För att återknyta till min fråga: Är det något format som mpeg steamclip (eller någon annan gratis konverterare) kan konvertera till och medger det bättre kvalitet än olika mpeg-format om man ska redigera med det och sätta ihop en film/video? Och vinner jag någonting jämfört att redigera i originalformatet som min gamla dator och Sony Vegas klarar av att redigera (utan hack)
Som Michael nämner i slutet, så finns det inte något svar som passar allt. Utan man måste klara ut källformat, hårdvara, Mac eller pc, redigeringsprogram, vad man vill kunna göra, tekniska kvalitetskrav, vem ska se slutprodukten och hur ska den publiceras etc...
Ut efter de här faktorerna kan man sen titta på vilket arbetsflöde som passar bäst. Det finns 100 tals vägar att gå. Varje van eller professionell redigerare har normalt ett eget arbetsflöde.
MPEG streamclip är som sagt bara en i mängden, dock anses den som en av de bättre med tanke på priset och vilka funktioner den har. Det är dock inte det användarvänligaste som finns.
Ett format som MPEG streamclip klarar är Avids DNxHD, som också är gratis och inte kräver något annat. Så länge man är beredd att lägga lite tid på konvertering och att få sitt material ordnat för redigering, och att man är medveten om att filerna kan komma att växa dubbelt eller trefaldigt så är detta en väg att prova.
Det GÅR att redigera direkt i h264, så länge man har prestandan i datorn. Men det är inte optimalt. h264 är som nämndes byggt för leverans och publicering (mao. ta så liten plats som möjligt utan att förlora för mycket kvalité). Filmerna på YouTube består i regel av just mp4/h264 som spelas upp med hjälp av flashspelare eller QuickTime för de som sitter på iOS apparater (iPhone motsv.)
Oavsett, se över vad man vill göra, sen tittar man på program och lösning. Inte tvärtom.
Att testa sig fram är oftast det bästa sättet.