Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen alla snälla!

okej...!

En annan fråga... (off topic) Låt säga att jag ska ta en bild på ett vattenfall och det är goda ljusförhållanden, och jag vill åsdakomma röresleoskärpa på vattnet, ungefär vilken slutartid pratar vi om mellan tummen och pekfingret? Låt säga att det är en iso 100 film... Vill även veta den motsatta effekten dvs. frysa en fontän eller liknande! Låt säga att jag använder 28-90 objektiv. Bara sådär på ett ungefär...

Om du skall frysa en rörelse totalt så behövs 1/500s.
För att "smeta" ut vatten så testa 1/15s.

Slutatiderna beror helt på vad man fotograferar. 1/500 funkar bra för det mesta, men räcker inte långt för småfåglar eller racerbilar. 1/15 mjukar garanterat upp flödande vatten, men längre tider funkar bra också.

Bekymra dig inte för röntgen. Så länge du tar dina filmer med dig genom handbagageröntgen är det INGEN fara alls, även om du byter flyg och tar med dig filmerna tillbaka igen. Det är bättre att framkalla i sverige, om du inte har blivit tipsad om ett professionellt labb i en större stad.

/Pontus

För att återknyta lite till film i röntgenapparatdebatten.

Ska du checka ut i Addis Abeba?
Jag vill minnas att man fick köra allt bagage genom samma röntgen när jag var där sist, alltså även handbagage. Den hade iofs en fin liten film-safe skylt på sig.

Men nu tror jag de har invigt den nya flygplatsbyggnaden, så vad vet jag. Det går nog hur som helst bra. Mina vanliga filmer, inköpta där nere klarade sig i alla fall bra.

mvh Patrik

Pongu skrev:
1/500 funkar bra för det mesta, men räcker inte långt för småfåglar eller racerbilar.

Tackar, det visste jag inte. Kanske kan bidra med följande "övre" gräns?
Åkte i ett turbopropp förra helgen och testade att fota propellerbladen i både 1/4000 och 1/8000. Det visade sig att det räckte fint med 1/4000, se nedan. Det var däremot, som synes, svårt att fokusera på bladen eftersom de inte gick att se med blotta ögat! =)

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    17 KB · Visningar: 182
Jag tror att mitt följande råd kanske är lite överflödigt med tanke på med vilken nogrannhet du skrider till verket, men jag måste ändå än en gång tala om vikten av att få Reala-filmen bra framkallad. Gå till ett proffslabb, annars kan du råka ut för tråkigheter som både jag och en kompis gjort. Blaskigt.

Det påstås ha att göra med Realas fjärde färgskikt som gör det lite svårare för labbet. Om detta stämmer eller ej har jag ingen aning om, men jag vet att det bara är proffslabben som klarat av mina Reala-rullar.

Fuji är duktiga på att framkalla fujifilm

Jag brukar lämna mina Reala-rullar till fujicolor. Dom är duktiga på att framkalla och har inte misslyckas ännu med någon Reala-film.

Ett tips är att ta med mycket film och film med högre känslighet än vad du tror dej behöva om du inte har ljusstarka objektiv, jag var själv i Sydafrika i jan/feb och ångrar bittert att jag tog med mig så många rullar iso100. Jag var på en resa som innebar 2 safarin/dag och visst mitt på dagen funkar 100 utmaärkt men när djuren är aktvia är det inte mitt på dagen, Vet inte hur många tillfällen jag missade pga fel filmkänslighet. Ett tips är att ta med fler 800 än du tror dig behöva.

Sist men inte minst, ta med mycket film!! JAg brännde nästan av 2 36:eek:r/dag.

det enda jag ser att du saknar är kanske någon sv/v film. kan vara ett bra alternativ under vissa förhållanden. köp en bra c-41 sv/v om du inte vill skicka iväg/framkalla själv.
Kodak B&W+ oKodak Portra BW, är bra alternativ.

Kan man knäppa med 400 film?

Jag har en del rullar med 400 film, kan man köra med det på morgonen / förmiddagen?

rent praktiskt så är det klart att man "kan". men man ska ju alltid sträva efter att ha så lågt asa/iso som möjligt för bästa finkorninghet och dyligt. men det beror väl på vädret och om du är i skugga lr i sol. men det går nog rätt bra.
men som sagt hellst så lågt tal som möjligt...

Jo, jag håller med, men argumentet från djävulens advokat blir att snabbare film är bättre om man A) inte vet vilka förutsättningar som väntar, B) inte har ljusstarka objektiv och C) inte har med sig ett bra stativ.

Hellre komma hem med något kornigare bilder med bra skärpa, än misslyckade bilder utan korn. Dagens negativa 400-filmer är faktiskt imponerande bra, och när man har möjlighet kan man ju vrida ner ISO-inställningen till 200, för att överexponera filmen något, vilket ger tätare negativ och mindre korn (OBS! Fungerar INTE med diafilm!). Pröva förresten gärna Kodak Portra 400 UC om du tvivlar på att en 400-film kan vara finkornig!

/Pontus

Häromdagen...

Knäppte en halv rulle häromdagen, med kameran på automatik, dock hade jag dagen innan vridit upp isotalet till 400 på en 200 rulle. Tror ni att de bilderna jag tog är paj? Det var soligt den dagen, och jag fick väldigt korta slutartider, men reflekterade inte över att jag ställt om iso talet just då! På ett par rutor var det 1:2000...
Iofs får jag väl tids nog veta när jag framkallat den!

Är bilderna viktiga kan du tala om för labbet att du underexponerat ett steg och be dem pressa filmen. Dock är långt från alla labb villiga att göra detta med negagtiv film. Eller så kan du framkalla som vanligt och hoppas på det bästa. Det ligger på gränsen till vad de flesta filmer tål. Lågdagrarna kommer nog att bli murkiga och få stort korn, men resultatet kan ändå bli acceptabelt. Kan vara ett bra test om inte annat! Passa på att överexponera också, ett par rutor med +1, +2 och +3 steg vardera, skriv upp data och bestäm vilket du tycker bäst om!

/Pontus

Tackar! Service så här sent!

Tack Pontus för ditt inlägg, jag chansar o sänder in filmen får se vad det blir! :)

Ar i Nairobi just nu...

Hej ett liten halsning. Ar i Nairobi.
Har kort filmen minst genom fyra handbagage rontgen och testat knappt en rulle och framkallat har... Inga problem... ! Hoppas den klarar ett par rontgen till hehe... Pa visssa rontgenapparater star det typ film ok pa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar