ANNONS
Annons

Vilken i dynax serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Hej!
Äntligen har jag bestämmt mig för att skaffa en analog autofokus kamera. Jag har fastnat för minolta tack vare att det finns så många på beg marknaden, ofta med två objektiv, för en relativt billig peng. Min fråga är vilka modeller ni rekommenderar i dynaxserien, det finns ju en uppsjö? Finns det någon som inte riktigt håller måttet?

Jag eftersträvar enkelhet så det bör finnas programautomatik och det bör även finnas inbyggd blixt. Jag är nybörjare så ett hus som kräver allt för många krångliga inställningar är inget för mig.Jag gillar att ta naturfoto men även poträtt och annat.

Tacksam för svar!
Ha det bra i solen.

Leta efter en 505si Super eller Dynax5.
(Det finns 505si också (inte super) men den har bajonettfattning i plast, super har bajonett i metall)

De är bland de senaste analoga Dynaxarna och har iofs mycket finesser, men låt inte det skrämma dig. Dom kan användas helautomatiskt i Programläget. Se finesserna som en bonus efterhand som du utvecklas och vill lära dig mer.
Köper du en enklare modell vill du kanske byta senare och det blir dyrare/svårare efterhand som tiden går.
Det finns rätt många 505:eek:r och 5:eek:r till salu på blocket för hyfsade pengar.

505si super har jag också haft en gång i tiden, funkade bra. Min sålde jag för 1000 kr.

Om du kan tänka dig att hosta upp lite mer så är Dynax 7 fantastiskt fin, har sett ett par för en bit över 2000 kronor. Annars så är 800si fin, lite äldre men mycket kompetent & bör kunna bli billig.

//Larsa

Jag skulle inte köpa nâgot annat än 700si, 800si eller en 7:a.
Dom är sâ billiga idag sâ det finns ingen anledning att snâla en hundring och köpa en enklare modell.

Läs lite i trâdarna beträffande optik sâ kan du kanske göra fynd bland paketen.
Jag tipsade i nâgon trâd om just en 700si med div riktigt fina gluggar.

Varför inte en 7000, eller 7000i? Det är "back to basics" - inga finesser att tala om. Autofokus, men inga motivprogram. Tänka lite själv i stället. Alldeles utmärkt redskap för att lära sig hantverket. Blixten 2800AF, eller 4000AF, kostar 200, resp. 400 på eBay.

Minolta... Jadu om jag vetat om det så hade 7:an varit min grej men 5:an gav mig det jag ville för en spottstyver.

Kör 5:an som har det mesta som du kan tänka dig... Kolla på profilerna här som äger Dynax 5 o våra bilder lite grann.

//MATS//

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar