Annons

Vilken fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)
Renegade skrev:
Ni borde istället inse hur värdefullt det är att en duktig fotograf som Terje orkar engagera sig i fotosidan trots alla påhopp han får stå ut med. Det finns givetvis väldigt många duktiga fotografer här på fotosidan, men jag tror att de flesta som vänder sig till Terje gör det eftersom han är (relativt) känd.
Det luktar svensk avundsjuka och jantelag lång väg om diskussioner som denna.

Jag förstår inte hur denna diskussion kan kopplas till påhopp, jantelag och avundsjuka. Alla gillar ju att Terje visar och kommenterar bilder och delar med sig av sin kunskap. Det finns väl ingen som har framfört kritik mot Terje ??? :confused:

Diskussionen handlar ju istället om den, i mitt tycke tröttsamma, idoldyrkan som en del medlemmar hängivet ägnar sig åt, framförallt i bildkommentarerna. Visst ska man berätta för en person att man älskar och avgudar och är dökär i honom/henne, men det kan man väl göra i ett privat mail? (Eller prova ett handskrivet, parfymdoftande brev på rosa brevpapper...:D ***skämtar***) Försök istället att formulera seriösa, konstruktiva bildkommentarer som är av någorlunda allmänt intresse. Samma sak gäller förövrigt floden av tack-kommentarer, de angår bara givare och mottagare och kan mycket väl förmedlas privat.

Jag påstår inte att dessa nonsen-kommentarer är ett stort problem än så länge, men trenden är tydlig och det är inte fel att stämma i bäcken. Om utvecklingen fortsätter så är risken att de konstruktiva bildkommentatorerna till slut tröttnar och hoppar av. När de är borta så kanske vi saknar dem...?

PS. Terje har ju personligen skrivit i en annan diskussion att han vill vara "en i gänget" och slippa bli betraktad som guru eller helgon. Denna tråd strävar i samma riktning, dvs. att dämpa en alltför onyanserad idoldyrkan och stimulera till saklighet.

Ok, Terje är en jäkligt duktig fotograf, inte frågan om det. Men rövslickeri på så hög nivå som i Svenne:s inlägg gör mig illamående. Det finns ju så många fler duktiga fotografer här. Visst jag använder Terjes bilder som inspiration (syns ej). Jag har även som ambition att bli lika duktig som Terje, jag tror nog inte jag blir det men man måste ju ha mål.

Andreas.

Ok, kanske en olycklig formulering från min sida :eek: Men jag syftar inte enbart på den här tråden.
Vad jag menar är att Terje ständigt pekas ut i nya diskussioner av typen "Trött på det och det, hit å dit". Jag menar alltså att detta är och ska vara ett fritt forum för alla som vill ägna sig åt idoldyrkan/ris och ros/frågor eller vad det nu kan vara, oavsett hur trött någon blir på det. Varför uppstår då sådana här debatter om det inte har med jantelagen att göra? Det finns ingen anledning att överhuvudtaget kommentera att någon hyllar en fotograf, om det inte ligger lite avundsjuka i botten. Jag nämner inga namn, men den som känner sig träffad kan ju ge mig mothugg på den punkten :D
Jag håller med om att det blir onyanserat ibland, men den här typen av debatter kan också bli nog så onyanserade utan motvikter som mig ;)
Man behöver ju faktiskt inte läsa allt som man inte gillar, även om det är svårt att låta bli ibland :p

wennerstrom skrev:

Sen när är avundsjuka en svensk egenskap?Jantelagen är väl ursprungligen norsk såvitt jag vet?

//Bengt

*suck*
Det är bra att du fokuserar på det viktiga i den här debatten :rolleyes:

acke skrev:

Jag förstår inte hur denna diskussion kan kopplas till påhopp, jantelag och avundsjuka. Alla gillar ju att Terje visar och kommenterar bilder och delar med sig av sin kunskap. Det finns väl ingen som har framfört kritik mot Terje ??? :confused:

Diskussionen handlar ju istället om den, i mitt tycke tröttsamma, idoldyrkan som en del medlemmar hängivet ägnar sig åt, framförallt i bildkommentarerna. Visst ska man berätta för en person att man älskar och avgudar och är dökär i honom/henne, men det kan man väl göra i ett privat mail? (Eller prova ett handskrivet, parfymdoftande brev på rosa brevpapper...:D ***skämtar***) Försök istället att formulera seriösa, konstruktiva bildkommentarer som är av någorlunda allmänt intresse. Samma sak gäller förövrigt floden av tack-kommentarer, de angår bara givare och mottagare och kan mycket väl förmedlas privat.

Jag påstår inte att dessa nonsen-kommentarer är ett stort problem än så länge, men trenden är tydlig och det är inte fel att stämma i bäcken. Om utvecklingen fortsätter så är risken att de konstruktiva bildkommentatorerna till slut tröttnar och hoppar av. När de är borta så kanske vi saknar dem...?

PS. Terje har ju personligen skrivit i en annan diskussion att han vill vara "en i gänget" och slippa bli betraktad som guru eller helgon. Denna tråd strävar i samma riktning, dvs. att dämpa en alltför onyanserad idoldyrkan och stimulera till saklighet.

Jag håller med om mycket som framförts i den här diskussionen. Att det finns några medlemmar som enbart är ute efter att hylla en fotograf, som inte intresserar sig för eller kommenterar andras bilder, alltid ger högsta betyg, inte själv laddar upp bilder och så vidare (dvs. idoldyrkan) tillför väl inte fotosidan särskilt mycket men Terje har ovan sagt att han inte gillar diskussionen (vilket jag helt klart förstår). Enligt min uppfattning är det därför bäst att lägga ner den och istället (om intresse finns) starta några allmänt hållna diskussioner rörande några av frågorna?

/ Fredrik

Renegade skrev:
*suck*
Det är bra att du fokuserar på det viktiga i den här debatten

Fanns ju inte så mycket annat att fokusera på?

Om någon vill framföra sin kritik mot onyanserat hyllningsvammel så står det väl personen fritt att göra det?

Det är rart av dig att du tar Terje i försvar, men om du läser inläggen tror jag du finner att det inte behövs. Som Ulf säger, ingen klagar på Terje. Tvärtom är jag noga med att påpeka när jag diskuterar sådant här att jag tycker det är kul med Terjes kunskap och bilder, och ännu roligare att han delar med sig av den.

//Bengt

wennerstrom skrev:

Fanns ju inte så mycket annat att fokusera på?

Om någon vill framföra sin kritik mot onyanserat hyllningsvammel så står det väl personen fritt att göra det?

Det är rart av dig att du tar Terje i försvar, men om du läser inläggen tror jag du finner att det inte behövs. Som Ulf säger, ingen klagar på Terje. Tvärtom är jag noga med att påpeka när jag diskuterar sådant här att jag tycker det är kul med Terjes kunskap och bilder, och ännu roligare att han delar med sig av den.

//Bengt

Jag föreslår att du läser hela mitt inlägg om du inte hittade nåt annat att fokusera på :rolleyes:
Visst är det fritt fram att framföra kritik mot "hyllnings svammel", men ha i åtanke att det också är fritt att framföra detta "hyllnings svammel" om man nu vill det. Och förresten, att kalla det för onyanserat hyllnings svammel skrämmer nog bort många från att t.ex. ge bra betyg till bilder de gillar, om man riskerar att bli bortviftad som onyanserad fåne. Sedan är det så att jag inte tar Terje i försvar, han klarar nog av det själv om han känner att han behöver det. Jag försöker bara nyansera denna debatt med min egen åsikt!

acke skrev:

Precis håller med Uffe till 100. De som tror att detta är angrepp mot Terje har missuppfattat rejält, det är idoldyrkarna som det hackas på.
Jag kan inte förstå hur vissa kan få det till att det är Terje som är den påhoppade.

Andreas.

Lugn..Lugn..Lugn..

Jag brukar inte gilla sådana här debatter där man diskuterar en tredje person (i detta fall Terje och eventuellt Svenne också). Nu måste det dock göras känner jag, mot min princip.

Terjes ambition med medlemsskap på fotosidan var säkert densamma som alla vi andras. Nämligen att få konstruktiv kritik på sina bilder och via nätet möta andra fotointresserade personer från alla "skikt" - nybörjare som yrkesmänniskor. Jag förstår Terjes reaktion i denna forumlänk eftersom den i förlängningen kan leda till att vi inte betraktar hans bilder med "egna ögon".

Jag tycker det är helt okej att ösa superlativ över fotografens bilder..men det bör göras på rätt ställe. Inte i forumen! Ge kommentarer eller ös superlativ tillsammans med fotografens upplagda bilder istället. Tanken med Terjes eget forum ser jag som ett forum där man kan gå in och ställa frågor och få tips och råd från en professionell fotograf med erfarenhet. Det känns dock som fel ställe för idoldyrkan. Men antagligen är det bättre att den dyrkan hamnar där än här i övriga forum..(och kanske också bättre än i Terjes privata mailbox).

Men framförallt tycker jag vi alla ska visa varandra respekt..oavsätt vem vi är - nybörjare eller professionell. Fotosidan är öppen för alla med fotointresse och det är vi medlemmar som själva har bollen i våra händer. Det är vi som gör fotosidan till vad den är..och till vad den kan bli. Tänk på detta vid kommande inlägg och respektera varandras person och integritet.

/JP :)

Renegade skrev:
Jag menar alltså att detta är och ska vara ett fritt forum för alla som vill ägna sig åt idoldyrkan/ris och ros/frågor eller vad det nu kan vara, oavsett hur trött någon blir på det.

Precis. Fritt fram för fria åsikter i både galleri och forum. Det handlar alltså inte om att censurera andra. Men man har alltid friheten att diskutera Fotosidans framtida utveckling, det borde många fler göra. Fotosidan blir vad vi medlemmar och administratörerna gör den till. Jag tror alltså att Fotosidan skulle må bra av mindre idoldyrkan, och den åsikten framför jag härmed högt och tydligt. Det betyder ju inte att jag utfärdar ett förbud mot idoldyrkan, är det verkligen det du tror?

Renegade skrev:
Varför uppstår då sådana här debatter om det inte har med jantelagen att göra? Det finns ingen anledning att överhuvudtaget kommentera att någon hyllar en fotograf, om det inte ligger lite avundsjuka i botten.

Glöm bort jantelagar och avundsjukor, jag berättar bara hur jag önskar att Fotosidan ska utvecklas. En slags "opinionsbildning" kan man kalla det. Jag är så naiv att jag tror att man kan påverka saker genom att säga vad man tycker. I slutänden blir det sedan majoriteten som styr. Vill majoriteten ägna sig åt ohämmad idoldyrkan så är det helt OK. Det finns ju många andra sajter att vistas på...:D

Renegade skrev:
Visst är det fritt fram att framföra kritik mot "hyllnings svammel", men ha i åtanke att det också är fritt att framföra detta "hyllnings svammel" om man nu vill det.

Jajamensan!:)

Vad gäller dig Svenne...så ska du vara välkommen till Fotosidan. Varmt välkommen dessutom!

Lite dålig start kanske..:p..men nu kan det ju bara bli bättre :D

Det är klart man måste ha något att sträva efter. Att ha någon som man ser upp till och som kan inspirera en är ju inte så dumt. Du kommer snart upptäcka att det inte bara är EN fotograf som kommer inspirera dig utan en hel "drös" med fotografer som med sina bilder kommer göra intryck på dig.

Fortsätt vara frågvis och nyfiken som du skriver på din medlemssida. Inga frågor = inga svar = ingen fotosida!

Vänligen
Jonas

Ja just det, Svenne kom lite i skymundan, sorry...:(

Kom igen nu Svenne, gör dig hörd, ladda upp några bilder, kommentera, diskutera, fråga, osv. Det enda vi vet om dig är att du har ett vanligt förnamn och ett ännu vanligare efternamn.;)

Vad tycker du Svenne om denna diskussion?

acke skrev:

Jag tror alltså att Fotosidan skulle må bra av mindre idoldyrkan, och den åsikten framför jag härmed högt och tydligt. Det betyder ju inte att jag utfärdar ett förbud mot idoldyrkan, är det verkligen det du tror?

Huruvida sidan blir bättre utan idoldyrkan vågar jag inte sia om, men det hade iaf inte skadat om den var mindre påtaglig i vissa fall.
Och nej jag tror verkligen inte att du vill införa någon slags censur :D

acke skrev:

Glöm bort jantelagar och avundsjukor, jag berättar bara hur jag önskar att Fotosidan ska utvecklas. En slags "opinionsbildning" kan man kalla det.

Du behöver inte känna dig utpekad acke, jag tolkar inte dina åsikter som avundsjuka :p
Jag tänker som sagt i största allmänhet på flera andra liknande diskussioner som har dykt upp här på fotosidan under den senaste tiden. Jag gjorde bara ett (måhända taffligt?) försök att analysera varför dessa "anti idoldyrkan" trådar uppstår. Och min tolkning/gissning hamnade i avund/jante området. Jag är inte heller så väldigt förtjust i övertydlig idoldyrkan, men jag har inte heller något emot att någon ägnar sig åt det.

Jag undrar om Svenne finns kvar här på fotosidan..?? Stackarn blev nog bortskrämd av att den här tråden blev uppblåst bortom alla rimliga proportioner. Därmed avslutar jag min medverkan i denna tråd, eftersom det finns trevligare saker jag vill ägna min tid åt. :D

Tack för ordet :cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar