jag en digitalkompakt.
En som du får ner i fickan även om du blir fast och vill ha en systemkamera senare.

Om du vill lära dig mycket om fotografering så skall du se till att kameran har möjligheter till manuella inställningar. Det är också bra om de manuella inställningarna är lättillgängliga, och inte sitter "gömda" bakom en massa fipplande i menyer. Oftast får man utmärkta bilder med kameran i Auto-läget, men då ökar man ju inte sin förståelse för vad som händer.

Kompaktkameror har blivit avsevärt snabbare på senare tid (tid för uppstart, tid mellan bilder osv. Bildkvalitet fanns även förr, men snabbhet är mycket vanligare i dag.

Sedan måste man ju erkänna att en stor kamera ofta blir kvar hemma på hyllan, medan en liten är med i fickan...

VIlken kamera är bäst egentligen..

Som svar på din fråga skall du ställa dig själv frågan om vilken bil som är bäst. Då tycker du säkert att det beror på vad man skall ha bilen till och hur den skall användas.

På din fråga undrar vi oxå det samma. Hur skall du använda kameran och vad vill du plåta.......

camper_93 skrev:

KM Z5 vet jag inget om, men däremot har jag den tidigare modellen i samma serie (KM Z3) och tycker att den är bra, just för att det är en relativt billig nybörjarkamera som går bra att växa med. Snabb är den också. Z5 är antagligen ganska jämförbar, så den är nog ett bra köp den med.

KM Z5 fick dålig kritik för mycket brus trots lågt ISO, Panasonic FZ 20 har Leica objektiv som är mycket bra...

Canon 350D

Nu har jag nästan bestämt mig.haha.De får nog bli en EOS 350D! :D Och de blir inte så dyrt så jag kan nog skaffa den om typ en månad :D

Tack till alla som har hjälpt till!

//Rikard

jag hade valt antingen Canon eller Nikon då det är bra mycket lättare att hitta begagnade objektiv och ovriga tillbehor än om du har ett annat märke.

MVH // Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar